Pioneer SX434: enkele seconden gebrom bij aanschakelen

maak een WCD met een gloeilamp van 100 W in serie , dat kan je dit soort ellende waarschijnlijk besparen , ik neem aan dat je de print aan het door solderen was terwijl het app. niet was ingeschakeld ? als je dan deze weer inschakelt en de lamp gaat branden , weet je dat er iets mis is , dan is er waarschijnlijk nog niets in sluiting gegaan en kun je kijken wat er misgegaan is.
groeten , Jan.

Op 14 juli 2021 10:44:12 schreef Batavia:
Heb je geadviseerd om zenerdiode D6 als mogelijke verdachte te zien.
Hier heb je niet op gereageerd.Zou deze eerst maar eens ohms doormeten.
Grote kans dat deze sluiting heeft en dan zijn beide genoemde
voedingspanningen ook afwezig.
Succes

Je had gelijk! Deze zenerdiode had een weerstand van 1.1 Ohm. Aangezien ik geen zener van 14V had liggen, heb ik er voorlopig eentje gebruikt van 12V om te testen. Voeding B2 is 11.5V en dus 2SD313 is nog ok. De tunerprint heeft mijn miskleun gelukkig overleefd en doet het nog.
Voeding B1 is echter nog niet in orde. Als ik meet op de basis van de 2sc1384 meet ik 10.8V. Dus ik vermoed dat zowel de 2SC1384 als de 2SC945 defect zijn. Correct?
Ik denk dat ik de oorzaak van het gebrom (oorspronkelijk probleem) ook heb gevonden. De netspanning die toekomt op de aan/uit schakelaar is 232V, maar de spanning die vertrekt van deze schakelaar is de ganse tijd aan het flucturen. Is soms 208V, dan tijdje 212V en soms ineens 232V. Ik ga dit probleem nadien onderzoeken, maar eerst de voeding terug in orde zien te krijgen.
Al bedankt allemaal voor jullie hulp

Wat is spanning B1 nu?
Omdat over de zener die vanuit B1 na de 2SC1384 wordt gevoed 12V valt, moet B1 (emitter 2SC1384) minstens 12 V zijn. Dat terwijl op de basis van 2SC1384 maar 10,8 V staat en ik daarom +- 10,1 V B1 verwacht.
Dus mijn eerste vermoeden is dat de 2SC1384 gesneuveld is.

(Als de basis of collector van 2SC945 meer dan 5 V lager is geweest dan zijn emitter, kan de 2SC945 ook mee-gesneuveld zijn, maar daar lijkt het nog niet op.)

[Bericht gewijzigd door Boet op donderdag 15 juli 2021 10:09:34 (41%)

Meeste kans dat Q2 ook door de sluiting defekt is geraakt.
Je kunt deze tr.wel in de schakeling meten op diodestand van de meter.
Je had de transistoren besteld,komt dus goed uit.
Dat de schakelaar dit probleem heeft kun je meestal wel "zien" aan de
schaalverlichting bij inschakelen.Deze flakkert dan en hoor je geen
brom maar gekraak uit de luidsprekers!
Schakelaar kun je inspuiten met contactreiniger en even laten inwerken.
Zo te zien valt de aangerichte schade wel mee.

Op 15 juli 2021 09:30:19 schreef Boet:
Wat is spanning B1 nu?

De spanning B1 is 8.6V.
Heb intussen ook even de schakelaar gedemonteerd en er een beetje contactspray in gespoten. Nu geeft deze steeds op in en uitgang 232V aan, en is er geen gekraak meer.
Nu is het dus wachten op de nieuwe transistoren die onderweg zijn.
Wat ik wel raar vind is dat de versterkerprint blijkbaar geen correcte B1 spanning nodig heeft om toch te werken. Normaalgezien moet hier 25.5V op staan en nu speelt deze toch met 8.6V.

Mooi dat het probleem met de schak.opgelost is.
De zenerspanning kun je 2Volt verhogen door er drie diodes
in doorlaat mee in serie te zetten.Kunnen 1N4148 voor
gebruikt worden,misschien heb je dit type?
Dan hoef je geen zenerdiode van 14V te bestellen.
Succes maar weer.

Op 15 juli 2021 21:11:53 schreef roebas:
[...]
De spanning B1 is 8.6V.

Dat is gek, hoe de zener nu aan minstens 12 V komt is mij een raadsel. Weet je zeker dat al je metingen kloppen en er verder geen gekke soldeerverbindingen meer zijn?
Controleer even of de spanningen in je vorige tekening nog hetzelfde zijn nu de schakelaar niet meer spettert. Meet ook op de basis van Q2.

Hallo, gisteren zijn de transistoren toegekomen.
Had intussen ook een Zener van 14V gevonden. Dus vandaag de drie componenten vervangen. Meteen ook de weestanden eens gecontroleerd. Alles lijkt nog ok. Dan de nieuwe transistoren erin gesoldeerd en alles werkt terug zoals het hoort. De voeding heeft netjes de gewenste spanning. De tuner speelt zeer zuiver.
Dus iedereen erg bedankt voor de info...
ps: beide eruit gesoldeerde transistoren waren stuk. De 2SC945 had een sluiting.

Mooi dat je het hebt kunnen herstellen.
Aan de serv.doc van dit toestel kan nog wel iets"gerepareerd"worden.
De zenerdiode D 6 mist een streepje aan de kathode zijde.
Daarom was het een gemeen foutje als je dit over het hoofd ziet.
Veel plezier met deze Pioneer.