Ilyama monitor prolite E2475 HDMI/DVI probleem

Hoe deze monitor nou precies defect is gegaan is beetje onduidelijk, maar hij werkt niet meer op de DVI en HDMI inputs meer, wel nog op de DSUB svga ingang. NA moeizaam vervangen van de grote BGA videochip met in out en besturing waarin ook de HDMI wordt verwerkt dacht ik dat het probleem verholpen zou zijn echter helaas.... het lijkt toch een software probleem of misschien schakelprobleemje naar de chip toe. Iemand nog een idee wat betreft software of hardware ?

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, helpt niet, vanuit menu stand. Monitor herkent ook op auto vaak het input signaal. Misschien een van de 2 ic'tjes ervoor die van de poorten die naar de grote bga gaan, lijken mij mosfets die het signaal schakelen, misschien is er daar eentje van niet goed. De connectoren zien er verder wel goed uit nl. Ht gaat om twee FM21c02a maar dit zijn eproms ipv mosfets blijkt. Uitlezen kan niet via poort toch? Misschien een corrupte setting, probleem kwam nadat een defect kabel op een ziggo horzion met ook defecte hdmi was aangesloten...decoder oorzaak >? Maar ook op print zitten nog twee kleine i/o convertor ofzo iets 6 pins met op druk A60N of AG0N (Zie foto) Kan echter geen goede referentie op internet vinden wat deze nu doen en zijn.

*hier heb ik geen app voor nodig

al eens een pc eraan gehangen die op resoltie 800x640 of dergelijk draait? kan zijn dat de hoge resolutie niet wil, kan rot videogeheugen oid zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Fout na meten met goed ander board zit toch in de chip of in de pads eronder . Alleen kan ik m nu niet meer opnieuw vervangen want de pads zijn teveel beschadigd. Alleen DSUB doet t nu nog.

*hier heb ik geen app voor nodig

Op 19 juli 2021 14:30:44 schreef Bart64:
probleem kwam nadat een defect kabel op een ziggo horzion met ook defecte hdmi was aangesloten...decoder oorzaak >?

Het Hotpluggen van een HDMI/DVI kabel tussen twee toestellen die voor de rest van elkaar galvanisch gescheiden zijn houdt altijd een zeker risico in. Doe je dit op het meest ongunstige moment van de 50Hz netspanning dan kan het meteen het einde beteken van de chip in zowel de zender als de ontvanger interfacechip. lijkt me dat dit gebeurd is , aangezien ze nu aan beide zijden stuk zitten.

Ik adviseer ook nooit de HDMI te swappen tijdens bedrijf.. TVs hebben geen randaarde meer dus 110 v op chassis..

Ook eenzelfde probleem met andere dezelfde type monitor die af en toe uitviel. Ook hier de grote chip van vervangen voor een nieuwe maar ook hier geen dvi en hdmi signaal doorgifte meer. Wel nog detectie van het signaal maar beeld blijft zwart. Ik vermoed dat ik een slechte serie chips heb gekregen (Novatek NT68677UMFG )

*hier heb ik geen app voor nodig

Die 6-pins chipjes lijken mij TVS diodes, bedoeld om ESD buiten de deur te houden. Als er daar een van defect is (sluiting), dan ontbreekt een deel van het digitale video signaal en kan de videoprocessor er niets meer mee. Je kunt eens kijken wat het resultaat is als je die van de PCB af soldeert.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zal dat eens vervangen maar ik denk toch dat of het de grote chip is of misschien een eprom setting ook die verlopen is ofzo.

*hier heb ik geen app voor nodig

{UPDATE} Na vervangen van de grote chip voor een goede doet de HDMI het weer! Het goede type nr is belangrijk er zijn nl ook eerdere modellen zonder HDMI nl

*hier heb ik geen app voor nodig

Netjes! dus toch HDMI poort opgeblazen in de Chip

Ja maar toch heb ik een andere lastige stroring, deze monitoren vallen soms uit spontaan en hebben dan totaal geen beeld meer of powerled en ook als je power er helemaal af haalt (dus voedingskabel eruit en erin weer) krijg je hem niet meer aan. Alle menuknoppen werken dan ook niet meer ook de power niet. Alleen na 10 minuten of zo gaat ie weer spontaan aan. Dit doet ie vaak 1x per dag als ik bijv aan het gamen ben en daarna doet ie het gewoon uren lang goed. Nu heb ik de voeding ook gecontroleerd en daar de beruchte x2 condensator vervangen en nog wat andere nagemeten. Die blijken allemaal wel goed. Dus blijft over de power ic op t voedingsbord of de eprom op de logic control board waar ik dus al die ene grote chip heb vervangen al 2x eerder. Rare is dat ik een andere monitor (heb er drie van) ook die grote chip heb vervangen voor een andere maar die blijft dus wel goed werken. Zijn deze grote ic chips van een slechte serie ? OF is de poweric het probleem hier.... omdat de power nl helemaal weg lijkt in deze tijdelijke coma staat van deze monitoren...

*hier heb ik geen app voor nodig

Ja mis een ding: wat heb je zoal gemeten als die uitvalt, blijven je spanningen? Wat gebeurt er met je nivo van de spanningen?? Rimpel?