Ziggo/vodafoon schakelen analoge radio via kabel langzaam? af Wat nu?

maartenbakker

Special Member

Analoge FM door de ether zou zomaar even lang beschikbaar kunnen zijn als DAB+, het heeft DAB in elk geval al overleefd en zal op zijn minst nog een jaar of 10 beschikbaar zijn als ik het goed onthouden heb. Tegen die tijd wil de overheid iedereen op radio-over-5G hebben omdat dat meer geld opbrengt in de veilingen, maar zullen lage vermogens alsnog gewoon toegestaan blijven als ik het goed inschat.

Op 6 juli 2021 21:33:51 schreef flipflop:
Dat plan is er al tijden bekend. Wel opletten he! :-)

* Internet radio.
* Draadje aan je radio (maar dan geeen WDR?)
* DAB+ (maar dan geeen WDR?)

* DVB-C radio is wel prima geregeld opzich bij Ziggo.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 7 juli 2021 00:53:52 (40%)]

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 juli 2021 21:33:51 schreef flipflop:
Dat plan is er al tijden bekend. Wel opletten he! :-)

Doe ik schijnbaar ook niet: zag het in een brief vorige week. Was nog niet over de schok heen van het afschakelen van de analoge zenders op TV...

Op 7 juli 2021 00:51:56 schreef maartenbakker:
Analoge FM door de ether zou zomaar even lang beschikbaar kunnen zijn als DAB+, het heeft DAB in elk geval al overleefd

Ik was een 'early adapter' van DAB. Doe ik ook nooit meer: uitbreidingskastje voor de autoradio van 100€ dat geen fluit waard is en nooit iets anders dan R1 t/m 5 heeft kunnen ontvangen... Gelukkig antenne wel voor DAB+ van schoonmama kunnen hergebruiken (die vervolgens lekker analoog luistert in de auto).

Op 7 juli 2021 00:51:56 schreef maartenbakker:

* DVB-C radio is wel prima geregeld opzich bij Ziggo.

Wa's da? Zeker weer iets nieuwerwets, te nieuw voor mijn TV's.

Er wordt veel geklaagd dat apparatuur te snel stuk gaat maar mijn ervaring juist op dit gebied is een beetje dat allerlei veranderingen buiten de apparatuur om de economische levensduur flink bekorten...

Duidelijk een teken dat ik oud word: vroegâ was alles beter...

Vroegâh kon je gewoon met simpele discrete componentjes zelf een radiootje in elkaar knutselen. Tegenwoordig met die DAB+ meuk ben je volledig afhankelijk van unobtainable ASIC's. :( (unobtainable, of achterlijk duur.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
bprosman

Golden Member

Het Ziggo kastje heeft behalve TV kanalen ook een paar honderd radio kanalen. Je kunt het dus ook als radio gebruiken.
WDR4 zit op kanaal 852.
Het Ziggo Next kastje heeft een 3.5mm audio aansluiting die je zo op een versterker, stereo installatie kunt aansluiten.
De Horizon box en de meeste Humax'en een SP/DIF (optisch).
Of je doet het via de soundbar, bij mijn TV kan ik dan het beeld (de LCD) uitzetten dus kost ook geen "branduren" van de LCD/backlight.

Nederlandse FM Radio doet het nog wel een tijdje.
https://tweakers.net/nieuws/155798/npo-wil-tot-2030-radio-uitzenden-vi…

[Bericht gewijzigd door bprosman op 7 juli 2021 12:36:50 (12%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fripster

Golden Member

Allen,

Ik gebruik de volgende:

https://www.conrad.nl/p/renkforce-rf-dab-ir1700-radio-adapter-dab-fm-i…

geweldig apparaat.

DAB/FM/Webradio (!)/Bluetooth / DLNA /vast Ethernet en Wifi

Ik luister alleen nog maar naar webradio. NPO, WDR, BBC, NRJ, Jazz24 en zo voort.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
bprosman

Golden Member

Op 7 juli 2021 12:50:33 schreef fripster:
Allen,

Ik gebruik de volgende:

https://www.conrad.nl/p/renkforce-rf-dab-ir1700-radio-adapter-dab-fm-i…

geweldig apparaat.

DAB/FM/Webradio (!)/Bluetooth / DLNA /vast Ethernet en Wifi

Ik luister alleen nog maar naar webradio. NPO, WDR, BBC, NRJ, Jazz24 en zo voort.

Fijn apparaat inderdaad, staat bij mij in het hobbyhok. Voor DAB+ had ik er wel een buitenantenne bij nodig.

maartenbakker

Special Member

Op 7 juli 2021 12:07:21 schreef r-p:

[...]

Ik dacht dat de meeste TV's van de afgelopen 10 jaar die DVB-C televisie aankunnen, ook de radiokanalen pakken. Vaak met een screensaver of iets dergelijks, de betere zetten het scherm gewoon uit.

Er wordt veel geklaagd dat apparatuur te snel stuk gaat maar mijn ervaring juist op dit gebied is een beetje dat allerlei veranderingen buiten de apparatuur om de economische levensduur flink bekorten...

Duidelijk wel. Bij Ziggo is de reden duidelijk: het internet brengt meer geld op. Bij etherradio is het ook duidelijk maar ethisch strijdig met de overheidstaak. Veilingen van zaken van algemeen belang brengen goud geld op.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Laptopje, tablet of telefoontje meeslepen dan heb je overal je geliefde zender. https://www1.wdr.de/radio/player/radioplayer110~_layout-popupVersion.h… Knelkoppeling op je bureaublad-startscherm en gaan...
En je leert ook nog eens goed Duits praten voor zover dat niet het geval is.
Breakfast in America wordt nu gedraaid. "Don't take look at my girlfriend.......en The Ronettes met Be my baby. Tja, dan is mijn dag weer goed.

oude smartphone en internet radio app erop zetten. op wifi en draaien maar, trekt 1W en speelt maanden voor een herstart nodig is. een smartphone van 10 jaar oud is al prima.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb iemand ook hierover gehoord en geadviseerd;

Heb je wifi of bekabeld internet: vergeet dab+
Heb je een mooie hifi-set: sluit een internet radiootje/doosje aan.
Zoek je iets makkelijks: overweeg een smartspeaker. Je zegt "hey Google, stream WDR" en huppekee, even het laatste nieuws of podcast over punniken.. één zin of 'swipe' op je mobieltje en hopla. Inclusief alarmbellen voor etenstijd, agendazaken etc. Vanaf €40 dacht ik.

Ik verwacht niet dat dab+ hier de toekomst gaat worden, als dat in de jaren 90 was geïntroduceerd had je meer kans gehad. Aangezien overal wel internet aanwezig is zie ik daar meer toekomst in.
Veel meer mogelijkheden, zelf in de hand wat je wil luisteren.
Al komt de zender uit Azië Afrika of America is dat geen probleem. Met dab+ zal dat altijd beperkt zijn.

Zelf gebruik ik een raspberry met extra geluidskaart. De gratis software Volumio werkt perfect.

bprosman

Golden Member

Op 8 juli 2021 06:44:30 schreef Paloma:
Ik verwacht niet dat dab+ hier de toekomst gaat worden, als dat in de jaren 90 was geïntroduceerd had je meer kans gehad. Aangezien overal wel internet aanwezig is zie ik daar meer toekomst in.
Veel meer mogelijkheden, zelf in de hand wat je wil luisteren.
Al komt de zender uit Azië Afrika of America is dat geen probleem. Met dab+ zal dat altijd beperkt zijn.

Zelf gebruik ik een raspberry met extra geluidskaart. De gratis software Volumio werkt perfect.

In de auto word dat wat moeilijker uiteraard

Op 8 juli 2021 06:59:33 schreef bprosman:
[...]
In de auto word dat wat moeilijker uiteraard

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een telefoon met internet dus ook daar verwacht ik geen probleem. Via een kabeltje kan dat naar de autoradio of via Bluetooth.
Heb je nog een autoradio met cassette dan zijn er van die cassettebandjes met een 3,5mm koptelefoon stekker eraan.

Zelf gebruik ik in de auto al een jaar of 10 een USB stick je met MP3.

Hensz

Golden Member

Op 8 juli 2021 07:05:48 schreef Paloma:
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een telefoon met internet dus ook daar verwacht ik geen probleem.

Ik weet niet of iedereen zoveel mobiele data (over) heeft dat hij werkdagelijks 2 uur naar de radio kan luisteren.

Don't Panic!
Shiptronic

Overleden

Waarom moet hier het wiel altijd weer opnieuw uitgevonden worden?

Jaren geleden een paar keer naar Florida geweest en daar een rondrit gemaakt. Daar heb je gewoon satelliet radio, overall ontvangst(mits je onder een 6 lagen crossover staat) en nergens van zender wisselen.

Wat moet je dan nog met DAB(++)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Amerika is ook een ander verhaal, daar zijn de afstanden iets groter dan hier, dan is sat als alternatief voor relatief locale FM of DAB en kwalitatief niet zo geweldige AM al snel een beter idee.
En sat radio zit achter de decoder, dus daar heb je weer een (niet al te zuinig) abonnement voor nodig.

Subscriptions are prepaid and range in price from US$14.99 monthly (US$9.99 for each additional receiver) to US$699.99 for lifetime (of the receiver equipment[1]). There is a US$15 activation fee for every radio activated.

Tegenwoordig zou zelf inderdaad voor webradio gaan, die zijn vaak gecombineerd te vinden met DAB+

@Hensz
Heb je geen wifi?

[Bericht gewijzigd door Sine op 8 juli 2021 14:47:38 (24%)]

Hensz

Golden Member

Voor thuis zijn er zoals gezegd mogelijkheden genoeg. Paloma had het echter over een auto.
De eerste auto met wifi moet ik nog tegenkomen. Misschien dat een Rolls of de Ashton van 007 wifi aan boord hebben?

OK, er bestaat mifi, maar dan heb je nog steeds die vette databundel nodig.

[Bericht gewijzigd door Hensz op 8 juli 2021 14:52:08 (16%)]

Don't Panic!

Satellietontvanger/schotel kan ook. Heb je duizenden tv en radio kanalen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar dat rijdt dan weer onzuiniger. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het gaat toch ook niet over automotive?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Och, de laatste paar posts noemden autoradio. Dus dat zag ik gelijk voor me - beetje Guust Flater-idee.

RAAF12

Golden Member

Op 8 juli 2021 14:48:57 schreef Hensz:
Voor thuis zijn er zoals gezegd mogelijkheden genoeg. Paloma had het echter over een auto.
De eerste auto met wifi moet ik nog tegenkomen. Misschien dat een Rolls of de Ashton van 007 wifi aan boord hebben?

OK, er bestaat mifi, maar dan heb je nog steeds die vette databundel nodig.

Wifi aan boord kost vrij weinig als het later wordt toegevoegd. Onze Chinese vrienden bieden Andream kitjes aan, die worden onzichtbaar weggewerkt. Die doet eerst BT om in te loggen en vervolgens Wifi. De lange rode paal rechts is mijn Oneplus 6. Er staat Carplay maar ik heb een Android Auto verbinding. De wifi antenne zit achter het dashboard weggewerkt. Je hebt ook onbeperkte data aanbieders, oa. Tele2.

@FET Ja zo'n schoteltje op het dak zoals die campers dat hebben. Best leuk spul.
Zoeken augomaties de ruimte af naar de juiste sat. En klappen in als er gereden wordt, dat dan weer wel.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 8 juli 2021 18:34:22 (10%)]

Media box kopen, er staan hier wel wat goede voorbeelden.

@ F.E.T en Arco:

ze bestaan ;-)
Dit zijn SNG's trouwens, voor uplink van radio/video verbindingen.
Hawkeye (bestaat niet meer) had er een paar op minicoopers gezet.

RTFM, dan pas vragen...
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja precies, zo'n foto zocht ik. Mooi hoor.

Op 8 juli 2021 14:15:50 schreef Hensz:
[...]
Ik weet niet of iedereen zoveel mobiele data (over) heeft dat hij werkdagelijks 2 uur naar de radio kan luisteren.

Dit wordt ingehaald door de techniek en markt. 128 kbps geeft 60MBytes per uur. Veel mensen halen het qua mobiliteit wel met 2 uur per werk dag. Zeg 3000MB per maand. 5000-6000MB is €10 per maand (totaalbedrag dus met bellen erbij).

Nog simpeler wordt het met Spotify en podcasts. Ik haal bijvoorbeeld thuis al de BNR ochtendnieuws podcast via WiFi binnen. Dat kan ik dan "gratis" luisteren (doorspoelen, geen reclame tussendoor, precies vanaf het begin luisteren). Bij een goede speler en podcast heb je zelfs 'hoofdstukken'.

Als je dan bij Spotify je 'daily mix ' automatisch laat downloaden voor vertrek dan heb je ook al je favoriete muziek 'gratis'.

Er zal vast al een hybride vorm zijn waarbij je gebufferd naar muziek luistert en toch elk uur realtime nieuws krijgt.

Menig persoon kan natuurlijk met een top2000 of "tien jaar radio538" redelijk uit voeten voor een paar dagen.