Opbouw meerdere TV schermen

Hallo,
Heeft er iemand ervaring mee van opbouw van meerdere tv schermen?
Op het werk gebruiken ze 12 tv schermen gekoppeld aan een pc die de weergave/status geeft van productielijnen. Sinds wij hier problemen mee hebben zoek ik een betere opbouw hiervan.

De huidige opbouw is in serie:
=> PC gaat via
1.HDMI naar een HDMI switch
2.dan via een HDMI/fiber adapter naar een 2de HDMI/Fiber adapter
3.dan weer via HDMI naar HDMI switch met 5 poorten(1xIN en 4xOUT), voor 1xIN, 2xOUT (tv's) en 1xOUT doorlus
4.OUT gaat weer via een HDMI/Fiber adapter naar de volgende HDMI/Fiber adapter van de volgende set tv's
Ook zijn op elke HDMI/Fiber adapter telkens 2 UTP kabels aangesloten

De tv's zelf hebben een HDMI en RJ45 aansluiting
Ik weet zelf niet of het mogelijk is om simpel alle tv's via een netwerk te gebruiken, zoals PC-> switch -> elke tv 1 utp kabel
De afstanden zijn minder dan 100m

Alvast bedankt

Marc M

Sine

Moderator

Wat voor een problemen ervaren jullie hiermee.
Ik heb in het verleden ooit iets vergelijkbaars gebouwd, maar dan met extensie over twee UTP's, dat heeft altijd probleemloos gewerkt ... zelfs met niet heel spannende (zeker niet A-merk) splitters en extenders.

Tegenwoordig zou ik dat inderdaad anders doen, een doosje (computer of thin-client) per PC en de de rest over ethernet.

Ik heb ergens een oplossing gezien waar men raspberry pi's achter de TV's geplakt had met daarop een web browser in kiosk mode die de gegevens presenteerde.

HDMI is voor de woonkamer.. in andere omgeving geeft dat altijd problemen, zeker industrieel .

via network naar een signage display, zit webbrowser gewoon in. geen gekleef met Pi's oid.

HDMI over ethernetkabels (geen ip) is vaak gedoe. Met fiber iets minder, maar soms gaan dingen als resolutiebepaling niet goed
Via UTP: dat is van zoveel faktoren afhankelijk (UTP, FTP, CAT6, storingsbronnen) dat het gewoon geen betrouwbaar iets is, zeker niet op 1080p

Echt ideaal is dat niet, betere oplossing is om alles via IP te doen. Als het perse een videostream moet zijn dan kun je dat via multicast het netwerk op gooien (Netwerk moet wel geschikt zijn)

Voor statischere informatie, al dan niet met meetgegevens oid, is een webbased iets veel beter bruikbaar.

Zoek eens op digital signage. Dat is inmiddels al een behoorlijk ontwikkelde markt en is juist voor dit soort doeleinden bedoeld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signage

LG heeft bv ook een hele reeks monitoren voor dit segment
https://www.lg.com/us/business/digital-signage

Dan heb je veel meer opties. Denk bv aan de schermen centraal beheren, aan- en uitschakelen, schermen bedoeld voor 24/7 gebruik, semi-buiten (hoge helderheid) en videowall-achtige toepassingen (bv 3 naast elkaar)

Samsung heeft ook dat soort dingen.

En je kan tzt ook over op bv 4K. Dat gaat met hdmi-utp helemaal een pita worden.

Kwa software: Zelf iets customs maken webbased, maar kant en klaar zijn er ook zat opties. Gratis is bv Xibo.

Maar je kan bv ook met een Chrome extensie gewoon pagina's schedulen
(Chrome Sign Builer)

Je zou kunnen kijken of de tv's chromecast ondersteunen, dan kan actief allerlei media naar de TV's sturen over netwerk/IP. Er is vast talloze software die zelfs video-opname van de desktop naar chromecast kan sturen.

Als er in de TV's browsers zitten dan kan dat een oplossing zijn, als ze wat robuust de pagina naar keuze blijven tonen en de inhoud (video?) niet te lastig is.

Als bovenstaande regelmatig vast loopt dan is het waarschijnlijk handiger om speciale mediastreamertjes bij elke tv te plaatsen. Daar is vast professioneel spul voor of je kan zelf zoeken naar dat bij uit/aanzetten de boel weer goed oppakt.

Op 12 juli 2021 00:02:59 schreef Sine:
Wat voor een problemen ervaren jullie hiermee.
Ik heb in het verleden ooit iets vergelijkbaars gebouwd, maar dan met extensie over twee UTP's, dat heeft altijd probleemloos gewerkt ... zelfs met niet heel spannende (zeker niet A-merk) splitters en extenders.

Tegenwoordig zou ik dat inderdaad anders doen, een doosje (computer of thin-client) per PC en de de rest over ethernet.

Ik heb ergens een oplossing gezien waar men raspberry pi's achter de TV's geplakt had met daarop een web browser in kiosk mode die de gegevens presenteerde.

Het meest voorkomend probleem is dat de schermen regelmatig uitvallen voor een X aantal seconden, dan weer opstarten, en vervolgens terug uitvallen.
Het bijkomend probleem hier, als er een onderdeel faalt, al hetgeen erop volgt heeft dan ook storing.
Ik zou dit graag allemaal gesplitst willen hebben, moest er 1 onderdeel falen, dan is alleen dat en de rest werkt gewoon verder.
Maar ik heb wel twijfels met de huidige tv's(deze zijn al oud), ze hebben RJ45 aansluiting maar geen idee of dit kan worden gebruikt

Het algemeen is dat ik met de huidige toestellen een alternatief en betrouwbaarder systeem opzet en mag natuurlijk niet teveel geld kosten....
Dus de tv toestellen vervangen zal niet gaan, wat wel kan is bekabelingen versimpelen en aanpassen, alsook bekijken wat het netwerk aankan.
Het gaat hier puur over info/status/meldingen etc. van de productielijnen.
vb:
Lijn 1 heeft een melding of storing, dan kunnen de operators dit zien visueel via een scherm die bv op lijn 5 staat en actie ondernemen.

[Bericht gewijzigd door Marc M op maandag 12 juli 2021 22:49:34 (28%)

Ik denk dat je het in delen kan splitsen.

1. Wat moet er verzonden worden? Kan je bijvoorbeeld elke 10 seconden een jpg afbeelding maken van het scherm en die als webpagina beschikbaar maken? Ben je daar een beetje handig in?
Zit er animatie in of meer beelden per seconde nodig: Dan moet je het scherm als video gaan uitzenden. Videolan's VLC kan dat heel goed.
(https://www.ilovefreesoftware.com/27/tutorial/share-screen-using-vlc-o…). TightVNC is ook een mogelijkheid. Je deelt dan je scherm, maar de TV's moeten dan wel een VNC client krijgen (die vanzelf opstart etcetera, met Raspberry Pies lukt dat wel)

2. Een doosje per TV zal zo vanaf de €50 komen. Je hebt kant en klare streamertjes bijvoorbeeld chromecast, MXQ Pro, Eminent etc. Je kan ook iets doen met een Raspberry, dan heb je nog meer mogelijkheden qua software die je wil draaien of zelfs hardware toeters en bellen aansturen als er iets misgaat.

3. Met een beetje geluk heeft de TV zelf al chromecast ingebouwd, dat is redelijk universeel en kan ook actief aangestuurd worden.

Bij de TV zelf of een kastje moet je het wel zo ver krijgen om je website of video stream te gaan spelen meteen nadat het wordt aangezet. Tenzij je genoegen neemt met het feit dat een chef af en toe even met de afstandsbediening de boel aan moet slingeren.

Op 12 juli 2021 23:51:34 schreef K7Jz:
Ik denk dat je het in delen kan splitsen.

1. Wat moet er verzonden worden? Kan je bijvoorbeeld elke 10 seconden een jpg afbeelding maken van het scherm en die als webpagina beschikbaar maken? Ben je daar een beetje handig in?
Zit er animatie in of meer beelden per seconde nodig: Dan moet je het scherm als video gaan uitzenden. Videolan's VLC kan dat heel goed.
(https://www.ilovefreesoftware.com/27/tutorial/share-screen-using-vlc-o…). TightVNC is ook een mogelijkheid. Je deelt dan je scherm, maar de TV's moeten dan wel een VNC client krijgen (die vanzelf opstart etcetera, met Raspberry Pies lukt dat wel)

2. Een doosje per TV zal zo vanaf de €50 komen. Je hebt kant en klare streamertjes bijvoorbeeld chromecast, MXQ Pro, Eminent etc. Je kan ook iets doen met een Raspberry, dan heb je nog meer mogelijkheden qua software die je wil draaien of zelfs hardware toeters en bellen aansturen als er iets misgaat.

3. Met een beetje geluk heeft de TV zelf al chromecast ingebouwd, dat is redelijk universeel en kan ook actief aangestuurd worden.

Bij de TV zelf of een kastje moet je het wel zo ver krijgen om je website of video stream te gaan spelen meteen nadat het wordt aangezet. Tenzij je genoegen neemt met het feit dat een chef af en toe even met de afstandsbediening de boel aan moet slingeren.

even voor de duidelijkheid:

De schermen hangen in een grote productiehal waar een 10 productielijnen naast elkaar staan (zie het als 10 heel lange kassa's)
Tussen elke productielijn in het midden hangen 2 tv's, zodat met de situatie zowel als voor en achteraan kan bekijken
De info of de tv's staat een lijst van alle productie lijnen en geeft telkens een waarschuwing/signaal als er iets mis loopt, of aandacht nodig heeft in real time, dus geen jpg of filmpjes. Het geeft info en meldingen van het productie process.

Op 12 juli 2021 08:36:21 schreef DJSmiley:
HDMI over ethernetkabels (geen ip) is vaak gedoe. Met fiber iets minder, maar soms gaan dingen als resolutiebepaling niet goed
Via UTP: dat is van zoveel faktoren afhankelijk (UTP, FTP, CAT6, storingsbronnen) dat het gewoon geen betrouwbaar iets is, zeker niet op 1080p

Echt ideaal is dat niet, betere oplossing is om alles via IP te doen. Als het perse een videostream moet zijn dan kun je dat via multicast het netwerk op gooien (Netwerk moet wel geschikt zijn)

Voor statischere informatie, al dan niet met meetgegevens oid, is een webbased iets veel beter bruikbaar.

Zoek eens op digital signage. Dat is inmiddels al een behoorlijk ontwikkelde markt en is juist voor dit soort doeleinden bedoeld.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signage

LG heeft bv ook een hele reeks monitoren voor dit segment
https://www.lg.com/us/business/digital-signage

Dan heb je veel meer opties. Denk bv aan de schermen centraal beheren, aan- en uitschakelen, schermen bedoeld voor 24/7 gebruik, semi-buiten (hoge helderheid) en videowall-achtige toepassingen (bv 3 naast elkaar)

Samsung heeft ook dat soort dingen.

En je kan tzt ook over op bv 4K. Dat gaat met hdmi-utp helemaal een pita worden.

Kwa software: Zelf iets customs maken webbased, maar kant en klaar zijn er ook zat opties. Gratis is bv Xibo.

Maar je kan bv ook met een Chrome extensie gewoon pagina's schedulen
(Chrome Sign Builer)

Dit lijkt me meer in de richting te gaan, en idd de info hier wordt 24/7 afgebeeld, want de productielijnen werken ook 24/7.
Het is binnen, en niet als video-wall gebruikt.
De vraag is wat heb ik hier voor nodig, zoals ik al zei ik moet het doen met de middelen die ik heb, en de huidige opbouw is vragen om problemen.

Wat betreft Xibo, gaat niet alles moet via licencies en alle beveiligings protocolen binnen het bedrijf....