afstandbediening garagedeur

Weliswaar bejaard US fabrikaat doet 't meestal zonder haperen. Maar ettelijke keren maken geen van de twee remote controles contact met de ontvanger en start de motor niet. Zonder iets te veranderen gaat na een of enkele dagen het defect voorbij. Atmosferische storingen? Wat te doen om die hinder te voorkomen.
Bedankt bij voorbaat voor een gouden tip.
Dorus

mvdk

Golden Member

Kijk eens in de buurt rond of iemand een weerstation heeft.

Lees dan dit topic eens door. https://www.circuitsonline.net/forum/view/120044/3
Beginnend bij de laatste pagina, en dan terugwerkend.

Shiptronic

Golden Member

Op 22 juli 2021 17:08:37 schreef mvdk:
Kijk eens in de buurt rond of iemand een weerstation heeft.

Als daar de batterijen van (bijna) leeg zijn gaat dat ding om zich heen lopen schreeuwen, zodat geen ander RF-signaal er nog door komt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Fijn dat jullie zo'n weerstation als mogelijke oorzaak aangeven. Maar hoe komt dan mijn signaal een enkele keer wel door en de deur reageert en dan weer een paar dagen niet? Kan een enkele schotelantenne kwaad?

Omdat de ontvanger en AB's na enkele maanden correct werken op onregelmatige dagen begonnen te haperen, dus dan weer wel, dan weer niet, kan moeilijk aan (half)volle batterijen van een weerstation liggen, want als die vervangen zouden worden zou mijn signaal over een langere periode moeten blijven doorkomen.
Customers comments (USA) geven op dat bij dat soort storingen een een nieuwe set ontvanger + AB's op de motor van de garagedeuropener moet gemonteerd. Die moet ik dus importeren.
Bedankt voor jullie attentie.

mel

Golden Member

Die dingen werken meestal op 433 MHz,grote kans dat er een of ander apparaat gewoon staat te storen.Kan heel goed bij de buren vandaan komen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Draadloze hoofdtelefoon kan ook heel prettig zijn. Die kunnen uren / dagen achtereen aan staan... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Nou ja, hopen en bidden dat een nieuwe afstandbediening en ontvanger weer goed gaat werken. Hopen dat het andere techniek is, en op een andere frequentie werkt...

De nieuw bestelde ontvanger werkt (net als de 30 jaaroude) op 311MHz. Keep my fingers crossed.

311MHz ????

In Nederland een rare en zelfs illegale frequentie. Dan kun je dus gewoon storingen verwachten. Storingen van andere waarschijnlijk wel legale gebruikers van deze band. Ik weet alleen even niet wie dat zouden kunnen zijn.

Je hebt geen poot om op te staan en kunt zelfs een bekeuring krijgen.

Evebn gegoogled en:

Volgens deze tabel

https://www.vanzwamcs.com/greenpages/Links/tables/Freq_spectrum_Nederl…

zit op die frequenties militair luchtverkeer.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com