Arduino Mega 5v naar 24v schakeling chechup

Hoi,

Bedankt voor jullie info.
De ssr is idd een 5v dit moet uiteraard ene zijn van 24vdc.
Ivm met de 2n3904 was dit het eerste dat ik tegenkwam. Vraag mij niet waarom...

De bc547 ga ik eens bekijken. Is dit een component die meer standaard is dan hetgeen ik voorstel?
Mvg
Andries

Hangt er vanaf waar je woont.

BC547 is standaard in EU. 2N.. is meer standaard in USA.
Maar de wereld is klein, dus je kunt bestellen wat je wilt.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 2 juli 2021 21:58:16 (25%)

Arco

Special Member

Ja,

De 3904 is een Amerikaans geval wat hier zelden gebruikt wordt...
Ik zou toch voor 4x ULN2803 gaan. Veel netter, en spaart je 56 onderdelen uit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er is te weinig context om goed advies te kunnen geven.

Als de 24V "gratis" is en de 5V niet, dan snap ik de keuze voor de 24V SSRs. Maar een SSR zal voor zowel 24V als 5V "ongeveer 7mA" gebruiken: Daar zit gewoon een weerstand aan de ingang die de (optocoupler-) ledstroom beperkt.

Dus dan gebruikt een 24V versie 24V * 7mA = 188 mW, terwijl de 5V versie maar 35mW gebruikt. Dan is het energetisch gunstiger om de 5V versie te gebruiken MITS je niet de 5V lineair uit de 24V afleid. Als dat wel zo is heb je natuurlijk veel liever 30* 188mW verspreid over 30 onderdelen die daarvoor gespect zijn dan in 1 spanningsregelaar.

Anderzijds, als je al 30 SSRs aan het kopen bent, dan is een DCDC converter voor 250mA een prima investering die je 30*150mW aan energiebesparing op gaat leveren.

Ik lijk "millieu bewust" met het besparen van energie, maar dat is maar deels waar: energie besparen heeft het meeste nut omdat je dan de warmte niet hoeft af te voeren.

Maar... Waarom wil je de SSRs aansturen? Te weten: WAT wil je met de SSRs gaan aansturen? Misschien is er wel een veel betere oplossing. Als jij zegt: "ik heb een zwik 24V DC motoren die onder aansturing van de arduino een voor 1 aanmoeten", dan wordt weerstand-tor-SSR vervangen door 1 mosfet ineens heel aantrekkelijk.

De led (met weerstand) mag parallel aan de SSR, maar ook op de uitgang van de arduino.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 3 juli 2021 09:01:36 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou toch voor 4x ULN2803 gaan. Veel netter, en spaart je 56 onderdelen uit... ;)

dit lijkt me idd een propere oplossing maar voor mij persoonlijk is het net iets teveel door gebrek aan kennis van electronica.

Een ssr 24v versie verbruikt 7mA tov de 5v versie die 9mA verbruikt.
De 24v als de 5v is gratis voorhanden in mijn elektrische kast. De bedoeling is om gewoon teleruptoren aan te sturen meer niet. De ssr zou perfect vervangen kunnen worden door een relais maar ik heb de ssr op 24v voor handen liggen...

Zullen deze namiddag eens testen en dan een pcb uittekenen en hier dan eens posten indien jullie hier opmerkingen over hebben.

alvast bedankt!

Arco

Special Member

dit lijkt me idd een propere oplossing maar voor mij persoonlijk is het net iets teveel door gebrek aan kennis van electronica.

Je hebt er geen kennis van electronica voor nodig, is simpel draadjes aansluiten:... ;)

https://kits-gadgets.com/yahoo_site_admin/assets/images/8_LED_Running_Light_-_R2.19311617_std.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als dit zo eenvoudig ga ik dit toch idd overwegen...

Op 3 juli 2021 13:10:13 schreef HSP:
De bedoeling is om gewoon teleruptoren aan te sturen meer niet.

OK. En wat vreten die teleruptoren kwa stroom/spanning?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi,

Max 15mA en in zeer slecht geval 23mA als je blijft drukken...
Spanning is ook 24Vdc.

Dan zit ik met een ULN zeker safe als ik zie dat er 500mA max is. Of het nu in het geheel of per transistor is is mij nog een vraagteken.

[Bericht gewijzigd door HSP op zondag 4 juli 2021 13:14:57 (43%)

Het is iets van XXX per tor, en dan drie keer zo veel per hele chip tegelijk.

Maar.... Als de belasting ook 24V is en 23mA, dan snap ik niet waarom je die SSRs wilt gebruiken. Gewoon vanuit de arduino: Draadje naar een 30V of 40V mosfetje en de teleruptor (*) direct op die mosfet.

(*) Ik kende dat woord niet, heb het even opgezocht, maar weet nog niet precies wat er mee bedoeld wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@rew: voorzover ik weet is "teleruptor" een Vlamisme, een poging om het Franse "télérupteur" in te burgeren. Wat het verschil met een relais is zie ik ook niet. De prentjes op https://fr.wikipedia.org/wiki/T%C3%A9l%C3%A9rupteur lijken dat te bevestigen.

Nu, voor de schakeling: inderdaad een buffertje tussen Arduino en "teleruptor", of het dan een mosfet is of een transistor of een nest darlingtons in een dipperd maakt niet zoveel uit.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 4 juli 2021 14:43:36 (17%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

een teleruptor kan je ook omschrijven als een impuls relais.
Reden waarom ik deze teleruptor niet achter de arduino wil plaatsen is omdat ik de huidige opstelling wil behouden anders moet alles aangepast worden en is dit dan wel een serieuze taak...

Ik ben even zitten puzzelen met Eagle pcb ontwerp en ik merk op dat ik geen print kan maken van 72mm hoogte?? Ik zou die graag 72mm maken zodat ik dit in een Dinrail houder kan plaatsen.
Iemand die hier mij kan helpen?

Ik snap nog steeds niet waarom jij het nodig vind om een SSR te gebruiken waar een gewone mosfet zou voldoen. Leg eens uit. Er zijn kennelijk randvoorwaarden die we niet weten/begrijpen. Alle advies wat dan gegeven wordt is "verdacht" en niet op volledige kennis gebaseerd.

Ja, je kan een print van 72mm hoog maken. Geen probleem. Als je klaar bentmet het schema doe je "switch-to-board" (het chipje onder het logische poortje) in de toolbar bovenaan. Je krijgt dan standaard een 100 breed x 80 hoog printje voor je neus. Zet het grid op 1 (of 8) mm. Click dan op "move" en inhet midden van de bovenrand van je print. Sleur hem dan 8mm naar beneden (1e click als je je grid op 8mm had gezet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er klopt iets niet op die farnel link.
Farnel laat een 34.81.nogwat zien terwijl de gelinkte datasheet gaat over een 34.51.nogwat.

Afmetingen lijken hetzelfde, maar het datasheet gaat over
"34 SERIES Slim electromechanical PCB relays 6 A"

30*7mA = 210mA en dat is idd meer dan 200mA.

Een ULN2803 (Eventueel Eentje maar om stroomverbruik van the uC terug te dringen) is een eenvoudige oplossing.

Verschil tussen BC547 of andere kleine NPN transistor is nauwelijks relevant. Zo ongeveer elke transistor kan de gebruikte spanning en stroom wel schakelen. Een mostfetje zoals 2n7002

Vanwege foute link heb ik niet naar het echte datasheet gekeken, maar ik vermoed dat er een serie weerstand (of stroombron) voor de LED ingebouwd zit.

Als alternatief kun je ook de helft van de solid state relais schakelen tussen 5V en een uC pin, en de andere helft van een uC pin naar GND. Daarmee blijf je ook binnen het makiximale stroomberijk wat je uC aan kan.

Dacht ik eerst ook, maar die datasheet heeft ze allebie.

34.81 is ssr en staat een stukje verderop

Op 4 juli 2021 20:02:52 schreef deKees:
Dacht ik eerst ook, maar die datasheet heeft ze allebie.

34.81 is ssr en staat een stukje verderop

Oh, ja, ik zie ze nu ook allebie. :)

De 5V 12V en 24V ingang spanning varianten van de 34.81-9024 trekken alle drie 7mA, en hebben vermoedelijk een serie werstand voor de LED ingebouwd.

De 60V variant doet het met 3mA en zit intern dus wat anders in elkaar.

Rechtstreeks aansluiten op een ULN2803 volgens het eerdere schema van Arco moet daarmee werken. Geen extra weerstanden ofzo meer nodig.
Je kunt ook de ULN2003 gebruiken. Die is bijna hetzelfde als de ULN2803, maar heeft een transistor minder (Dus 7 kanalen) per IC.

Ik verbaas me wel over de prijs van > EUR20. (Ik vermoed zelfs Ex. BTW).
Bij Ali zie ik vergelijkbare relais vanaf 40ct. Da's wel wat extreem, maar ik kan me nog herinneren dat ik bij Electra in Breda wat Shapr S202S01 relais heb gekocht voor 7 gulden ofzo...
Ik geloof dat Sharp ze al lang niet meer maakt, maar bij Ali staan ze nog op de website voor EUR4.5.

[Bericht gewijzigd door Kortsluiting_Online op zondag 4 juli 2021 21:21:57 (20%)

Voor het sturen van een teleruptor die ook in een 230V circuit gestuurd wordt zou ik verwachten dat je het red met een enkele MOC (b.v. een MOC3021, 100 mA), zonder de triac er achter.
Een SSR is niet gemaakt voor zeer kleine lasten en heeft het risico dat hij open of dicht blijft. Test een en ander vooraf zorgvuldig.

De led-stroom voor zo een MOC is wat hoog voor het i/o van een Arduino, maar het gaat slechts om korte pulsen en bij handig programmeren één uitgang tegelijk. Volgens mij moet het gaan.

Op 4 juli 2021 19:18:02 schreef rew:
Ik snap nog steeds niet waarom jij het nodig vind om een SSR te gebruiken waar een gewone mosfet zou voldoen. Leg eens uit. Er zijn kennelijk randvoorwaarden die we niet weten/begrijpen. Alle advies wat dan gegeven wordt is "verdacht" en niet op volledige kennis gebaseerd.

ik heb vlug een schets gemaakt... (geen weerstanden en dergelijke getekend)
Als ik K1 (teleruptor) verplaats in de plaats van de SSR moet ik de drukknop die al aanwezig is aanpassen zodat die ook nog handmatig kan bediend worden.
De drukknop moet dan GND schakelen.
Pas ik dit niet aan dan kan bij uitval arduino de teleruptor niet meer bedient worden.

Op 4 juli 2021 21:32:13 schreef Aart:

Een SSR is niet gemaakt voor zeer kleine lasten en heeft het risico dat hij open of dicht blijft. Test een en ander vooraf zorgvuldig.

Bij industriële automatisering word er veel gebruik gemaakt van SSR als de schakelfrequentie per minuut te hoog is waardoor een mini relais het zou begeven na x aantal maanden.
Zelf heb ik hier al een test lopen gedurende 1j en op heden geen problemen ondervonden... Mss is het ook wel omdat ik de kwalitatieve ssr gebruikt tov de chineese handel???

Op 4 juli 2021 21:18:27 schreef Kortsluiting_Online:
[...]

Ik verbaas me wel over de prijs van > EUR20. (Ik vermoed zelfs Ex. BTW).
Bij Ali zie ik vergelijkbare relais vanaf 40ct. Da's wel wat extreem, maar ik kan me nog herinneren dat ik bij Electra in Breda wat Shapr S202S01 relais heb gekocht voor 7 gulden ofzo...
Ik geloof dat Sharp ze al lang niet meer maakt, maar bij Ali staan ze nog op de website voor EUR4.5.

is het niet per 10st?
Normaal worden ssr altijd per 10st verkocht in de groothandel.

Mijn excuses, bij herlezing zie ik dat ik op het verkeerde been gezet ben door de term SSR en teleruptors, het gaat hier om 24V DC en dat had ik niet verwacht. Mijn fout.

Hoi,

Eventjes geleden...
Ik heb mij een printje getekend met eagle. Ik heb nog een resterende vraag ivm met ULN2803.
De com (10) mag die aangesloten worden op de +24Vdc? Ik zie in de datasheet dat het niet nodig is en enkel bedoeld is voor inductieve belastingen.

alvast bedankt!

Klopt. Die common is het punt waar alle interne blusdiodes, die je nodig hebt bij inductieve belastingen, op aangesloten zijn. Ik zou die pin wel gewoon aan de +24V leggen, zoveel moeite is dat toch niet? Mocht je ooit nog eens relais willen aansturen met je printje, dan zijn in ieder geval de blusdiodes ook werkzaam.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

ok prima!
Is aangepast en de printjes zijn besteld.
Eens klaar post ik dit hier nog eens.
Is mijn 2e maal dat ik een printje ontwerp. Wel klote dat er nu inklaringskosten betaald moeten worden als je iets besteld bij de eu die hoger is dan 25 euro...

Als je het met de post laat komen betaal je maar 4 euro als je online betaalt. Dat is wel wat anders dan vroeger die EUR 15.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/