SAQ actief op 17,2 KHz

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met daarachter een mooie ruisarme dynamische-pickup-voorversterker. Of microfoonversterker. Ja, dat zou kunnen; zó zwak is het signaal nu ook weer niet.

De jongeren hebben niet eens conversie nodig: die horen de 17,2 kHz zó wel. _/-\o_

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 24 oktober 2021 15:15:31 (22%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Leuke interferentie als je nog een ouwe tv hebt.. de lijnoscillator gebruiken... ;) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bah nee, die puls vliegt alle kanten op, daarin is geen frequentie te herkennen. Alleen als je op een zender afgestemd stond ging dat wel een beetje, dán werd het inderdaad 15625 Hz.

Ik heb even in de help van V0.97/0.98 gekeken van SAQrx, en inderdaad loopt het ook met Ubuntu onder Wine.

Ubuntu is running audio services based on the pulseaudio server. For setting the sampling rate, you must modify one of the pulseaudio configuration files, for instance daemon.conf:

/etc/pulse/daemon.conf

default-sample-rate = 96000
alternate-sample-rate = 48000

3) Running SAQrx

Please be sure to have the file "frequencies.txt" in the working directory of SAQrx (the place you start it from).

Ubuntu: start SAQrx with wine:
wine SAQrxV098_96k.exe

Versie 0.98:
http://www.dl1dbc.net/SAQ/SAQrx/SAQrx_0-98.zip

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik hoor al wat testen en wat V's op de frequentie.
e: Nee dat kan helemaal niet, generator was nog niet eens op toeren. Weet niet wat het was.

vanaf 1645 wel redelijk vette signalen!

e2: Uiteindelijk nog vrij aardige signalen binnen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 24 oktober 2021 17:11:03 (16%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 oktober 2021 15:14:34 schreef Frederick E. Terman:
Met daarachter een mooie ruisarme dynamische-pickup-voorversterker. Of microfoonversterker. Ja, dat zou kunnen; zó zwak is het signaal nu ook weer niet.

Een pickup voorversterker versterkt de lage tonen meer dan de hoge, vanwege de RIAA opnamecurve.
Het werkt wel, ik heb zo ooit met een draadantenne SAQ hier kunnen ontvangen samen met SpectrumLab. Maar een versterker zonder hogetonendemping werkt beter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Aan de RIAA heb ik niet gedacht inderdaad. Ik had meer het trapje meteen na het element in gedachten.
Wel, de uitzending is voorbij, en het concert (op de stream) ook.. van de zomer was de muziek beter moet ik zeggen, maar dit was ook wel leuk.

Ze zeiden dat ze uiteindelijk maar 45 A antennestroom haalden, tegen 60, soms 65, bij de vorige uitzending. Vandaar dat het nu minder hard leek was.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een pickup voorversterker versterkt de lage tonen meer dan de hoge, vanwege de RIAA opnamecurve.

Hangt een beetje van de generatie pickupversterker af. Als je de pickupversterker van een Philips plano buizenradio gebruikt zit daar nog geen riaa correctie versterker in.

Gevoeligheid is wel wat minder waarschijnlijk. Deze ingang was voor een keramisch pickup element. Deze elementen hadden van zichzelf een karakteristiek die de frequentie een beetje compenseerde.

Deze elementen waren wat lawaaiiger dan de latere mm en mc elementen. Maar niet zo doof als line ingangen van modernere versterkers. Ook de DIN bandrecorder ingangen waren gevoeliger dan de modernere line ingangen.

Maar dan noem ik het geen pickupversterker meer. De pickup-ingang op oude radio's is dezelfde als een bandrecorderingang: rechte karakteristiek, verwacht een signaal van tussen de 0,1 en 0,5v.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 24 oktober 2021 13:34:56 schreef mel:
in 2 uurtjes een ontvanger bouwen lukt me niet... :S

Hallo Mel,
Volgende uitzending is normaal 24 december dus heb je nog 2 maanden om een ontvanger te bouwen :) :)

Hallo Mel, denk er aan, overmorgen komt SAQ weer in de lucht !

mel

Golden Member

Ja, weet ik, ik zit er klaar voor ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 december 2021 12:29:28 schreef mel:
Ja, weet ik, ik zit er klaar voor ;)

En, hoe was de ontvangst ?

mel

Golden Member

Waardeloos.... :S Te veel man-made noise in de buurt, maar ik hoorde wel dat hij in de lucht was..Tenminste, ik hoorde iets dat er op leek.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Welke ontvanger gebruik je op dit moment ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Een geluidskaart op de pc.. :)
Volgende keer maak ik een DC ontvanger met een SBL1 en een beetje voorversterking, dat zal wel beter gaan..

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 24 december 2021 14:31:59 (64%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Vanmorgen prima ontvangen, S5.
Locatie Bedburg-Hau bij Kleef.

Ontvanger SDRplay RSPdx, antenne: 40 m draad, in het midden afgetakt.
(Is normaal dipool voor HF)

Ber

[Bericht gewijzigd door CO Ber op vrijdag 24 december 2021 19:39:46 (10%)

SAQ komt morgen 27 december nogmaals in de ether !!

<<< A unique opportunity to receive SAQ has emerged!
Eventhough the Alexanderson alternator from 1924 did perform well on Christmas Eve morning on Dec 24th, we would like to learn more about how to tune the transmitter optimally.

So, on December 27th, SAQ will be on air again, for shorter periods of time, between 10:00 – 12:00 CET (09:00 – 11:00 UTC) performing some tuning tests.

Your comments are welcome to info@alexander.n.se. >>>

Nog iemand wat opgepikt van die laatste tests?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik luister nu mee via de webSDR. Best fascinerend om te horen. Vermoedelijk werken ze ook aan de snelheidsregeling.
Op een bepaald moment een lange keydown, en dan hoorde je 'm op een gegeven moment zachtjes uitpendelen, een beetje zoals een aggregaat dat plotseling hoog belast wordt. Maar die pendeling hebben ze er inmiddels weer uitgehaald.

Ze zijn nog steeds bezig.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Als dat gebeurt, verandert dan ook de frequentie.Zouden ze daar vergunning voor hebben?Het toerental is trouwens afhankelijk van de frequentie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het toerental (dus de frequentie) varieert inderdaad.
Het hele antennesysteem heeft een gigantische Q, en als ze te ver van de juiste frequentie afzitten komt er sowieso niets van signaal meer uit. Reken op max 100hz bandbreedte van het antennesysteem.

Er zijn wel ergens technische beschrijvingen en berekening van te vinden.

Heb wat opnames op de websdr gemaakt, zal er straks een paar uitknippen en posten. De sterktemeter zakt van S9 naar S7 als de boel (op het gehoor) 25hz zakt. Het ding is eigenlijk wonderlijk stabiel, als alles optimaal afgestemd staat, is die stabiliteit binnen de procent (ik kan tot ongeveer 1 procent variatie in toonhoogte horen, dus ongeveer 7hz op een toon van 700hz). Op een gegeven moment kon ik geen variatie meer horen bij keydown.

Vergunning? Ik weet niet hoeveel bandbreedte ze mogen beslaan, maar vroegah werkte het ding met automatische telegrafie, en was de bandbreedte sowieso iets hoger door de hogere symbol rate. Waarschijnlijk maakten ze de snelheid zo hoog als de Q van de antenne toeliet zonder tekens aan elkaar te plakken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik hoorde hem ook steeds een beetje oplopen; in totaal (rond twaalf uur) een verschuiving van ca. 30 Hz steeds.
Sinds 1207 of zo hoor ik ze niet meer.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

https://drive.google.com/file/d/1no29gc5CtsZCoG0aTzGn0lDhcdtA3xbX/view…

Hier zie/hoor je (zoveel mogelijk ingezoomd) de pendeling die ze op een gegeven moment hadden.
Stukken stilte er tussenuit geknipt. Excuses voor het wegcroppen van de tijdschaal, de eerste lange pendeling die je ziet is 27 seconde. Een heel trage pendeling.

https://drive.google.com/file/d/1OuXqwiwsAWvtZEdVnURoVZFGJmIL3-62/view…

Op een paar stukken na, zie je dat als de boel éénmaal stabiel ingesteld is, ook behoorlijk stabiel blijft.

Uiteindelijk hadden ze 'm ook stabiel, bij langere keydowns. Je ziet de pendeling hier niet meer optreden, en alleen maar bewuste veranderingen in de frequentie.

Let op, niet overal is de schaal precies even groot.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heb ook niet kunnen luisteren, kleindochters op bezoek gehad.