Bosch PIE675n24e kookzone indicators knipperen allemaal tegelijk

Hallo mede knutselaars !

Ik had een inductie kookplaatje van Marktplaats gehaald en gerepareerd met hulp van sommige van jullie, dus toen dacht ik, dat vind ik wel leuk, ik koop nog zo'n oud beestje waarvan de plaat goed is met wat mooie functies (de eerste was wat basic in wat ie kon).

Dus een Bosch PIE675n24e/01 zoals in de titel vermeld.

Nadat ik hem binnen kreeg heb ik de prints eruit gehaald en direct alle solderingen doorgelopen, en de IGBT torren ( losgesoldeerd) doorgemeten (die zijn goed), en de elco's, die zijn ook allemaal goed. Paar diodes in de plaat zijn ook goed.
Geen sporen van warmte te zien, alle componenten zien er goed uit, maar hij blijft in de fout hangen dat alle 4 de pit indicatoren elke +-40 seconden iets van 6 keer knipperen, en ik kan hem niet aanzetten.

Ikzelf weet nog niet zoveel van inductieplaten, dus ik kan alle tips gebruiken die ik krijgen kan.Ik zie wel dat er een paar microprocessoren inzitten die denk ik bedoeld zijn voor de braadprogramma's en besturing, ik hoop niet dat het daar aan ligt want daar kan ik denk ik niet veel mee.

Als iemand een idee heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag !

Staan er spanningen op het masker van de printplaat? deze zou je kunnen controleren.

Je kan ook indevidueel de componenten kunnen controleren zoals een verlopen weerstand iod .

Geen foutcode's ?

Hieronder wat leesvoer van de opbouw van een inductieplaat.

https://www.mikrocontroller.net/attachment/433221/plaques-vitro.pdf

Kijk rond de processors/controllers met evt behulp van een datasheet (kun je googlen)of deze keurig zijn spanningen krijgen.

[Bericht gewijzigd door daandc op 15 juli 2021 21:36:12 (16%)]

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

@Daandc, bedankt voor die PDF,staat goede info in waar ik wel wat mee kan. Spanningen zal ik idd even voor googlen, er staan er wel wat op de print, maar niet bij de microprocessor, ik kan natuurlijk wel even het type googlen en dan zie ik op de pin layout wel waar welke spanning moet staan.

Nee geen foutcodes, wel als ik de glasplaat eraf haal en hem dan aanzet, dan geeft ie bij de bovenste 2 indicatoren (naast de kookzone indicatoren die je op de foto ziet) r2 aan en bij de onderste e2 (r bij de zone linksboven, 2 bij de rechtsboven, e bij de linksonder, en 2 bij de rechtsonder), als ik de glasplaat erop leg, dan verdwijnen die meldingen en krijg ik alleen te zien wat je op de foto's ziet.

Ik kon niets vinden over E meldingen op het internet, maar in dat PDF document staat dat het een synchronisatiefout is zo te zien. Over R meldingen staat er niets.
Ik dacht alleen dat de foutmeldingen getoond zouden worden in de display naast/boven de aan/uit/pauze/kinderslot toets.(die waar je die 2 streepjes ziet linksonderin foto 2)

Ik had overigens nog geen spanningen gemeten omdat ik geen fijne plek had om hem open onder spanning te leggen,dat maak ik morgen even in orde, zit net in mijn nieuwe huis dus moet nog een plek creëren om te tinkeren. Dan ga ik ook wat andere onderdelen er uithalen en meten en markeren.

Bedankt voor de info alvast, kan ik vast weer wat verder mee !

Klinkt als slechte elcootjes rond de tny chip. Warm de boel eens goed op met de haardroger en kijk een of je reacte krijgt. Iets anders dan 40 seconden...

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

@EricN, thanks, zal ik morgen eens checken.

Meestal elco's IDD. laat plaat uurtje aan en komt ook goed, dus elco's

Ik had eindelijk wat tijd na het verhuizen en klussen om de plaat weer te checken. Dus even de condensatoren getest, en op 1 na waren ze dus allemaal goed, een Yamicon van 330uf 35v was wat verlopen naar 270uf, dus vervangen voor 1 die 329uf is, maar de fout is nog steeds hetzelfde.

Verder waren de condensatoren in de directe buurt van het TOP IC OK.

Ik ga deze week eens voltages meten, zien wat daar uitkomt.
Het lijkt er een beetje op dat de voeding gewoon niet op wil starten.

Ik ben een beetje een noob wat elektronica betreft, maar ik krijg toch 75% van de tijd apparaten wel weer gerepareerd met gewoon meten, componenten eruit solderen en doormeten totdat ik een foute tegenkom, maar daar kom je niet echt verder mee als je niet snapt wat er precies van binnen gebeurt zeg maar.

Dus alle tips zijn welkom uiteraard !

Is je haardroger mee verhuisd?

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Heb je de Elco's doorgemeten met een ESR meter of een gewone multimeter?? Het zijn geschakelde voedingen, capaciteit kan gewoon OK zijn maar rimpel niet meer kan afvlakken... Vervang ze bij twijfel gewoon allemaal door goede Panasonic elco's

@EricN, haardroger heb ik niet, ik heb geen haar, ook geen vrouw, die hebben meestal wel haar en een droger.. maar ik heb de plaat lang aan laten staan in de hoop dat ze wat warmer zouden worden.

@smd, ik heb ze met een ESR meter gechecked, ik weet alleen niet welke weerstand waarde nog goed is.

ik heb er een stapel zitten testen en praktisch elke nieuwe die ik test heeft een andere interne weerstand, meeste tussen 20 en 30 ohm, sommige zelfs 70 ohm als ze nieuw zijn. met googlen wordt ik ook niet veel wijzer hoe je nu aan de hand van de interne weerstand bepaalt of ie nog goed is, ik meen wel al te begrijpen dat de weerstand niet te hoog moet worden, maar wat is te hoog ?

Dit zijn de waarden die ik meet in de vermogensprint elco's:
c31 = 100uf 35v (87uf-57ohm)
c20 = 100uf 25v (98uf-30ohm)
c21 = 47uf 50v (43uf-85ohm)
c14 = 33uf 350v (33uf-85ohm)
c16 = 33uf 350v (31uf-87ohm)
c35 = 330uf 35v (313uf-41ohm)
c32 = 100uf 35v (92uf-37ohm)
c114 = 100uf 35v (91uf-38ohm)

Qua capaciteit zitten ze allemaal in de tolerantiewaarde.
zoals ik al zei, van interne weerstand heb ik geen kaas gegeten.

Ik zie na een hoop elco's te hebben gemeten wel dat in de buurt van de 30 ohm de meest voorkomende weerstand is voor relatief kleine elco's, dus het zou kunnen dat die van 85 een beetje hoog zijn, maar daar ben ik dus niet in thuis, misschien dat een van jullie weet wat daar goed en niet goed is ?

https://i.ibb.co/TPJr5FT/IMG-20210903-190428.jpg

https://i.ibb.co/8gd8K2r/IMG-20210903-190444.jpg

Mijn vermoeden is dat hoop niet leidt tot opwarming.

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Heb je 24V? Heb je 5V? Zoja, zijn de spanningen stabiel?

met aansluiten gaat zon plaat door de testronde heen, een fan die geen rpm teruggeeft ( moet dan wel 3 draads zijn ) of ntc die niet goed is en je kunt dit al krijgen. ook voedingspanning kan de reden zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
CrossFireX

Golden Member

Waarom begin je niet met de elco te vervangen zoals andere leden zeggen??
Dan geen twijfel meer en kan je dat al uitsluiten.
Voor hetzelfde geld is het daarbij weer werkend!

Als ik je antwoorden lees lijkt het wel alsof je wil besparen op een paar Elco's...

Met giswerk en hoop kom je nergens.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op 4 september 2021 14:24:07 (17%)]

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
jerome

Golden Member

Die Ohmse waarden, is dat niet met een komma tussen?
Een 100uF 35V zou volgens mijn meettoestel maar 1,6 Ohm mogen zijn een een 33uF van 350a 400V niet hoger dan 3 Ohm. Ofwel is je meettoestel niet ok, of alle vermelde elco's zijn aan vervanging toe.

@EricN, haha, dat is zeker in dit geval. maar die andere Atag plaat die ik gerepareerd heb wordt wel redelijk warm op standby.

@Rdonne, ik heb een beetje weinig ruimte om een testopstelling te maken waarbij alles aangesloten is en open ligt, ik zal van de week eens kijken of ik een grote tafel op kan stellen ervoor. Dan kan ik meten. En bedankt voor die links !

@testman, bedankt voor de tips, ik zal de fan en weerstanden ook checken dan. had ik niet gedaan omdat alles er als nieuw uitziet.
geen tekenen van warmte op de print ed en de fan niet checken is idd een beetje suf.

@CrossFireX, ik heb gewoon niet echt veel verstand van elektronica, weet natuurlijk wel wat basis dingen en hoe ik componenten door moet meten maar waarom ik nog geen elco's vervangen heb is omdat ik dus eerst aan mensen hier op het forum wilde vragen waar ik op moet letten, ik leer graag hoe het moet, en ik heb niet echt enorme haast om de plaat te repareren, het is een leerproject voor me om erachter te komen hoe die platen werken. Ik heb de elco's ondertussen wel allemaal besteld dus die vervang ik zodra ze binnen zijn.
het is voor mij gewoon interessant om te weten wat de mensen hier ervan denken. daar leer ik een hoop van. En ik ben voorzichtig, heb in het verleden vaak dingen opgeblazen door gewoon te proberen.

@jerome, ik had dus idd met google zoeken gelezen dat een condensator idealiter zo laag mogelijke ohmse waarden moet hebben, het meest ideaal 0 ohm.
Dus omdat je de vraag stelde heb ik eens met mijn andere meter gechecked (ik heb er 2 die interne weerstand kunnen meten), en die geeft idd 10x lagere waarden aan, dus bedankt voor je vraag, anders had ik had niet met mijn oude meter gechecked.
Er moet dus idd een komma tussen.
EDIT: die nieuwe meter is niet goed blijkbaar, de ESR waarden zijn compleet erratic, de ene keer 24ohm en later mat ik dezelfde condensator was ie 51ohm, maar met mijn oude meter is ie dus 0,6ohm.

@Marcurios. Ik zou er niet mee experimenteren. Veel te gevaarlijk! Heb je ooit als eens een component zien ontploffen in volle sluiting?
Ik heb de links gepost als leermiddel over hoe een inductieplaat werkt.
De filmpjes beginnen trouwens met een waarschuwingsboodschap.

Mijn eerste vraag was: zijn de powerrails 5 Volt en 24 Volt ok?

Nog een link over basic troubleshooting: https://www.youtube.com/watch?v=kqFGk84PEiw en https://www.youtube.com/watch?v=wN3QYuaq02s
Good luck.

@rdonne, Nee, precies, dat zei ik ook al, en ja, ik heb vroeger expres elco condensatoren opgeblazen om te zien wat dat doet door ze verkeerd op een stroombron te zetten, wel in de buitenlucht omdat ik toen ook a wist dat de damp die eraf komt giftig is, en die klappen stevig ja.

Dus dat zijn dingen die ik niet wil proberen met reparaties, ik heb ook wel eens een gewone voedingstor uit een oude philips K12 tv voeding vervangen door een hoogspanningstor, en die hele voeding brande met geweld door, dus ik weet wat er mis kan gaan, en dan kan je alles wel wegbrengen naar de vuilstort, sindsdien ben ik veel voorzichtiger.

Zoals ik al zei, ik moet eerst even een testopstelling maken zodat ik alles aanngesloten open neer kan leggen om goed spanningen te kunnen meten, zodra ik dat geregeld heb laat ik weten of de voeding start en de spanningen er zijn.

haha, ja die had Daandc al gegeven die link, maar toch bedankt.
Ik zit nog te wachten op mijn elco's, maar ik weet inmiddels al dat al die waarden van die elco's goed zijn, ik had een nieuwe meter en ik had niet door dat er overal een punt voor staat, dus elke elco is onder de 1 ohm ESR.
Dus ze zijn gewoon allemaal goed, geen enkele uitgezonderd.

ik ga idd gewoon stapsgewijs het pdf document volgen en neem de tips van jullie allen mee, als ik eruit kom laat ik het weten, bedankt voor het meedenken allemaal in ieder geval, dat word zeer op prijs gesteld.