Nauwkeurigheid multimeter

Op 26 juli 2021 16:59:00 schreef grotedikken:

Wat is smeltend ijs?

In de vroegere fysicaboeken voor het lager middelbaar van Delaruelle en Claes stond er een mooie afbeelding : een trechtertje met ijsbrokjes . eens de trechter begint te druppelen zit je met smeltend ijs.

Op 26 juli 2021 16:59:00 schreef grotedikken:

En wat is kokend water? Als het begint te borrelen? Als er stoom vanaf komt en het kolkt?

Koken is koken. mocht je het onderscheidt niet kunnen maken met razen (wat het water doet alvorens te koken), bij koken neemt de temperatuur van het water niet meer toe...

Het mooie van een ijspuntcel (dewarvat (thermoskan) en ijs van demiwater en demiwater) is dat je hiermee voor ons stervelingen zeer nauwkeurig het nulpunt kan maken, kleiner dan +/-0.02 gr C.

Met het damppunt (twee centimeter boven kokend water) ,ook met iets van moeite, kan je ook bij het kookpunt van water op ong. 0,1 gr C nauwkeurig de temperatuur bepalen waarbij je inderdaad rekening moet houden met de ongecorrigeerde barometerstand.

Gr.F_S

Op 26 juli 2021 17:34:28 schreef rew:
[...]Mijn multimeter is 6 digit en in de specs staat nauwkeurigheid 2 digit... :-)

verwarring zaaien is een kunst.

Opgepast Rew, het aantal digits en nauwkeurigheid van een meettoestel staan los van elkaar. Een meettoestel met een hoger aantal digits is niet altijd nauwkeuriger. Dat een nauwkeurigheid uitgedrukt wordt enkel in digits lijkt me sterk.

Hier wat leesvoer:

De termen digits, counts, nauwkeurigheid, precisie... hebben elk hun betekenis.

https://www.fluke.com/nl-be/informatie/blog/digitale-multimeters/nauwk…

@Robbe : Jep tuurlijk. Ik snap drommels goed wat er met +/- 3 digits bedoeld wordt en dat er van een 6-digit multimeter dan niet maar 3 digits overblijven. Maar het kan verwarrend zijn voor iemand die bij nauwkeurigheid-specs niet eerder de term "+/- x digits" heeft gezien of "+/- y LSB" (bij ADCs).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

tja, dat ging bij de openingsvraag van TS al fout. die sprak over een nauwkeurigheid van 10 digits. een goede verstaander begrijpt meteen dat het in feite over 10 counts gaat.