Ziggo kabel TV signaal meten


mvdk

Golden Member

We gaan donderdag verder. Ik heb em wel aangeraden ziggo te bellen.
Die kunnen toch kijken in hun netwerk tot aan een aangesloten ontvanger?

( overbodige opmerkingen op een forum als deez ? )

Voor coax zijn er vele kwalitatief uitermate teleurstellende stekkers gemaakt.
DE beste methode is een F-connector met een verloopje er op naar Belling-Lee.
( = de normale, gangbare stekker voor in de TV (ontvanger) waar van bijna niemand de naam weet )
Dus als je dat hebt neem het dan mee.
F-connector moet wel overeenkomen met de kabel diameter.

Ik weet niet of het landelijk gebeurt, maar hier in Norg zijn in de straatkasten alle splitters; versterkers alle F- connectoren vervangen om het toekomst gereed te maken. Toen was er bij de buren ook geen signaal meer, ze hadden de kabels van no 6 en 9 verwisseld no 9 zit op het glas en 6 niet. Alle kabels die niet meer in gebruik zijn worden los gehaald.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
mvdk

Golden Member

In de jaren 90 had ik thuis een tv, op casema, (heette toen nog zo)
Meerdere malen in die jaren meegemaakt dat er geen signaal was. Op een zeker moment bemerkte ik een gelijktijdigheid met het vertrekken of arriveren van buren. Dan had de techneut van casema weer eens tegen de stekkertjes aangestoten, iets wat op m'n werk ook gebeurde, in netwerk patchkasten. Als ik die mannen door de gang zag lopen wist ik al dat ik een paar uur later met netwerkstoring zou zitten.
Maar zoals gezegd, ik kom nog terug.

Zal wel even onderzoeken, als ik weer daar ben, of de muurconnector er nog gezond uitziet. Tis allemaal een zootje daar, geen antennestopcontact, maar een kabeltje wat uit de muur hangt.

In sommige kasten zitten nummer wissels waardoor je afgesloten kan worden als iemand anders in de straat de boel opzegt. Of de monteur maakt fouten..

Waar rook is, is stroom

Op een analoge TV met een ouderwetse kanalenkiezer kun je bij Ziggo nu nog maar één kanaal bekijken, namelijk een spectrogram met allerlei signalen, zie onderstaande afbeeldingen. Ik weet niet of je dit kanaal ook op je digitale TV kunt zien.

[Bericht gewijzigd door dawmast op 20 juli 2021 17:45:08 (34%)]

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 19 juli 2021 22:34:07 schreef testman:
heeft er geen internet van dus? fm tuner eraan hangen en zenders zoeken is het simpelste, mits je nog fm hebt. die gaat er uit dit jaar, regio voor regio.

In veel regio's is FM radio bij Ziggo al niet meer aanwezig.
Dat is dus geen optie meer.
Jaren was dit een van de makkelijkste metodes

Met een spectrum analyseren is een mogelijkheid.

Kun je met de HUMAX geen signaalsterkte meten?

Wat Krelis Vonketrekker aangeeft is een hele belangrijke. Kanaal code etc

Peter112

Special Member

Bij de buren vragen die ook Ziggo hebben.

Ziggo bellen. ....of is dat te voordehandliggend? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mvdk

Golden Member

Ik denk dattie bang is om voorrijkosten voor monteur te moeten betalen..

pa3gws

Golden Member

Waar in het mooie maar arme dorp is het. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als de monteur voor nop komt, zie je dat op de volgende rekening!

Technieker is geen vak, maar een straf!

Op 20 juli 2021 17:43:28 schreef dawmast:
Op een analoge TV met een ouderwetse kanalenkiezer kun je bij Ziggo nu nog maar één kanaal bekijken,

Zo, ben ik weer jaloers op jullie Nederlanders... Altijd gedacht dat Ziggo en Telenet beiden onder Liberty Global vielen. Nou, zo global is het toch niet. Hier zijn de analoge kanalen sinds een tijdje er allemaal uit. Niks maar ook niks meer analoog. Niks zo gemakkelijk om snel de kwaliteit van de kabelaansluiting te beoordelen dan op een analoog kanaal.
(en toch hun prijzen maar weer de lucht injagen |:( Helaas geen alternatieven in ons belgenlandje.)

mvdk

Golden Member

Op 20 juli 2021 19:45:23 schreef pa3gws:
Waar in het mooie maar arme dorp is het. ;-)

Vlak naast De Bolk.

bprosman

Golden Member

en toch hun prijzen maar weer de lucht injagen

//Offtopic, maar door het opofferen van de analoge kanalen is er bandbreedte vrijgekomen voor internet waardoor ik in de jaren qua snelheid "meegegroeid" ben tot inmiddels 700MBit.

Niks zo gemakkelijk om snel de kwaliteit van de kabelaansluiting te beoordelen dan op een analoog kanaal.

Das war einmal. Formule 1 en andere sporten kijk ik via Ziggo op 4K. Dan kun je de jeugdpuistjes op Max' gezicht zien zitten zo scherp. En zonder "blokjes", wat vaak de kwaliteit van de coax weergeeft.

Mijn ouders hebben op de camping een Digitenne signaal via de kabel en nog een handjevol analoge kanalen. Daar krijg ik qua kwaliteit echt tranen van in mijn ogen :-(.

Digitale signalen kun je prima beoordelen op de signaalsterkte die een Humax aangeeft en de BER rating.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Special Member

Maar dan moet je ze eerst inprogrammeren. En als dat niet lukt, waar ligt het dan aan? Zal wel het signaal zijn, maar....

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 juli 2021 22:26:28 schreef mvdk:
[...]
Vlak naast De Bolk.

Ze zijn zeker een nieuwe trein (spoor) voor de deur aan het leggen. :-)

Ziggo bellen, als ze zelf komen met het ligt aan ons, we sturen iemand, dan is het toch goed. Anders als ze hinten naar dat je de monteur zelf moet betalen, dan zeg je: Ik zoek zelf nog even verder, donderdag is er weer iemand beschikbaar in mijn omgeving met meer verstand van zaken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 juli 2021 02:40:14 schreef maartenbakker:
Maar dan moet je ze eerst inprogrammeren. En als dat niet lukt, waar ligt het dan aan? Zal wel het signaal zijn, maar....

En precies dàt bedoel ik!

Ik hoop geen mosterd na de maaltijd, maar kan het zijn dat je bent afgesloten als zijnde geen klant?
Woon je in Ziggo gebied en je Humax is aangesloten op het CAI net van Ziggo, kun je gemakkelijk zien of er signaal is door naar het menu te gaan.
Instellingen->signaaldetectie (ik moet het zien, dan weet ik het zo. :-) )
Anyway... De signaalsterkte moet minimaal 35% zijn. En max 80%.
Dat zijn mijn persoonlijke waardes waarvan ik weet dat het werkt. Die komen in dBmV ook redelijk binnen de marges die Ziggomonteurs moeten nastreven.
Als je dat hebt, zou je al signaal moeten ontvangen.
Het kan nog altijd slecht signaal zijn, wat je weer ziet in de tweede "balk". De kwaliteit moet 100% zijn. Met 70% red je het ook wel, maar het is een indicatie dat er flink wat loos is.

Het IMD (Ingress Monitoring Device) kanaal is digitaal niet te ontvangen.
Hoeft ook niet meer want de monteurs hebben tegenwoordig andere manieren om dit uit te lezen.

Ik weet dat er weer veel afsluitrondes zijn en dat er hele bestanden van ex klanten worden weggewerkt. Dat wordt zijdelings gemonitord omdat we niet willen dat we een bestaande, netjes betalende klant wordt afgesloten.
Maar het kan voorkomen dat er een klant bij zit die GEEN modemdiensten afneemt en daardoor niet op afstand gemonitord kan worden.

Dus resumerend. Je hebt Ziggo. Je hebt je kabel rechtstreeks aangesloten op je hoofdaansluiting en op je Humax5300. Je Humax is goed ingesteld met de juiste frequenties en je ziet in het genoemde menu dat er GEEN signaal is... Dan heb je een goede kans dat het niet bij jou ligt.
Maar ook dan kan het voorkomen dat je Humax defect is. Is deze van jezelf, moet je ook kosten betalen. Heb je die in bruikleen, kost het je niets...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 21 juli 2021 07:39:12 schreef rew:
[...]Ze zijn zeker een nieuwe trein (spoor) voor de deur aan het leggen. :-)

Ziggo bellen, als ze zelf komen met het ligt aan ons, we sturen iemand, dan is het toch goed. Anders als ze hinten naar dat je de monteur zelf moet betalen, dan zeg je: Ik zoek zelf nog even verder, donderdag is er weer iemand beschikbaar in mijn omgeving met meer verstand van zaken.

Er moet altijd worden gewezen op mogelijke kosten. Daar ontkom je niet aan.
Of ze ook gerekend worden is een tweede...
De meeste storingen liggen toch echt in het netwerk of in de apparatuur van Ziggo en dat kost je niets.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
mvdk

Golden Member

Oh, m'n topic is weer boven komen drijven.
Het lijkt erop dat de plug van de klantkabel in het casemaaansluitpunt kapotgetrokken is, en bovendien zat een en ander vast. Het aansluitpunt zit op een rare plek, vlak boven de vloer, achter een kast.
Er word aan gewerkt om 't in orde te krijgen.
En ja, al die tijd zonder tv.. :+

tja, het schijnt dat sinds de formule 1 niet meer bij ziggo zit het komende seizoen, dat er toch wel wat klanten zijn gaan lopen bij ziggo. nu zijn ze het weer niet eens dat de ACM zegt dat klanten hun eigen modem kunnen gebruiken, kun je ook eens van die ziggo modems af met de brakke software en instellingen die terugspringen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2021 21:21:13 schreef Fantomaz:Het IMD (Ingress Monitoring Device) kanaal is digitaal niet te ontvangen.
Hoeft ook niet meer want de monteurs hebben tegenwoordig andere manieren om dit uit te lezen.

Is dat het kanaal dat ik op mijn analoge Zwart-Wit-TV met kanalenkiezer bij Ziggo wel kan ontvangen, voor afbeeldingen daarvan zie de post https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2280662#2280662.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Dat analoge kanaal verschilt per gebied en zal lang niet overal meer toegepast worden.

Dat was jaren het 'hulpmiddel' voor veldmonteurs om het retourpad te controleren.

Kleine modulator/zender bij de klant en je zag zo hoe het aan de andere kant uiteindelijk eruit kwam.

Op 27 juli 2021 22:38:52 schreef testman:
nu zijn ze het weer niet eens dat de ACM zegt dat klanten hun eigen modem kunnen gebruiken, kun je ook eens van die ziggo modems af met de brakke software en instellingen die terugspringen..

Ik houd mn hart vast. Netto is, voor kabelnetwerk, die vrije modemkeuze een enorm risico in de stabiliteit.

Een vrije markt klinkt leuk, maar werkt in de praktijk vaan ook juist anders dan bedacht.

Vanuit een providerperspectief:
Geteste modems op je netwerk, selectief aantal modellen
Je support maar een paar modellen, de helpdesk kent die, de monteurs kennen en weten het gedrag van de modems.

En straks met de vrije markt?
Meer gezeur bij de helpdesk, klanten met de meest rare modems, ontevreden klant want de helpdesk helpt ze niet goed
En in het netwerk: Rare modems, wazige firmware, vreemd gedrag, met alle bijkomende ellende op het netwerk.

Ik heb bv al een aantal keren docsis modems gezien die zich niet netjes aan de standaard hielden en bv op eigen initiatief andere upstream levels gaven.

Dat kan dus mooi een netwerksegment over de zeik helpen.. Als een modem ineens maximaal gaat zenden en een upstream transmitter overstuurt heb je ellende.

maartenbakker

Special Member

Als een modem niet aan de vereiste norm voldoet, zal je het vast wel van je netwerk mogen knikkeren. Vrije modemkeuze betekent ook niet dat je bijvoorbeeld een DOCSIS 1.0 modem hoeft te ondersteunen.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."