Pioneer SX434: enkele seconden gebrom bij aanschakelen

Hallo, ik ben bezig met het herstellen van een pioneer SX434 voor een vriend van me. De schaallampjes zijn reeds hersteld (zie andere post van me). Ik heb op het voedingsprintje en de versterkerprint ook alle elco's vervangen.
Nu heb ik nog het volgende probleem. Wanneer ik de versterker aanschakel bromt, kraakt de versterker enkele seconden totdat het geluid mooi uit de tuner komt. Van de tuner heb ik ook al de elco's vervangen, maar zonder resultaat. Nu heb ik wel gezien dat de spanning op de hoofdvoedingselco's (3300 µF) enkele seconden rond de 22V blijft hangen. Simultaan hiermee is het kraken aan de gang. Dan schiet de spanning ineens naar 25V en is het gekraak weg.
Wat zeer raar is, als ik de AUX ingang gebruik, heb ik geen gekraak bij het aanschakelen. Dus het lijkt alsof die 22V niet voldoende is voor de tuner sectie en daardoor gekraak veroorzaakt.
Als iemand dit herkent, laat maar weten...

Ronald45

Golden Member

Waarom heb je al die elco's vervangen?
Waren die allemaal kapot? :?

Neen, waarschijnlijk niet. Maar een versterker van de jaren 70 kan er toch enkel deugd van hebben zou ik denken?
Zou het probleem kunnen zitten in de diodes van de gelijkrichter? Hierover zitten enkele condensatoren, maar twee ervan zien er zeer verdacht uit (er staat precies een bobbel op). Ik ga deze vanavond eens vervangen.

pa3gws

Golden Member

Op 12 juli 2021 17:29:36 schreef roebas:
Maar een versterker van de jaren 70 kan er toch enkel deugd van hebben zou ik denken?

Naar mijn mening is dat verkeerd gedacht. ;-)
Beter eerst meten en dan pas defecte onderdelen vervangen.
Het is hier al vaker gezegd het met zonder goede reden onderdelen vervangen.
Heeft vaak als resultaat dat het apparaat er niet beter op wordt bromde de versterker ook met de oude elco's?
En wat voor elco's heb je er in gezet?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja, de versterker bromde ervoor ook. Misschien inderdaad te voorbarig, maar een "recap" van een oude versterker wordt toch vaak gedaan bij een totaalrenovatie?
De elco's zijn allemaal panasonic , philips,.. (dus geen brol onderdelen). Ik vermoed ook dat dit er niks mee heeft te maken, aangezien na een tijde het geluid heel zuiver is. Er is iets in de versterker dat ervoor zorgt dat het opkomen van de + en - 25V niet ogenblikkelijk gebeurt, maar pas na een tijdje tot stand komt (blijft een tiental seconden op 22V hangen). En het lijkt alsof de tuner mooi 25V nodig heeft om mooi getuned te blijven (want als ik een cd aansluit, speelt die van in het begin mooi, ook al is de voeding dan slechts + en - 22V). Zijn er nog zaken die ik kan controleren vanavond?
Alle hulp is welkom

[Bericht gewijzigd door roebas op 12 juli 2021 18:11:24 (91%)

Pffff, het gaat allemaal een beetje tegen in dit project. Gisterenavond dacht ik ineens dat het gekraak aan een slecht contact in de voedingsprint zou kunnen liggen omdat enkele keren niet optrad. Daarom wou ik alle contacten onderaan de voedingsprint even doorsolderen. Maar blijkbaar heb ik hierbij twee pinnen van de 2SD313 kortgesloten.
Nu heb ik geen B1 en B2 uitgang meer. Ik vermoed dus dat alle transistoren van deze voedingsprint de geest hebben gegeven door mijn miskleun, en ik hoop ten stelligste dat de tuner print niet stuk is. Weerstand R1 was alleszins mooi aan het roken en heb ik vervangen.
Kan iemand me even helpen aub welke huidige transistoren ik ter vervanging kan aanschaffen voor de:
2sc945
2sc1384
2sd313
Een radeloze Roebas

Pioneer-SX-434-Schema.pdf

Pioneer-SX-434-Schema voeding.pdf

mel

Golden Member

2sc of-d zijn Japanse transistors.de meeste Europese typen zullen wel werken, zeker in een voedingsstabilisatie.Even op de datasheets kijken welk type er geschikt voor is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de 2sc945 is een hoe*entorretje idd, meen dat een bc547 of 548 erin kon, maar check de datasheets eerst even..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

2sc945
2sc1384
2sd313

Ze zijn alle drie te koop bij https://www.electro-andijk.nl/index.php/categorien/electronica/transis… origineel, zo te zien.

Merci, ik bestel ze straks. Vermoeden jullie dat er nog zaken gesneuveld zijn behalve de drie torren?

RAAF12

Golden Member

Op 13 juli 2021 10:44:59 schreef roebas:
Merci, ik bestel ze straks. Vermoeden jullie dat er nog zaken gesneuveld zijn behalve de drie torren?

De diode doormeten met de unimeter en de 2SC1344's in de voortrap van de amp. Je kan ook even de B-E kortsluiten en dan gelijk de spanning op de C meten. Verandert die dan is de transistor goed. Meetpennen scherp en puntig en de isolatie ver doorlopend en veel licht en vaste hand dan zou het goed moeten gaan met de meting :-)

Je weet maar nooit: https://datasheetspdf.com/pdf-file/70887/HitachiSemiconductor/2SC1344/… de max spanning.

Diode D5 is een zenerdiode van 14V en wordt in beide circuits als
stabilisator gebruikt.Deze heeft wel via 22 Ohm de volle spanning
krijgen te verwerken.Je hebt kans dat alleen deze het niet heeft
overleefd.Transistoren kan je via diodemeting controleren.

Had het verkeerde positienummer vermeld,moet diode D6 zijn.

Tja, je bent niet de eerste die zijn toestel KAPOT repareert...
Iedereen hier op CO waarschuwt daar altijd voor, maar helaas.

Valt wel te repareren allemaal, maar zou je er niet beter iemand eens laten naar kijken met kennis van zaken? Misschien kan iemand hier je daarbij wel helpen. Ik zou het alvast eens proberen in V&A.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

In de 434 zijn het meestal de kleine elco's 100uf en lager in de preamp die allemaal verdroogd zijn. Let ook even op de bronkeuzeschakelaar, als deze smerig is van verouderd vet geeft dit ook hele rare problemen.

Op 13 juli 2021 08:55:09 schreef roebas:
Pffff, het gaat allemaal een beetje tegen in dit project. Gisterenavond dacht ik ineens dat het gekraak aan een slecht contact in de voedingsprint zou kunnen liggen omdat enkele keren niet optrad. Daarom wou ik alle contacten onderaan de voedingsprint even doorsolderen. Maar blijkbaar heb ik hierbij twee pinnen van de 2SD313 kortgesloten.
Nu heb ik geen B1 en B2 uitgang meer. Ik vermoed dus dat alle transistoren van deze voedingsprint de geest hebben gegeven door mijn miskleun, en ik hoop ten stelligste dat de tuner print niet stuk is. Weerstand R1 was alleszins mooi aan het roken en heb ik vervangen.
Kan iemand me even helpen aub welke huidige transistoren ik ter vervanging kan aanschaffen voor de:
2sc945
2sc1384
2sd313
Een radeloze Roebas
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Meestal zijn niet "alle" transisoren defect na een gemaakte sluiting. Vaakt zakt meteen de voedingspanning in elkaar, waardoor de rest heel kan blijven.
Verwijder de zelfgemaakte sluiting en start de versterker op via een begrensde voeding, door het apparaat met een gloeilamp in serie op te starten, of het gebruik van een begrensde labvoeding. Je kunt dan de voeding onderzoeken. Met de kennis van een DC gekoppelde eindtrap kun je de fout er dan uitmeten, als de eindtrap ook gesneuveld mocht zijn. Dat is de enige optie. Alle transistoren los doormeten, of zondermeer uitwisselen geeft nog meer problemen, door het gebruik van niet compatibele vervangers, het introduceren van slechte soldeerplaatsen, het vernielen van printsporen en nieuwe tinsluitingen.
Wat aanvankelijk een simpele fout was, (brom bij het opstarten), heeft door de verkeerde werkwijze alleen veel nutteloos werk opgeleverd en een vernielde eindtrap.
Ik waarschuw altijd op deze manier van "repareren" en weer is het bewijs geleverd dat het zelden een goed werkend apparaat oplevert.
Haal er iemand bij die weet hoe het werkt en ervaring heeft, anders is het gewoon einde verhaal en kan je toestel in de kliko.

Op 13 juli 2021 12:06:09 schreef CrossFireX:
Tja, je bent niet de eerste die zijn toestel KAPOT repareert...
Iedereen hier op CO waarschuwt daar altijd voor, maar helaas.

Valt wel te repareren allemaal, maar zou je er niet beter iemand eens laten naar kijken met kennis van zaken? Misschien kan iemand hier je daarbij wel helpen. Ik zou het alvast eens proberen in V&A.

Hallo, je hebt overschot van gelijk! Ik wil echter ook graag zulke zaken leren. Ik droom ervan een "leermeester" bij mij in de buurt te vinden die me zulke dingen kan aanleren. Ik heb zelf een degelijke technische kennis, maar transistortechniek is voor mij vrij onbekend terrein.

Op 13 juli 2021 12:45:23 schreef buzzy:
[...]Meestal zijn niet "alle" transisoren defect na een gemaakte sluiting. Vaakt zakt meteen de voedingspanning in elkaar, waardoor de rest heel kan blijven.
Verwijder de zelfgemaakte sluiting en start de versterker op via een begrensde voeding, door het apparaat met een gloeilamp in serie op te starten, of het gebruik van een begrensde labvoeding. Je kunt dan de voeding onderzoeken. Met de kennis van een DC gekoppelde eindtrap kun je de fout er dan uitmeten, als de eindtrap ook gesneuveld mocht zijn. Dat is de enige optie. Alle transistoren los doormeten, of zondermeer uitwisselen geeft nog meer problemen, door het gebruik van niet compatibele vervangers, het introduceren van slechte soldeerplaatsen, het vernielen van printsporen en nieuwe tinsluitingen.
Wat aanvankelijk een simpele fout was, (brom bij het opstarten), heeft door de verkeerde werkwijze alleen veel nutteloos werk opgeleverd en een vernielde eindtrap.
Ik waarschuw altijd op deze manier van "repareren" en weer is het bewijs geleverd dat het zelden een goed werkend apparaat oplevert.
Haal er iemand bij die weet hoe het werkt en ervaring heeft, anders is het gewoon einde verhaal en kan je toestel in de kliko.

Ik denk dat de versterker print nog intakt is. Want na het weghalen van de sluiting gisteren speelde de versterker nog als ik hem op "AUX" zette.
Met de bronschakelaar op FM gebeurde er niks (B1 en B2 waren namelijk 0V)

pa3gws

Golden Member

Om iemand te vinden die het leuk vind om je het een en ander bij te brengen zou je op zijn minst je woonplaats in je profiel moeten vermelden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 juli 2021 13:05:14 schreef pa3gws:
Om iemand te vinden die het leuk vind om je het een en ander bij te brengen zou je op zijn minst je woonplaats in je profiel moeten vermelden.

Is gebeurd ;-)

Heb je geadviseerd om zenerdiode D6 als mogelijke verdachte te zien.
Hier heb je niet op gereageerd.Zou deze eerst maar eens ohms doormeten.
Grote kans dat deze sluiting heeft en dan zijn beide genoemde
voedingspanningen ook afwezig.
Succes

Hallo, heb de transistoren besteld en hopelijk komen ze deze week nog toe.
Ik heb nog enkele (voor velen waarschijnlijk domme) vragen:
-is er een manier om te meten of transistoren nog ok zijn terwijl ze nog in de printplaat gesoldeerd zitten, of moeten deze voor een correcte meting steeds losgesoldeerd worden (ik vermoed het laatste)
-hoe kan je de correcte werking van een zenerdiode controleren? Lossolderen en met een labovoeding met correcte weerstand in serie controleren of de referentiespanning nog is wat het moet zijn? Of bestaat hiervoor een andere methode?

Op 14 juli 2021 10:44:12 schreef Batavia:
Heb je geadviseerd om zenerdiode D6 als mogelijke verdachte te zien.
Hier heb je niet op gereageerd.Zou deze eerst maar eens ohms doormeten.
Grote kans dat deze sluiting heeft en dan zijn beide genoemde
voedingspanningen ook afwezig.
Succes

Hallo, Batavia,
dat ga ik vanavond inderdaad controleren. Is ohms doormeten voldoende (zo kan ik inderdaad controleren of de zener sluiting heeft) ? Ik wou ook controleren of de spanning van 14V nog correct blijft. Of is het bij een Zener steeds ofwel sluiting of correct werken?

RAAF12

Golden Member

Reparateurs hebben truukjes, die meten dynamisch op een onder spanning staand apparaat. Zoals boven vermeld, de B-E overgang kortsluiten en kijken wat de C doet. Dat is goed te doen omdat de monteur weet dat de transistor in GES is ingesteld maar check ook andere componenten. Je zal de eerste niet zijn waarbij een gewone condensator defect blijkt te zijn. Zonder diepere kennis kan je alles los solderen en nameten. Maar dat is tijdrovend en maakt er meestal een soldeerbak van het geheel. Bij een goed gerepareerd apparaat kan je vaak alleen aan de kleur cq glans van het nieuwe soldeer zien dat er in is gebakken.
Maar misschien dat er een specialist in de buurt bivakkeert. Tis nog wel Covid tijd, be carefull.

Ok, ik probeer vanavond wat te meten en hou jullie op de hoogte.