loewe harddisk recorder leest geen dvd's

Ik dacht dat het een LG loopwerk was destijds.. Is al een ouwetje!

Hij gaat idd digitaal open.originele drive heeft wel een werkende laser alleen spindle motor geeft een klein slagje en thans it. Andere drive getest in een pc draait meteen alleen ziet de disk niet.

Dan "ziet"de laser geen disk, dus kan te weinig vermogen zijn maar ook een defecte ontvanger.. Ander loopwerk inzetten, is een standaard PATA loopwerk, Bij een kringloop koop je die voor een knaak

blijft de laser staan op die positie? dan schuift de laser niet miss, kan taai vet zijn op de laser geleide asjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laser gaat keurig heen en weer,alleen de spindel motor start 1 seconde.Met een andere speler die getest en wel is draait hij wel maar kan hij de disc niet lezen. Na 1 minuut op redding te staan werpt hij de dvd er uit.

audio cd ook al geprobeerd?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja dan start hij ook niet. Dan doet hij het zelfde helaas. vanavond maar even verder knutselen.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op vrijdag 2 juli 2021 08:49:34 (25%)

harry64

Golden Member

Kan zijn dat je even naar master slave jumpers moet kijken. En wat ook nog wel eens wilde gebeuren met die apparaten was dat de voeding niet helemaal lekker werkte. Stond er veel rommel op de voedingslijnen door oude elco's.

Op 2 juli 2021 08:49:37 schreef harry64:
Kan zijn dat je even naar master slave jumpers moet kijken. En wat ook nog wel eens wilde gebeuren met die apparaten was dat de voeding niet helemaal lekker werkte. Stond er veel rommel op de voedingslijnen door oude elco's.

Jumpers zitten er niet meer op. Die heb ik van de nieuwe verwijdert. dat als eerste omdat de originele het ook niet heeft. ik ga vanavond ff kijken

Jumpers is alleen voor IDE master/ slave bezetting, heeft niets te maken met wel of niet lezen CD/DVD

harry64

Golden Member

De INIT van het loopwerk is heel eenvoudig te testen door er wel voeding maar geen data kabel op aan te sluiten. Die moet in beide testapparaten dan hetzelfde verlopen. Doet ie dat niet heb je een voedingsprobleem.

Op 2 juli 2021 21:41:52 schreef harry64:
De INIT van het loopwerk is heel eenvoudig te testen door er wel voeding maar geen data kabel op aan te sluiten. Die moet in beide testapparaten dan hetzelfde verlopen. Doet ie dat niet heb je een voedingsprobleem.

Ik heb het geprobeert. De nieuwe speler begint met draaien en blijft draaien. De oude speler zie je de lens van heen en weer gaan en een mooie stevige laser straal door de disc heen(nee ik kijk er niet in haha) en die geeft alleen een klein tikje aan de dvd.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op zaterdag 3 juli 2021 08:56:12 (28%)

Als de andere drive het in de pc ook niet doet kan het wel eens zo zijn dat die drive ook defect is. Als de pc de drive wel herkend maar de disk niet kan lezen heeft dat niets met master/slave te maken maar met een defect van de drive ansich. in de oudheid was de harde schijf van een pc ook een IDE schijf die op master stond en de cd/dvd moest middels een jumper op slave gezet worden om conflicten te voorkomen.

En daarbij is een "bios" van de Loewe recorder ook niet geschikt om allerlei merken spelers er in te drukken. Probeer eenzelfde LG te pakken te krijgen of iets gelijkwaardigs.

Op 3 juli 2021 18:38:22 schreef smd:
En daarbij is een "bios" van de Loewe recorder ook niet geschikt om allerlei merken spelers er in te drukken. Probeer eenzelfde LG te pakken te krijgen of iets gelijkwaardigs.

Ik ga eens kijken, vreemde is: laser doet het wel met een krachtige straal(je ziet hem door een donkere dvd heen schijnen, een stip die je dan ziet)Alleen spindelmotor draait een klein stukje. en een andere speler begint meteen te draaien. zou de spindel motor kapot zijn?

Is meestal een 3 Ph motortje, eerder sturing dan...

maartenbakker

Golden Member

Bij sommige spelers gaat het motortje pas draaien als de laser focus vindt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 juli 2021 00:55:19 schreef maartenbakker:
Bij sommige spelers gaat het motortje pas draaien als de laser focus vindt.

Wat ik zie is dat hij op de rand van de dvd begint(laser puntje zie je oplichten)Daarna gaat hij naar het midden van de dvd en dan geeft de motor een kleine draai aan en dan stopt hij en gaat de laser terug en geeft No disk aan.

Naar het midden gaan duid meestal op een slechte laser, IDD geen focus of ontvangst laser signaal.. En wat gebeurt er met de laser als je een slinger geeft aan de cd/dvd??

Helemaal niks. Spindelmotor start niet door en laser gaat terug naar het begin. Dan staat er no disk. Helaas

Laser hoor je dan niet "gieren" op moment je draait??

Nee lijkt normaal te starten en alles lijkt normaal tot dat de spindelmotor moet draaien. Zodra deze niet start gaat de laser weer terug naar het begin.

al eens spanning op de cd tafel motor gezet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De originele drive eens in een PC hangen en kijken of die werkt. Heb vaak genoeg meegemaakt dat de voeding van dit soort spelers gaar is en inzakt op het moment dat zo'n drive moet gaan werken.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 14 juli 2021 18:11:41 schreef testman:
al eens spanning op de cd tafel motor gezet?

Ga ik eens proberen. Ben net terug van vakantie. Vandaar dat reactie even uit bleef.

Op 14 juli 2021 18:33:06 schreef DJohnny:
De originele drive eens in een PC hangen en kijken of die werkt. Heb vaak genoeg meegemaakt dat de voeding van dit soort spelers gaar is en inzakt op het moment dat zo'n drive moet gaan werken.

Zal van de week mijn oude pc eens aansluiten. Al vast bedankt voor de tips!