Zenuwachtige bias spanning

Hai,

Ik heb hier een rvr pj500m-c staan welke een onregelmatige bias spanning geeft.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Rood en donker rood is nog stabiel, vanaf het blauwe begint hij te schommelen.

De BLF278 zijn al kapot geknapt, en wil niet eerder nieuwe fetten monteren voordat ik een stabiele bias spanning heb.

Blijkbaar trekt er iets teveel stroom

Ah,

Heb net de fetten verwijderd en de bias spanning blijft keurig stabiel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Schema (klik):

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op 9 juli 2021 23:14:49 (13%)]

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hoi FET,

Bedankt voor t schema, ben helaas nog niet kundig genoeg om aan de hand van een schema en verschillende metingen conclusies te trekken betrekking het probleem

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je weet nooit, misschien kunnen andere lezers er iets mee.

Zelf kom ik in dit geval ook niet verder dan 'waarschijnlijk was er een FET kapot'. Omdat de spanning nu goed blijft.

Zo,

Heb de fetten vervangen en de bias blijft zo goed als stabiel op 2,6 vol. (L) label.
Nu zou ik ook graag de ruststroom willen meten, dus de 50v lijn van de rf module losgepakt, multimeter er in serie tussen, meetsnoeren in de 400mA poorten het spul aangezet.. ik snap er niks van want ik krijg totaal geen waarde te zien, 0.02ma meer niet.
Zet in de snoeren om in de 10a poort en gooi er een beetje vermogen op trekt hij keurig een ampere of 8 bij 6 watt insturing.

Doe ik wat fout of zit er een addertje onder t gras bij die rvr printen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt beter niet de stroom zo meten. Op het 400 mA bereik heeft de meter teveel weerstand, en verder is het niet handig zulke lange draden in de voedingslijn van de PA te hebben.

Op de BIAS-print zitten keurige testpunten voor de stroom in PA1 en PA2, en zelfs voor de totale stroom.
Daar wordt ook de eigenlijke bias-instelling gemaakt, afhankelijk van ingesteld en gemeten vermogen en nog meer dingen.
De potmeter op het PA-bordje kun je het beste gewoon laten staan zoals hij stond. Die is factory-adjusted voor de zener en thermistor die daar zitten.

Eigenlijk hoef je dus helemaal geen bias af te regelen. Het is geen lineaire versterker, dus dat de stroom bij geen uitsturing zowat nul is, is niet ongebruikelijk.