stabiele temp in een osc.

rob040

Golden Member

@mel, wellicht is dit een mooi oplosing voor je:

Kristaloven

Hubie

Special Member

Op 23 juli 2021 20:41:53 schreef Martin V:
De frequentie van 77,5kHz vindt ik niet zo handig om daar iets mee te doen.
Wellicht heeft iemand hier een toelichting toe?

Wat mij eerder wel handig lijkt om de 200kHz van Droitwich te gebruiken, dan zit je in het binaire stelsel.
1600,3200,6400kHz bedoel ik wat gedeeld kan worden tot 200kHz.

Bedoel je mss het signaal op 60 KHz,wat vroeger Rugby Radio was?

Is nu MSF https://en.wikipedia.org/wiki/Time_from_NPL_(MSF)

mel

Golden Member

het zal wel zoiets worden wat henk schreef.
oscillator laten delen en mixen met DCF.Maar dan wel met x-tal oven.
En dat ding blijft 24/24 gewoon onder spanning.
En ik ga dat ding gebruiken voor een tijdbasis voor een counter.
Meestal meet ik toch nooit hoger dan 430 MHz...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Vraag heb je al een idee omtrent de ontvanger en antenne voor de tijd zender :?
Ik heb omdat ik er toch mee bezig was voor @rob007 een ontwerpje ( idee ) gemaakt voor de temperatuur compensatie van de oscillator.
Het idee gaat uit van een standaard AT geslepen kristal 30° 15" dit betekend dat je voor een stabiele werking van het kristal niet hoger kan gaan als 40°C ( met enige marge ) anders zit voorbij het turn over punt !

Zoals je misschien weet is een kristallijn ( quartz ) ook gevoelig voor het magnetisch veld, je zal vast wel eens een filmpje gezien hebben waarin dit gedemonstreerd wordt.
Ik zal volgende week eens kijken of we hier gebruik van kunnen maken voor de frequentie sturing buiten de temperatuur compensatie.
Het kristal in een gecontroleerd magnetisch veld, een varactor is de meest gebruikte wijze maar een varactor moet je heel zorgvuldig aansturen en is niet ( meestal ) galvanisch gescheiden dus opletten op laagfrequente koppeling........

Zo'n temperatuur compensatie ( ik heb P.T.C. en N.T.C. besteld ) is op zich goed te doen er is alleen niet zo veel meer van te koop en het is veel rekenwerk maar Mathcad is geduldig :)
Ik ga in eerste instantie uit van de bekend grafieken eigenlijk moet je heb kristal wat je gaat gebruiken eerst meten !
Als ik aan alle componenten kan komen is een temperatuur stabiliteit van 0,2 ppm haalbaar dit is meer dan voldoende voor jou toepassing......
Later meer ik zal hoop ik morgen alvast een ontwerp laten zien deze zou -80 dB @10 Hz kunnen bereiken dat is minstens 25 dB beter als de dump oven oscillatoren van een jaar of 25 geleden :P

PS: het bouwen van zo'n oscillator is een secure werkje m.b.t. afscherming en ontkoppeling, ook de behuizing is belangrijk...... ik wil je absoluut niet afschrikken :o
Ik zal eens kijken of ik een kant en klare spanningsgestuurde oven oscillator ( betaalbaar ) voor je heb tenzij je zelf als iets op het oog heb !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

@Henk, de antenne is eenvoudig.
Ik heb van een klus een DCF gestuurde NTP server overgehouden,deze heeft onder meer een losse aktieve antenne.deze koppel ik met een BNC T-stuk uit naar de te bouwen ontvanger.Wel galvanisch gescheiden natuurlijk...
Verder een kwestie van versterken en mixen,..
Ik heb laatst een x-tal oventje gevonden in de rommella,daar ga ik mee experimenteren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..