AC enkelfasemotor draairichting gewijzigd

Hi,

Heb een chocoladefontijn met daarin een motortje.
Er was een probleem met de tandwieloverbrenging dus heb alles even opgegooid, terug dicht en sindsdien draait de motor de verkeerde kant uit waar de spiraal verkeerd draait zodat de vloeibare chocolade niet naar omhoog gaat maar de omgekeerde kant uit gaat ;-)
De motor heeft een witte en zwarte draad dus hierin kan het probleem niet zitten. Heb ook de draden gewisseld maar daar het 22OV AC 50 Hz is maakt dat op zich niet uit.
Voor zover ik zie kan ik mechanisch niets hebben omgedraaid.
Het is dus een raadsel...
Wie weet raad om de chocoladefontijn terug werkend te krijgen?

pamwikkeling

Special Member

Het magneet deel van het motortje er terug af halen en dit "omdraaien" zodat de zwarte en witte draad NIET langs de tandwielkast zitten, maar aan de kant van de ventilator zit.

Als het werkt, wel een doos Leonidas voor de moderatoren en een klein doosje voor mij :-).

De motor is een spleetpoolmotor en die kan maar in één richting draaien. Ergens met het in elkaar zetten van het geheel heb je een montagefout gemaakt. Tandwiel vergeten? Motor op zijn kop gemonteerd?

@pamwikkeling,
Mooi gevonden! Had niet verwacht dat TS de motor uit elkaar heeft genomen.

Ben het met de vorige sprekers eens. Ergens heb je iets andersom terug gemonteerd. Anders kan dat ding niet de andere kant op draaien. Vertel eens wat je allemaal los hebt gehad.

De rotor is omgekeerd in de stator van de motor gemonteerd.
Motor uit elkaar nemen. Stator halve slag draaien tov rotor en de boel weer in elkaar zetten. Dan wijzen de witte en zwarte draden omlaag of naar de ventilator. Dan klopt alles weer.

Vekld omkeren, resulteert in andersom draaien..

Shiptronic

Overleden

Het blik pakket dus omdraaien ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 12 juli 2021 20:28:00 schreef Johanvh83:
Voor zover ik zie kan ik mechanisch niets hebben omgedraaid.

jaja, maak de kat dat maar wijs.
Veldwikkeling+blikpakket zit verkeerdom.

Hetzelfde had ik met een FAN meegemaakt, was ook zogenaamd niet (zover) uit elkaar gehaald.
Die heb ik in het domme fouten topic geplaatst:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/146164/15

Daar kan deze denk ik ook bij.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat natuurlijk ook kan, is dat het motortje per ongeluk doorheen de vierde dimensie is gespiegeld, waardoor nu de Biot-Savart-wet is omgekeerd en de rechter- en linkerhandregel verwisseld zijn geraakt. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fatbeard

Honourable Member

:+ Nâh, de vierde verwisselt alleen boven en onder... Heeft wel hetzelfde effect overigens.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hensz

Golden Member

"I always thought something was fundamentally wrong with the universe."

Don't Panic!