stereo signaal -> mono signaal

Hey!
Hebben jullie een schakelingetje of een uitleg om een stereo signaal naar een mixed mono signaal te brengen.
Want als je enkel links of rechts hoort dan mis je sommige stukjes uit de muziek.

De beide signaaldraden samen nemen lijkt me fout :)

Greetz
Koen

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

je kan hiervoor een opamp nemen (tda1034 bv.)met enkele weerstanden en potmeters
ik heb je een klein schemaatje gestuurt via e-mail

Neem 1 kanaal en lees het een en ander over stereo je mist namelijk niets bij 1 kanaal.

behalve als je links rechts echt onafhankelijk opneemt zoals met een microfoon.

Bij muziek maakt het niet uit op special effects na.

oke bedankt!
en bedankt voor het schema'tje

De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.

Bij muziek maakt het linker en rechter signaal wel degelijk wat uit, zoals trommle die zitten verspreid van 50% meer op links tot 50 % meer op rechts en als men naar een band luistert die 2 gitaren (gitaar + basgitaar)gebruikt zal er men de 1ste gitaar meestal wat naar links hebben opgedraait en de 2de gitaar naar rechts. De zang zit ook meestal meer op het rechter kanaal.

Ik zou de 2 signalen met een opamp bij elkaar voegen.

succes

Short circuit, spiky hair

He die Jurgen of Koen,

Zou ik dat schemaatje ook kunnen krijgen van dat TDA opampje, waarmee je dus van 2 kanalen 1 kunt maken,

Bedankt alvast !!

Groeten Jan

is dat gewoon geen somversterker ??? wat is daar nu aan ?

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT
Rob W.

Honourable Member

De meest simpele en effectieve methode is in de signaal lijnen een condensator van 1uF te zetten met de negatieve kanten aan elkaar geknoopt. tussen die knoop en de ground heb je dan een schitterend mono-audio signaal zonder dat de rest van het systeem er last van heb.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Op 20 oktober 2003 23:11:40 schreef Rob W.:
De meest simpele en effectieve methode is in de signaal lijnen een condensator van 1uF te zetten met de negatieve kanten aan elkaar geknoopt. tussen die knoop en de ground heb je dan een schitterend mono-audio signaal zonder dat de rest van het systeem er last van heb.

heh zo kan het ook natuurlijk vervormt wel een beejte maar niet als je een goede kwaliteit cap neemt lijkt me

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Gewoon twee weerstanden? Zo doe ik het altijd, nog nooit problemen gehad, geen vervorming, geen geahwehoeah. Neem gewoon twee weerstanden van 10k (bij een normale lijnuitgang) en knoop ze aan een kant aan elkaar, da's de uitgang. de andere knoop je aan de rechts en links. Nu heb je dus een mono signaal!

Met C's scheid je AC signalen niet lijkt me...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

met een R ? maak je dan geen filter? LD !
een condensator laat toch AC door ? en die hebben een impedantie dat is toch een R ?

[Bericht gewijzigd door Aedolon op dinsdag 21 oktober 2003 14:01:10

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Yep, maar een audio condensator heeft een lage impedantie met AC audio, dus "kortsluiting" tussen links en rechts... En met een C heb je tevens een hoogdoorlaatfilter!

Een weerstand heeft dit probleem niet, de impedantie blijft gelijk en zolang er geen C naar de massa zit is het geen laagdoorlaatfilter!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 21 oktober 2003 17:10:44 schreef Benadski:
Yep, maar een audio condensator heeft een lage impedantie met AC audio, dus "kortsluiting" tussen links en rechts... En met een C heb je tevens een hoogdoorlaatfilter!

Een weerstand heeft dit probleem niet, de impedantie blijft gelijk en zolang er geen C naar de massa zit is het geen laagdoorlaatfilter!

de INGANGSCAPACITEIT van je versterker misschien ?
hoogdoorlaat is minder erg dan laagdoorlaat

impedantie is toch puur afhankelijk van de frequentie ?
Xl = omega*L kan mss wel dat het anders is bij andere Cs..

afbuigfrequentie berekenen
met Ri typ 40K
Ci typ 20pF

1/(2*pi*40*10^3*1*10^-6) = afbuigen op 3.9Hz...

de andere is in de gigahertzen

conclusie: je hoort het filter effect niet... nu nog zien voor die "kortsluiting"

[Bericht gewijzigd door Aedolon op dinsdag 21 oktober 2003 17:28:59

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Ingangscapaciteit? Een DC ontkoppel elco zie ik nog wel eens zitten, maar da's toch geen ingangscapaciteit? Er zit dan misschien wel een weerstand na de C naar massa, maar die is zo hoogohmig dat dit nauwelijks invloed heeft.

En ik ben zowieso liever wat hoog kwijt dan mijn sublaag. Meestal gebruik ik ook stereo -> mono omzetters voor subwoofers, maar ook voor center speakers en dan hoor ik echt niet minder hoog.

Je hebt gelijk dat impedantie afhankelijk is van frequentie, maar volgens mij heb je bij 10kHz op een 10kOhm uitgang (zeg ik dat zo goed?) bij een 1uF elco al een zeer lage impedantie, dus bijna kortsluiting tussen links en rechts.

EDIT: Een 40pF ingangsimpedantie zou best kunnen, maar dan heeft het al helemaal geen invloed meer op de hoge tonen, misschien filtert het wel je telefoonstoorgeluiden weg, maar meer niet hoor!

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 21 oktober 2003 17:35:47

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 21 oktober 2003 17:32:31 schreef Benadski:
Ingangscapaciteit? Een DC ontkoppel elco zie ik nog wel eens zitten, maar da's toch geen ingangscapaciteit? Er zit dan misschien wel een weerstand na de C naar massa, maar die is zo hoogohmig dat dit nauwelijks invloed heeft.

En ik ben zowieso liever wat hoog kwijt dan mijn sublaag. Meestal gebruik ik ook stereo -> mono omzetters voor subwoofers, maar ook voor center speakers en dan hoor ik echt niet minder hoog.

Je hebt gelijk dat impedantie afhankelijk is van frequentie, maar volgens mij heb je bij 10kHz op een 10kOhm uitgang (zeg ik dat zo goed?) bij een 1uF elco al een zeer lage impedantie, dus bijna kortsluiting tussen links en rechts.

ik heb daarjuist de impedantie gegeven voor een spoel ...
condensator op 10Khz 15.9 Ohm en is maar een line ingang lage spanning

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Het gaat ook niet om de ingang, maar om de uitgang, er zit dus tussen je linker en rechter lijn uitgang maar 32 Ohm ongeveer, dan beinvloed je je originele signalen dus enorm en vooral in het hoge gebied, want daar is de impedantie het laagst.

EDIT: En omdat links en recht verschillend zijn hef je dus hoge tonen in het originele signaal op, resultaat laagdoorlaatfilter!

[Bericht gewijzigd door Benadski op dinsdag 21 oktober 2003 17:43:16

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 21 oktober 2003 17:37:46 schreef Benadski:
Het gaat ook niet om de ingang, maar om de uitgang, er zit dus tussen je linker en rechter lijn uitgang maar 32 Ohm ongeveer, dan beinvloed je je originele signalen dus enorm en vooral in het hoge gebied, want daar is de impedantie het laagst.

EDIT: En omdat links en recht verschillend zijn hef je dus hoge tonen in het originele signaal op, resultaat laagdoorlaatfilter!

ik weet niks van audio, je zal wel gelijk hebben

Just face it: sometimes nobody envies you. There has to be a bottom and that bottom is probaly you. // http://www.amazon.com/o/registry/VWZ93N4Y6XQT

Ik ben er ook geen kei in hoor, high end audio schakelingen zie je mij ook niet ontwerpen. Ik speculeer alleen maar wat, het is bijna Sinterklaas namelijk. :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!