Afvoer pomp 60hertz

Je pomp is nu onbruikbaar.
Je kan bijv 8 tot 16% van de wikkelingen erafgooien (ohms uitmeten) en kijken of de pomp het dan wel doet. Gooi je wikkelingen eraf, dan wordt de zelfinductie en weerstand lager. De stroom wordt hoger en met een beetje mazzel wordt het koppel ook hoger.

wat voor een pomp heb je, een open met ventilator of een gesloten??

En weet je zeker dat de slang voor ontluchting echt goed vrij is??

Dat kun je testen door met je rechter hand de slang vanaf de pomp naar de achterkant plat te knijpen en met je linker hand in de balgslang te knijpen. Het water uit de balgslang loopt nu in de zeepbak omhoog.

Dit kan alleen als er water in de slangen zit.

Probeer eerst eens te pompen zonder het filterhuis erin, dan zie je of de pomp wel of niet draait.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op donderdag 15 juli 2021 20:46:58 (16%)

50hz pomp zou toch sneller gaan draaien en uiteindelijk zal de spoel verbranden, verwacht ik.
Over de kosten van 250 is dat niet de opvoerhoogte pomp.

Er worden eerst nog wat testen gedaan.

Dit is de eventuele nieuwe pomp
5053800 4002512287890 Afvoerpomp BE30B5 220V/60HZ

Ik zou deze steken. Die peperdure asynchrone dingen steek ik al jaren niet meer. Enkel bij hoge afvoer.

5586770 Tot 5586773

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik vind nog een OBS afvoerpomp voor wel 24 euro ex btw.
@EricN kan jij eens kijken wat dat is? Ik vind weinig info verder.

6068531

Op 15 juli 2021 22:22:29 schreef RickP:
50hz pomp zou toch sneller gaan draaien en uiteindelijk zal de spoel verbranden, verwacht ik.

Denk dat het wel losloopt. Bij 60Hz is het toerental hoger, dus ook het opgenomen vermogen, maar de wasmachine is dan ook sneller leeg.

Wat hebben we gedaan.
De afvoer slang direct op de pomp gemonteerd ook de beluchting slang schoon gemaakt.
Direct 220v er op gezet maar je hoort de pomp rommelen en niet starten.

De pomp gaat zonder water wel draaien.
We hebben er 3 verschillende op deze manier getest maar geen van alle wilde starten met water.

Het zijn alle maal originele miele magneet pompen.
Bij ali bieden ze wel een 60hz magneet pomp aan en ik denk er over om dan de spoel over te zetten.
Zou dit werken?

heb ik vroeger eens gehad met een timer van 50 Hz op 60 Hz laten draaien.
Het koppel wordt door de stroom geleverd. Bij 60 Hz neemt de inductie ( L ) toe waardoor er een lagere stroom loopt en de motor niet loopt.
De stroom meten bij 50Hz een dan de spanning verhogen zodat bij 60 Hz dezelfde stroom loopt. Ik dacht... dat ik naar 248V moest....

alles wat ik maak, kan beter.

De stoom meten bij 50hz lukt wel maar hoe krijg je de spanning omhoog?

Op 16 juli 2021 02:04:47 schreef ohm pi:
[...]Denk dat het wel losloopt. Bij 60Hz is het toerental hoger, dus ook het opgenomen vermogen,

dat zou waar zijn mocht de inductie geen enkele rol spelen. Dat doet ze uiteraard wel, stroom daalt en dus ook het koppel... komt nog bij dat de start slip hier 60Hz is ipv 50 Hz, en ook dat doet het startkoppel geen goed.

Inderdaad. Koppel is te laag en daarom loopt het motortje niet.
Maar als de motor wel zou werken, dan verwacht ik niet dat de motor verbrandt omdat hij een beetje buiten zijn specs werkt.

Op 16 juli 2021 23:33:49 schreef ad12345:
Bij ali bieden ze wel een 60hz magneet pomp aan en ik denk er over om dan de spoel over te zetten.
Zou dit werken?

Ik zou dan de hele Ali-pomp erin zetten.

Op 17 juli 2021 00:23:06 schreef ad12345:
De stoom meten bij 50hz lukt wel maar hoe krijg je de spanning omhoog?

Mbv een transformator. Stel, je wilt van 220V naar 248V. Dan heb je een 28V-transformator nodig. De primaire sluit je aan op 220V. De secundaire sluit je in serie met het pompmotortje aan. Sluit de de secundaire goed aan, dan is de spanning op het pompmotortje 220V+28V = 248V. Sluit je de secundaire andersom aan, dan is de spanning op het pompmotortje 220V-28V = 192V. Het vermogen van de transformator hoeft maar 15% van het vermogen van de pomp te zijn. Voor een stabiele spanning is het beter dat het vermogen van de transformator in dit geval minimaal 28VA is.

Kan je op de relais vd pomp geen omvormertje zetten? Een 100w omvormertje moet toch minder kosten dan een miele pomp?

Je moet nog geeneens bij 12v beginnen. Je hebt al 300v (gelijkrichter en elco). Dan een paar transistoren. Doenbaar?

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 17 juli 2021 07:42:31 (34%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@ohm pi Ik snap dat niet helemaal.
Kan je er ook een tekening/schema van maken,bvd.

Is de spoel van de pomp makkelijk demonteerbaar en "bloot" ? het idee is stukje wikkelingen eraf wikkelen. (een 5 à 10 %) om de pomp op 60Hz wat meer koppel te geven.

GJ_

Moderator

Op 17 juli 2021 00:23:06 schreef ad12345:
De stoom meten bij 50hz lukt wel maar hoe krijg je de spanning omhoog?

Als je van 60Hz naar 50Hz gaat moet de spanning ook omlaag. goed lezen GJ_ ....

Op 17 juli 2021 10:40:40 schreef ad12345:
@ohm pi Ik snap dat niet helemaal.
Kan je er ook een tekening/schema van maken,bvd.

code:


Geschakelde
220V       >-----+----+      +-------+ 248v
tbv pomp         |    |      |       |
                  >||<       |      ===
             220v >||< 28v   |     |   |
                  >||<       |     |   | Pompmotor
                  >||<       |     |   |
                 |    |      |      ===
                 |    +------+       |
                 |                   |
        0V >-----+-------------------+ 
              Trafo 220V<>28V

Ik zie dat de pomp maar 30W is. Je kunt bovenstaand schema toepassen, maar dat heeft nauwelijks financieel voordeel tov een 220V naar 248V transformator. Of je moet toevallig zo'n transformator hebben liggen. De 248V is ook geen heilige waarde. Kies een spanning die in de buurt komt waar een goed verkrijgbare transformator voor bestaat. Transformator moet toch mininaal 30VA zijn.

Transformator moet toch mininaal 30VA zijn.

Niet helemaal. Als de pomp 30W is. dan heeft ie zo'n 130mA nodig. Ga uit van een cos phi van .8, dus ongeveer 150mA. Een 24V trafo roept dan dat ie 3.6W is.

Omdat de draaisnelhied 20% hoger is, heb je theoretisch ook een 20% hogere spanning nodig. Als je dat precies zou doen dan kan de stroom zodanig toenemen dat ie het moeilijk krijgt. Dus wat ohm pi voorstelt ongeveer 10% verhogen van de spanning lijkt me wel ongeveer goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De pomp kan men ook geheel uit elkaar halen en de as waar de magneten in zitten reinigen en het inlopen van asjes kontroleren

Ik zou langzamerhand een witgoed toko in de regio zoeken en een tweedehands 60hz pomp inbouwen.

Op 18 juli 2021 08:17:47 schreef rew:
[...]
Niet helemaal. Als de pomp 30W is. dan heeft ie zo'n 130mA nodig. Ga uit van een cos phi van .8, dus ongeveer 150mA. Een 24V trafo roept dan dat ie 3.6W is.

Dat klopt!
Alleen die transformatortjes hebben een hoge inwendige weerstand. Voor een paar euro meer, of hoe die Braziliaanse dingen ook mogen heten, kan je beter een zwaarder type trafo met lagere inwendige weerstand kopen.

Omdat de draaisnelhied 20% hoger is, heb je theoretisch ook een 20% hogere spanning nodig. Als je dat precies zou doen dan kan de stroom zodanig toenemen dat ie het moeilijk krijgt. Dus wat ohm pi voorstelt ongeveer 10% verhogen van de spanning lijkt me wel ongeveer goed.

Die 10% verhoging heb ik overgenomen op praktische ervaringen van hex173. Gezien de korte bedrijfstijd van de pomp kan je de spanning wel tot 20% verhogen

Op 18 juli 2021 13:30:10 schreef maus0611:
Ik zou langzamerhand een witgoed toko in de regio zoeken en een tweedehands 60hz pomp inbouwen.

Scheelt wel een hoop gepruts. Als het de 60Hz-versie van de huidige Mielepomp is, dan kan je later indien nodig de rotor met zijn kunststoffen behuizing overzetten van de 50Hz-pomp naar de 60Hz-pomp.