reed contact aansluiten aan een BIstabiele relais

Wie kan me helpen hoe ik een reed contact aansluit aan een Bistabiele relais 2 spoelen.
Het reed contant heeft twee draden aan/uit
ik begrijp dat no.13 de + is van de voeding voor het relais. en 11 of 9 naar gebruiker
no. 4 de - is van de voeding voor het relais en 6 of 8 naar de gebruiker

Maar op welk no 1, 2, 6, of 15, sluit ik op het reed contact aan?

mvdk

Golden Member

Leg eens uit wat je wil doen. :)

De plus en de min bij de spoelen geven aan hoe je ze moet aansluiten om de aangegeven werking te krijgen.
De spoel 1-16 is de set-spoel. Geef je de + op 1, dan gaat het relais naar de set-stand.
Maar als je de + op 16 geeft, dan gaat hij naar reset.

Bij de andere spoel gaat het net zo. Bij de polariteit zoals aangegeven, dus + op 2 en - op 15, dan gaat hij naar reset. Maar wissel je + en - om, dan gaat hij naar set.

Dit geeft de mogelijkheid om het relais op 2 manieren te gebruiken.
Je kunt het relais met beide spoelen sturen, waarbij je de ene als set-spoel en de andere als reset-spoel gebruikt.
Maar je kunt ook met 1 spoel setten en resetten, door de polariteit om te keren.

Maar zoals mvdk ook vraagt: vertel even wat je er mee wil gaan doen.

Hallo Jan, ik hou het simplistisch: een reedcontact is niks meer dan een schakelaartje in een glazen buisje dat opent of sluit onder invloed van een magneetweld. Sluit de + van je voeding op een van de twee draden van je reedcontakt en de andere verbind je bijvoorbeeld met nr 1 van je relais, de - van je voeding verbind je dan met nr 16 van je relais. Schakel je voeding in, en er gebeurt ......niets totdat je een geschikt magneetje naar je reedcontact brengt. Het magneetje zorgt er voor dat het reedcontact sluit, je relaisspoel spanning krijgt en schakelt. Hetzelfde verhaal kun je ook doen met 2 en 15. Zou ik bijvoorbeeld op 4 ook de voedingsspanning aansluiten en een lampje tussen 6 en de min, dan kan ik het lampje in- en uitschakelen, afhankelijk van welke relaisspoel bekrachtigd wordt.

Ik denk dat ik het begrijp.alle twee de spoelen op het reed contact aansluiten dan wissel de stroom kring steeds van 6/8. en 11/9.
Morgen maar solderen en proberen. als het niet gaat kom ik er nog wel op terug. maar alvast bedankt.
Als het allemaal werkt zoals ik wil leg ik het uit waar het voor is.

Jan

Gewoon een beetje mee gaan spelen. Sluit een lampje of led aan via een contact van het relais, neem een gelijkspanningsvoeding en sluit die aan op een spoel. Wissel de draden om en kijk wat er gebeurt. En doe dat ook met de andere spoel. Er kan weinig mis gaan zolang de voedingsspanning maar ongeveer gelijk is aan de spoelspanning.

Kan er sprake zijn van miscommunicatie?

Een bistabiel relais kun je aan of uit zetten en heeft daarvoor twee spoelen: eentje om aan te zetten en de andere om uit te zetten. Er hoeft niets blijvend bekrachtigd te worden.
Om daar ook een reedrelais mee te sturen (kopie van de stand) zal er een extra stroomkring gemaakt moeten worden die afhangt van de stand van de contacten.

Of maak ik de miscommunicatie nu nog erger?

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 16 juli 2021 00:22:13 (30%)

Sine

Moderator

Op 16 juli 2021 00:19:57 schreef Brightnoise:
Er hoeft niets blijvend bekrachtigd te worden.

Niet zelden mag dat zelfs niet.

Arco

Special Member

Die bistabiele spoelen zijn vaak heel laagohmig (vergeleken een 'normale' spoel.)
Die raken oververhit bij te lang aantrekken. (daarbij is het ook zinloos en schiet zijn doel voorbij)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 juli 2021 00:19:57 schreef Brightnoise:
Of maak ik de miscommunicatie nu nog erger?

Ik denk het wel. Om te beginnen begrijp ik niet wat je nou eigenlijk wil duidelijk maken. En je hebt het over een reedrelais terwijl het hier over een reedcontact gaat.

Tja, de vraag beantwoorden was al een gok. Maar die tweede foto van de topic starter is een tweedraads "dingetje". Wat is dat dan?

En uit de tekst heb ik geprobeerd op te maken wat de bedoeling kon zijn. Weet jij het? En dan eenduidig? Ik niet.

Oorspronkelijke tekst: ......hoe ik een reed contact aansluit aan een Bistabiele relais 2 spoelen.....

Zoals Arco zegt: een bistabiel relais kan er waarschijnlijk niet tegen om continu bekrachtigd te worden.

Misschien zullen we het nooit weten....

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op vrijdag 16 juli 2021 16:36:30 (12%)

Uit de startpost blijkt dat het tweedraads dingetje een reedcontact is. En als ik het goed begrijp wil hij daar het bistabiele relais mee aansturen.
Volgens mij kan je een bistabiel relais probleemloos permanent aansturen.

Uit het aansluitschema maak ik op dat het een printrelais is in DIL formaat.
In datasheets die ik op internet vind zie ik dat zo'n relais dezelfde spoel heeft als zijn monostabiele broertje.

Arco

Special Member

Zoals gezegd worden veel bistabiele relais te heet bij continu aansturing.
Daar wordt geen rekening mee gehouden, mede omdat het zinloos is. (je kunt dan net zo goed een gewoon relais nemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik waag dat te betwijfelen. Als dat zo was, dan zou er in de datasheet een maximale inschakelduur staan en dat heb ik niet gezien. Is verder ook niet zo interessant want langdurig aansturen doe je normaal niet bij een bistabiele.

Volgens mij wil hij van zijn reedswitch een bistabiel signaal maken. Deur open kontakt gesloten. Deur nog eens open kontakt open...
Gaat niet hiermee denk ik. Gaat oscilleren als je 2de wisselkontakt als keuzebekrachtiger gebruikt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Arco

Special Member

Op 16 juli 2021 20:51:15 schreef KlaasZ:
Ik waag dat te betwijfelen. Als dat zo was, dan zou er in de datasheet een maximale inschakelduur staan en dat heb ik niet gezien. Is verder ook niet zo interessant want langdurig aansturen doe je normaal niet bij een bistabiele.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Speculeren heeft weinig zin; jan geaat er mee aan de slag en komt er op terug. Laten we dus gewoon afwachten.

Dan is een mogelijke oplossing toch een seriecondensator (in serie met de bekrachtigingsspoel) die voldoende groot van waarde is om het relais te laten schakelen en een weerstand die die condensator ontlaad met een waarde die niet schadelijk is voor de ongewenste dissipatie.

Ik zie dat wel voor me: 25 micro Farad en 10 kilo Ohm.

(Maar het gebeurt steeds vaker: nooit meer een terugmelding).

@Arco, interessant stukje tekst. Maar waar komt het vandaan?

Voor de rest, er wordt druk gespeculeerd over wat er allemaal mis kan gaan, maar we weten niet wat de TS eigenlijk wil. En misschien weet hij het zelf ook niet.

Arco

Special Member

Komt uit datasheet (HF3F-L relais)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Interessant. Is voor het eerst dat ik zo iets zie in een datasheet.

En nu ga ik wachten tot de topicstarter met meer informatie op de proppen komt.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 17 juli 2021 10:39:48 (38%)

hier ben ik dan weer, (Jan)
de aansluitingen heb ik na veel testen gevonden.
vanaf een aan/aan schakelaar een + op no.1, de andere + op no.2
de massa - op no.16 en no.15.
no.4 op no.1. no.13 op no.2
no.6 op no.8 no.11 op no.9

resultaat de laatste twee verbindingen wissel steeds met elkaar van plus en min. nadat de wisselend de spanning op no.1 of op no.2 wordt gezet.
Dit is wat ik wil.
Dit wil ik aansturen met een reed contact dat al in 1941 is uitgevonden maar helaas kan ik deze nergens vinden.
wie weet hem te vinden of heeft hiervoor een oplossing. (geen mechanische wip schakelaar)
een zo snel mogelijke wisselende.

elwood-reed-switch-patent.png
foto plaatsen gaat niet maar het is een reed contact waarbij twee draden uit komen die om beurten de plus op kom te staan.

Shiptronic

Overleden

Op 15 juli 2021 21:18:48 schreef mvdk:
Leg eens uit wat je wil doen. :)

Dit is me nog steeds niet duidelijk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

gaat niet maar het is een reed contact waarbij twee draden uit komen die om beurten de plus op kom te staan.

Dat kan niet, dan heb je minimaal 3 draden nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com