labelprinter

Ik moet voor onze E&I afdeling een nieuwe labelprinter kopen voor algemeen gebruik.
(Chemische fabriek, vooral outdoor)

Iemand goede of slechte ervaringen met Dymo, Brother, Brady,...

Thanks

Arco

Special Member

Ik gebruik de Brother P-touch 1230PT (pc model), heel tevreden over. (tapes vervagen niet)
Is volgens mij nu vervangen door de PT-P300: https://www.123inkt.nl/Brother-PT-P300BT-CUBE-beletteringsysteem-PT-P3…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ligt er helemaal aan welk soort labels je moet printen. Afmetingen enzo.

Brady is goed maar Dymo met de XTL500 is ook echt goed. De labels zijn bestand tegen zowat alles en dit kan ik bevestigen. UV, olie, en meer.

De software van de XTL300 en 500 is k*t. Hier is geen woord van gelogen, een gedrocht van een applicatie maar werkt wel goed.

Voor grote labels zoiets als A4 is de optie om te kijken naar Avery en een full color laserprinter. Avery stelt dat deze labels ook tegen alle invloeden kunnen.

Misschien niet helemaal elektronica gericht maar toch ook wel handig als je een bepaald label moet maken op een behuizing die tegen weersinvloeden bestand moet zijn. Ik doe dat regelmatig met de XTL500.

I love it when a plan comes together !

Ik denk dat Dymo wel van de betere merken zijn, op ons werk ook allemaal dymo printers voor etiketten en dergelijke.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
GJ_

Moderator

Ik gebruik de Dymo Rhyno. Portable en vanaf de PC. Ook fijn om krimpkous te printen.

Wij gebruiken hier al bijna 20 jaar een Brady label printer met 50mm lint.
Die labels indien goed opgebracht overleven zowat alles, behalve een HD vuilfrees met 200 Bar.

Ik maak nu bijna 30 jaar gebruik van de P-Touch-serie van Brother, bijvoorbeeld de PT-P950NW. De gelamineerde labels heb ik ook gebruikt in de chemische industrie en in de buitenlucht en blijven netjes plakken mits de ondergrond goed ontvet is. Ook de gratis software maakt het bewerken en maken van labels een simpel klusje. Al die tijd geen spijt van gehad in elk geval.

Kennis leert wat mogelijk is, ervaring wat onmogelijk.
Shiptronic

Overleden

Veel gewerkt met Rebo, die snijd ook de labels in gewenste vorm uit.

Wij hadden de REBO MAx ED, maar die zie ik niet meer staan. Hele fijne label maker!

link: https://www.rebo.nl/labelprinters/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 19 juli 2021 11:21:30 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Verreweg het makkelijkst werkt een printer die aan de computer kan. In de bouwmarkt had ik een Dymo. Die printte op thermisch papier. De opmaak van uitgebreidere labels is eenvoudig, een streepjescode invoegen is knoppie klikken en nummertjes intikken, of een vergelijkbare code scannen.

Nadeel: thermisch papier vervaagt na een aantal jaar. Vastzitten aan de computer is lastig als je je labeltjes eigenlijk tijdens het rondlopen wil maken.

Momenteel heb ik op het werk een 20 jaar ouwe Brother P-touch, een stand alone apparaat. Na 15 jaar begonnen er wat toetsen van het toetsenbord te haperen, maar dat is opgelost door dunne metalen ringetjes onder de geleidend rubber dopjes te plakken.

Op zich een prima ding, al is het hele concept van tekstblokken om twee lettergroottes op één label te krijgen echt zwaar omslachtig.
Verder verspilt ie vrij veel tape aan de afsnij/printmarges. Op marges 'klein' kost dat je iets meer dan 1cm per label, wat een grote verspilling is als je vooral kleine labeltjes print.

Maar ik heb nog geen enkel loslatend label gezien in mijn lab. De labels willen wel een beetje vergelen na 10 a 15 jaar in indirect zonlicht, maar alles is nog perfect leesbaar.

Ik denk dat als je een P-touch kan vinden die aan de computer kan, dat je echt de ideale compromis hebt tussen draagbaar werken en alles intikken en opmaken op de computer.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik ben ook zeer te spreken over de Brother P-touch serie.
Ikzelf heb een handheld P-touch labelprinter die niet aan de computer kan, bij Focus hadden we een wat uitgebreider exemplaar dat wel aan een pc gehangen kon worden (nooit gebruikt overigens).

Wat ik echt een irritante eigenschap vind aan de P-Touch apparaten is de achterlijk grote marge boven en onder! Om dat te omzeilen stop ik er tegenwoordig een 9mm cassette in en stel in het apparaat in dat er een 12mm cassette in zit. Zo kan ik ineens 4 regels kwijt op 9mm tape, terwijl ik er anders maar 2 op kwijt kan. Er is geen enkele fysieke reden waarom die marge zo belachelijk groot moet zijn! :(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

In de P-touch software kun je bijna alles instellen. (marges. aantal regels, font, length...)
Jammer alleen dat de software niet erg intuitief werkt. (je moet vooraf goed kijken wat je waar in moet stellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier bij ons Zebra GTK-420D/T en Epson TMC-3500.
Allebei geschikt voor labels die bestand zijn tegen "mishandeling" met chemische producten en zonlicht/regen enz ...
Snelheid ligt iets hoger dan de gewone labelprinters, alsook de kwaliteit.
De Zebra doet zwart/wit en de Epson is full color.
Gewoon aan te sturen met windows-drivers :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
benleentje

Golden Member

Voor als die pc gekoppelde labelprinters hoef je niet perse met de meegeleverde of eigen software te werken, je kan ook prima printen vanuit bv Excel als de goede drivers eenmaal geïnstalleerd zijn. Voor Windows is heet dus gewoon een printer Ook de functies van knippen op lengte werken dan.
Vanuit excel is dan wel zo makkelijk als je bv 100 labels wilt printen voor je weerstand bakjes. Ik heb de meeste onderdelen al in excel staan en voor het afdrukken heb ik een macro die dan juiste cellen selecteert.

Het merk van de printer is niet zo belangrijk let ook op ander zaken zoals hoeveelheid en snelheid. OP het werk hebben we een label printer van HP die ongeveer 2 labels per seconde afdrukt met een capaciteit van ik dacht 1000 labels op een rol. Labels en afdrukfolie zijn gescheiden. Dus als je maar 1 regel op het label print gaat de afdrukfolie dus ook veel langzamer en dus langer mee. De gebruikte software is bartender maar ook deze labelprinter kan je gebruiken van bv Excel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wij hebben er ook een paar op ons werk die zeer stevige plastic etiketten afdrukken. Niet kapot te krijgen, de printer ervoor is redelijk uit de kluiten gewassen... De naam ontglipt me even.
Heeft een kleurendisplay die je kan dichtklappen bovenaan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Brother PT-E550WSP gelamineerde labels. Krimpkous. WiFi. ....

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Kent ieemand het type van deze Dymo?
Ik heb hemuit en boedel, maar zonder software en zonder handleidingen.
Vooral de handleiding van de DTP software loop ik te zoeken.

Dit ding werkt met de PC als printer en kan meerderee regels schrijven op een 1/2" tape.

@benleentje:
Kan het niet vanuit Word?

Bij voorbaat dank voor de hulp,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wij hebben destijd bewust voor de Brady BMP71 gekozen omdat hier zeer veel soorten en maten labels en toners voor zijn. Wit, zwart, fluoriserend, reflecterend, zelfs glow in the dark. Zowel hoog resistent vinyl als vulcaniserende datalabel-wikkels en zelfs hard plastic kabel tags die met tie-wraps om kabels heen gaan. En niet te vergeten, de wit metalic mini labels welke o.a. op IC's en CPU's geplakt worden.

De printer heeft standaard vele lettertypes, veel gebruike waarschuwing- en aanwijs logo's aan bord, kan van links naar rechts, horizontal, vertical, wat je wilt printen. Met vele lettertypen en groottes en in goede resolutie.
Ook voor patchpanelen of montageborden zijn er heel snel en simpel repeterende labels, stroken met (oplopende) cijfers, of letters te maken. Ik ondek dagelijks nog dingen die er ook kunnen.
Daarnaast heb je het softwarepakket waarmee je custom prints kan maken, zaken kan automatiseren vanuit andere software, etc.

Brother en Dymo zullen dit ongetwijfeld allemaal ook (deels) hebben maar voor mij blijven dit gevoelsmatig kantoor-merken met matige software.

Ik ben zelf ook op zoek naar een betere labelprinter. Ik heb een dymo 450, maar die labels vervagen snel. Ze kunnen niet tegen een warm schuurtje in de zomer. En zaken als aceton zijn ze ook niet tegen bestand. Eigenlijk zoek ik van die 'plastic' labels.

Het vervelende is dat je dit niet kan beoordelen aan de informatie op de websites die de printers verkoopt.

PE2BAS
Arco

Special Member

Dymo had 63 jaar geleden (en nog steeds!) al niet-vervagende labels... ;)

https://i.pinimg.com/originals/c4/6c/af/c46caf4491f24ba1d690aa1534196bc9.jpg

Meeste labelprinters hebben diverse gradaties in labeltape. De goedkopere vervagen bijna altijd bij langdurig blootstellen aan daglicht.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 20 juli 2021 15:44:58 schreef Tidak Ada:
@benleentje:
Kan het niet vanuit Word?

Kan vanuit elk programma op de PC, mist de goede drivers zijn geinstalleerd. Voor de PC is het gewoon een printer waarbij de driver van die printer bepaalt wat er wel en niet kan, zoals bv kleur, papier grote, dubbelzijdig enz.

Kent ieemand het type van deze Dymo?

Nee dat niet, ik zou gewoon de dymo software installeren en als je geluk heb dan herkent de software het juiste type en installeert de driver voor je. Voor zover ik weet is de dymo software er voor alle types die er zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

dymo labels blijven vaak ook niet zitten. op t werk jaren brother gehad, die bleven ook al niet best zitten en werden geel. toen naar dymo gegaan, maar die hebben geen 7mm labels voor dataramen. toen naar brady gegaan. daar kun je echt veel mee, maar zijn best dure apparaten en de rollen tape helemaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 juli 2021 18:01:35 schreef hast66:
Dymo, Brother, Brady,...

Mijn ervaring met vooral de eerste: Dymo lijkt er een handje van te hebben bij elk nieuw model wéér meer loze tape te verbruiken dan z'n voorganger. Dat is mijn ervaring althans met hun mobiele labelprinters. Ooit een nieuwe Dymo gekocht om m'n 'Dymo uit de Esselte tijd' (zoals de verkoper bij de kantoorzaak helemaal verrukt uitriep toen ik er ooit binnenstapte voor een nieuwe cartridge) te vervangen, maar de nieuwe verbruikte zoveel extra tape én je moest niet de klep even openen om te kijken hoeveel tape er nog resteerde. Er zat wel een venstertje, maar dat gaf erg slecht zicht. De klep openen en weer sluiten, resulteerde in het nutteloos doorvoeren van 1,5 centimeter tape of zo.

Brother P-touch: meerdere modellen op m'n werk, de software vind ik zelf erg prettig (of beter: de uitgebreide editor, niet de Quick editor waar praktisch alles automatisch aangepast wordt), maar het grote nadeel vind ik hoe dom de apparaten zelf zijn: echt elke Brother labelprinter die we hebben (ik weet alleen de https://www.brother.nl/labels-en-bonnen/pt-e550wvp PT-E550WVP) de andere staat nogal ingebouwd) lijkt niet in staat te signaleren dat de cartridge leeg is, ondanks een duidelijke zwart/wit markering die het einde van de thermische tape markeert. Het ding gaat stomweg door met printen zolang er opdrachten zijn, wat vooral bij een van de mobiele, die ook per PC te verbinden is, in een angstwekkend gekreun uit dat ding resulteert.

Die mobiele kan trouwens ook snijden, maar erg kapot ben ik daar niet van: geregeld snijd het ding de sticker niet diep genoeg door óf is ook de drager zodanig ver ingesneden dat deze scheurt bij het proberen te verwijderen daarvan.

TLS Brady: Wat een geweldig apparaat én software was dat. Die gebruiken we helaas niet meer omdat de thermische kop beschadigd is én het ding na een geschatte 1,5 miljoen stickers steeds vaker de neiging kreeg stickers op te eten, wat in een tijdrovende demontageklus eindigde om het te verhelpen.

EDIT: Op m'n werk hebben we nu sinds 2 jaar of zo labelprinters waar de naam me nu prompt van ontschoten is. Het enige wat ik wel kan zeggen: ver van wegblijven. Wat een achterlijke apparaten zijn dat en wat is de software uiterst beperkt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Simpele keuze, als je het budget er voor hebt ga voor Brady.
We hebben er diverse op het werk in gebruik. Een aantal BBP12 voor de standaard labels en een i7100 voor de interne serienummers en specials.
Brady heeft een heel assortiment label materialen en toepassingen, en anders laat je een label op maat maken.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.