grasmaaier stinkt en koolborstels vonken

Het gaat hier om een grasmaaier van Bosch, groen! witgoed?

De maaier in kwestie vonkt op de koolborstels. Ik kreeg van de eigenaar te horen dan er een stank vanaf kwam na het maaien.
Op de vraag of hij door de hondenpoep had gemaaid kreeg ik te horen dat het een chemisch luchtje was.
Ik heb de kopervlakken op de rotor geschuurd met fijn schuurpapier. Er zat een zwarte aanslag op.
De weerstand tussen aangrenzende kopervlakken gemeten, 0.5 ohm, de hele cirkel rond. Beide statorwikkelingen 1.6 ohm
Na opnieuw aansluiten springen de vonken er weer vanaf.

De koolborstels zien er allebei goed uit, behalve dat er door het vonken een schuin kantje aan slijt.
Wat zou hier mis kunnen zijn?

reading can seriously damage your ignorance

kunnen er maximaal 5 plaatjes aan een bericht?

reading can seriously damage your ignorance
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

zoek de lamellen maar op met meer vonk vervorming als de anderen, dan is op zeker het anker gaar. zijn ze allen even zwart, dan kan de motor aandrijving te zwaar lopen. snaarwiel klem op lagers of rem blijft erop miss..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

https://www.circuitsonline.net/forum/view/145556

Sorry, post zonder woorden.
Je hebt een apparaat nodig zoals beschreven in het gelinkte topic.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 12 juli 2021 19:42:43 (51%)

das geen grasmaaier maar een koffiemolen motor die in de grasmaaier gebruikt wordt met tandwieloverbrenging. gewoon nooit meer zoiets kopen. koop er eentje met een echte asynchrone motor, gaat een eeuwigheid mee. die kofiemolentoestanden verbranden bij het minste vocht en maken een hels lawaai. (en worden véél te duur verkocht door Bosch..)

Helemaal eens Kris. Het is te zeggen, bijna toch. Mijn Makita met asynchrone motor heeft geen jaar gehaald. De Chinezen zijn ook daar binnen gedrongen met hun lapzooi. De rem die in de motorrotor geïntegreerd zit was binnen de kortste keren aan gort. Ik heb geopteerd om die er gewoon uit te zwieren. In een onder waarborg motor die een fractie later terug stuk zou zijn had ik geen zin.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

klopt, die motorten zijn bras. pas nog een husqvarna onder handen gehad die ook zo'n motor had. aslager geheel uit de behuizing gelopen, kon zo de vuilbak in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zijn dit de originele koolborstels? Ik vind het contactvlak er helemaal niet zo mooi uit zien. Is dat het gevolg of de oorzaak van het vonken?

En zit de collector vol krassen, of lijkt dat maar zo op de foto? Wat is bij jou "fijn" schuurpapier?

Het ergelijke is dat Bosch en andere fabrikanten de kleine koffiemolen verbergen onder een grote kap, alsof er een asynchrone motor inzit.

Toen onze Flymo na 25 jaar de vuilbak opging (vanwege de messen, motor was nog steeds goed)kwam mijn vrouw thuis met zo een koffiedinges. (maar dat wist ik toen nog niet) Na een winter was het bingo, verbrandt. Na openmaken wist ik hoe de vork aan de steel zat. gaat mijn vrouw om een nieuwe maaier en ik zeg nog "zie dat er een normale motor inzit". komt ze thuis met een Bosch , weer met koffiemolen. 2 seizoenen later ook "gaar".

ben toen zelf om een nieuwe grasmaaier gegaan, en moet toegeven, het valt langs buiten echt niet te zien wat erin zit. enkel bij de wolf stond op het etiket duidelijk asyncrhrone motor, die is het geworden. Die maken nog steeds hetzelfde gebrom als in mijn kindertijd. (op school kon je ontsnappen aan het verplichte voetbal als je in plaats daarvan het gras afreed, dat was met wolfjes, herinner me dus het gebrom)

anker is echt gaar bij deze, waar de zwarte plekken zitten vonkt de borstel op de lamellen van 1 gare wikkeling, vandaar die sleepsporen over de lamellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De lagers liepen inderdaad vrij zwaar. Ik heb er een paar druppels olie op gedaan voordat ik de maaier weer aansloot. Toen draaide de motor voelbaar lichter dus dat zal de oorzaak van het probleem zijn geweest.

Zo'n tooltje dat mvdk beschrijft is een mooi ding maar zou je zoiets maken of kopen voor een maaier van een paar tientjes. Zelfs als je daarmee de defecte wikkeling kunt vinden hoe groot is dan de kans dat het de laatste is. Moet je dan een groot deel van het anker afwikkelen voordat je de kapotte wikkeling kunt vervangen? Murphy's law leert ons dan dat het de eerste wikkeling is en dat je de hele klos mag afwikkelen.

Ik ken de vaktermen niet :-)
Wat is "gaar"? Met sluiting of onderbreking of allebei?
Bij lage spanning(van de multimeter) meet ik netjes 0.5 ohm. Bij hogere spanning slaan de vonken door de isolatie?

Ondanks dat het ding er van binnen nog heel mooi nieuw uitziet (na het schuren van de collector) heb ik hem al opgegeven.

@Kilian
Het zijn de originele koolborstels.
Ik neem aan dat ze zijn beschadigd door het vonken. De maaier is niet eerder opengemaakt.
Fijn schuurpapier was in dit geval 400

reading can seriously damage your ignorance

Goed ontvetten, kan ook wat vet op zitten. Licht opschuren met pollijst papier kan.

@Hennep: Ik heb toevallig van de week de collector van een haakse slijper opgeschuurd. Had hem liever afgedraaid, maar ik heb geen draaibank, dus het bleef bij schuren. Ben geëindigd met korrel 2000, omdat ik dat had. En de ruimtes tussen de lamellen schoongepeuterd met een tandenstoker. Wat je ook nog zou kunnen proberen is een stukje schuurpapier op de collector leggen met de korrel naar buiten en zien of je de koolborstel weer glad kunt slijpen in het juiste profiel, zodat die zonder holtes aanligt. Baat het niet, dan schaadt het niet. Veel meer kun je m.i. niet doen. Als de koolborstels de originele zijn, zijn die niet te zacht of zo en ik neem aan dat je de veerdruk niet veranderd hebt.

Gaar: vers gekookt. Overbakken in dit geval. Verbrand. Meurreg zeggen we in de kempen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 13 juli 2021 12:10:21 schreef hennep:

Wat is "gaar"?

op dit forum, waar koken zich beperkt tot het aansluiten van de perilex of een defecte IGBT,... = einde oefening.

https://www.youtube.com/watch?v=TFY62TJzNvE

of in 't Frans..

https://www.youtube.com/watch?v=SJquCcBvkXE

Sine

Moderator

Een beetje knetteren op de borstels is niet rampzalig

Maar als de vonken met de commutator mee gaan (rondvuur) dan is het echt einde anker.