USB iPhone

In mijn campertje heb ik een 12-5v dc-dc converter gemaakt, met daarop een aantal usb poorten.
Nu laden de apparaten met alleen usb laad functie prima, echter de iPhones herkennen het niet als lader.
Zie ik hier iets over het hoofd?

RAAF12

Golden Member

Er zit een chippie in het iPhone snoer. Waarschijnlijk vind de iPhone de aangeboden spanning niet voldoende. Maar ik ben geen expert op dit gebied en er komt vast wel iemand langs op het forum die het je haarfijn kan uitleggen en met een oplossing komt!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 10 juli 2021 19:01:48 (12%)

Hoe het specifiek bij iPhones zit weet ik niet (ik houd niet van appels), maar de meeste telefoons willen een bepaalde combinatie van spanningen of weerstanden zien op de datalijnen om sneller te gaan laden.

Helaas bestaan er nogal wat verschillende "standaarden".

Je kunt eens proberen of dit werkt: https://www.epanorama.net/blog/2010/08/18/apple-charger-secrets/

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

'dom' 5V op de 2 buitenste punten werkt niet, en als het al werkt is dat een keertje 500mA. Dan duurt het laden dus eeuwen

Ik zou overal gewoon volwaardige USB laadaansluitingen plaatsen. Dan heb je ook Quickcharge 3.0 of andere nieuwere technieken waardoor het laden van dingen, zeker degene met een wat grotere accu, ook nog fatsoenlijk gaat.

Met 500mA is bv een ipad of een powerbank een langdurige missie.

In mijn camper heb ik overigens overal gewoon sigarettepluggen gezet, met daarin een normale autolader. Dan kan ik ook makkelijk upgraden, zo is er bv 1 USB-C waar ik ook de laptop mee voed.

En op die manier kun je ook vlot meegaan met nieuwere technieken dan 'vast' zitten aan een oude USB-A plug, met een variatie aan standaarden.

Op 10 juli 2021 18:52:05 schreef Gerben84:
...Zie ik hier iets over het hoofd?

Dat je een Apple hebt :-) Daar is niks standaard.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
eSe

Honourable Member

Ik heb een IPhone6 die ik laad met dat rare kabeltje van Apple (USB naar iets kleins en plat :-) ) met een "gewone" netadapter 5v met USB poort.

Werkt perfect. Ik gebruik het ook voor het laden van de batterij van mijn e-puffer (sigaret).

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
harry64

Golden Member

Je Apple apparaat wil graag éérst een goed 'gesprek' met de chip in het laadkabeltje over diens herkomst voordat er voeding wordt aangenomen. De chip in de laadkabel moet perfect Appels spreken, heeft ie een licht accentje en niet de juiste licentie, dan gaat het Apple apparaat in hongerstaking.

Het komt er op neer dat je gestimuleerd wordt alleen de veel duurdere originele Apple kabels te gebruiken.

eSe

Honourable Member

Ik denk dat je niet anders kan dan die Apple kabel te gebruiken, heeft een ander merk dit soort connector?

De "herkenning" zit niet in de lader, da's er 1 die ik hier had liggen (ooit gekocht voor --ik weet niet meer wat-- )

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
RAAF12

Golden Member

Of zo'n Samsung adaptive fast charging 12V plug of Quickcharging voor in de auto wat al eerder werd geschreven. Dat werkt ook op een Oneplus 6 met USB-C en met een iPhone 7 met Apple snoer én Apple clone Hema snoer.

Op 11 juli 2021 12:57:26 schreef harry64:
Het komt er op neer dat je gestimuleerd wordt alleen de veel duurdere originele Apple kabels te gebruiken.

Gestimuleerd, zoals iemand met een mes in een donkere steeg je stimuleert om je portemonnee af te geven.

De lange termijn oplossing is geen Apple gijzeltelefoon meer te kopen.

Met het juiste kabeltje is het nog steeds niet genoeg om er 5V op te zetten, daarvoor moet je nog steeds iets met die datapinnen doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
harry64

Golden Member

Ik heb hier een originele Apple-kabel, die kan ik op iedere 5v USB source hangen. En op de PC babbelt deze ook. Wel alleen met Apple Windows software.

En dat mes op de keel doet Apple al vanaf het begin. Van mij krijgen mensen altijd het advies om geen Apple meuk te kopen als je keuzevrijheid wilt.

bprosman

Golden Member

Gestimuleerd, zoals iemand met een mes in een donkere steeg je stimuleert om je portemonnee af te geven.

De "nepkabeltjes" van action, die van 6..7 Euro werken prima op een eenvoudige 5V adapter.
Die van 1.59 Euro zou ik van wegblijven

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Chip?

Neejjoh, dat zijn de luxe versies.

Bij android kun je voor normaal laden de twee datalijnen met elkaar verbinden.

Apple verwacht een setje weerstanden.

Shiptronic

Overleden

Ik heb hier een Samsung, en die moet ik ook met 2 weerstanden op de data pinnen manipuleren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb ook dezelfde ervaring als bprosman. Ik heb een 7805 in de auto gezet met een usb er op. Een cheapo kabel er aan en nog nooit een probleem ondervonden. Ik heb ook zo'n usb Stroom en spanningsmetertje van een paar euro's van onze oostelijke collega's en die geeft geen eigenaardigheden.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?