Ouwe Loewe plasma

jerome

Golden Member

Tv van buurman heeft verticale banden. Toen het probleem eerst ontstond ging het vaak ook weer weg na enige tijd aanstaan. Als dat op componentbasis te herstellen is wil ik me daar eens over buigen. Meer dan 50€ aan spenderen is deze niet meer waard. Graag Uw meningen.

Lijkt op een Ysus probleem, met name de driver ICs ( Buffer printjes aan zijkant).. Lijkt op een LG scherm inwendig?? kan je dat opsporen?? Wellicht is dit een PDPV6 scherm ( gezien de klacht) en heb nog wel wat onderdelen..

Ik wil de TS niet liggen afzeiken, maar een kleinere foto kon niet?

Ik ga de gok eens wagen... Volgens mij is dit een Loewe Individual 40 of 46 met SL151 chassis en (het zoveelste) defect LCD paneel. 8)7

Benieuwd. :S

Een plasma scherm op zo'n klein nekje lijkt mij ook niet heel waarschijnlijk...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

De foto is zo klein dat het toestel bijna omvalt :P

Een correct typenummer zou heel veel helpen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
jerome

Golden Member

Toestel komt eerstdaags naar hier. Dit is de foto van zijn Facebook, vandaar de gebrekkelijke kwaliteit. Zodra ik tijd heb gaat het open en worden de vragen ingevuld met inbegrip van duidelijke prentjes. Tot dan :-)

Onderaan zit ook nog de X - buffer.Met gelijmde strips aan het plasma scherm.
Op deze strips (kunnen) ook nog onderdelen zitten.

Hopelijk zijn die niet defect - om ze te vervangen is bijna niet te doen.
Of de strips hebben losgelaten ...

X buffers werken, ander had je een ander gestreept patroon, maar dan verticaal

Op 13 juli 2021 18:35:35 schreef smd:
Plasma toch Bbuisje??

nope...
Ik ben niet zeker, maar ik denk dat vanaf de L2650 er bij Loewe geen plasma's meer gemaakt werden. Ergens 2006 uit het hoofd?
En al zeker niet in een Individual model. Op die mini-foto is dat het toch al te zien dat het een Indi is.

jerome

Golden Member

Toestel eindelijk hier. Dus zoals jullie al vermoeden, geen plasma. De rug van het toestel eraf krijgen is me nog niet gelukt. Onderaan 3 en zijdelings 2 schroeven los, meer zijn er niet en blijft muurvast zitten! Mss zal YT me wel verder helpen. Dan kan ik ook de foto's van de binnenkant.

Hensz

Golden Member

Ik zou eerst het scherm op z'n snuit leggen, de voet losmaken en dan al die andere schroeven.

Volgens de handleiding zijn het er 6, allemaal op de achterwand en dus niet op de zij- of onderzijde. Misschien moet je die eerst weer ff vastzetten voordat er straks vanzelf van alles uit valt.

Don't Panic!

Zoals ik gokte: Individual 40 met SL151 chassis. 500% zeker kapot paneel. Er zwerft hier ergens op het forum een handleiding rond hoe je kapotte Samsung LCD panelen eventueel terug bruikbaar kan maken. Een enorm werk met veel geduld, maar je kan er een schitterende tv mee hebben als het lukt.

Om hem te openen moet de glazen voorwand eraf. Daar zitten -tig schroefjes waarmee je de achterkant kan verwijderen.
Links en rechts de sierstrippen verwijderen geeft je toegang tot de schroeven van de glasplaat.

de aangeboden handleiding is van het model voor de jouwe ( de L27xx) en klopt hier niet.

jerome

Golden Member

Dank voor de deskundige feedback. Project dus verschoven naar later want binnenkort ga ik met pensioen en zo wat meer tijd hebben. Niet dat die tv hersteld hoeft te worden. Werd al vervangen, maar voor mij blijft dergelijke materie leerzamer dan kruiswoordraadsels op te lossen als vrije tijd. Er broeit al een poosje het idee om losgelaten strips op glasplaten te herstellen met indiüm. Dit werd vroeger gebruikt om de thermische eigenschappen van eindlenzen bij hoogvermogen co² lasers te optimaliseren. Dit materiaal is nog zachter dan tin en hecht zich op het glas door wrijving. Heb de restjes goed bewaard, maar wel beetje giftig. Kwik trouwens ook. Wordt dus weerom vervolgd.

Waarschijnlijk het merk paneel van S- LCD?? Samsungs kent dit euvel ook

@smd: klopt inderdaad. Heb zelf nog precies hetzelfde toestel staan in 46". Tegen beter weten in hopend om ooit eens een goed paneel te vinden.

Bij de Loewes met glasplaten al heel vaak gezien dat er S+R blocks echt blakerzwart gebrand zijn in de LCD.
Ooit met een Art 46 (zonder glas dan) lijntjes gehad. Met het truukje van de S+R blocks los te maken/anders aan te sturen een behoorlijk beeld gekregen.
Toestel stond proef te spelen en op den duur zag je vooraan gewoon het beeld vervormen en de LCD begon gaan te roken.

Vreselijke panelen en ik denk dat er voor de SL151 geen vervangende types zijn. Véél eenvoudiger in de SL3 en SL4 reeksen.