stepper drivers kapot

Hoi,

Na enige weken/maanden eindelijk mijn 3018 CNC router gemonteerd.
De Z-as deed het niet, tikte alleen wat (op alle motoren) waarna ik heb geprobeerd de motor drivers te wisselen.

Ik denk dat ik ze inmiddels alle drie om zeep geholpen heb en heb er vijf gekocht op AliExpress.

Hoe groot is de kans dat mijn control board beschadigd is?
Als een stepper driver doorbrandt gaat dan het basisbordje er ook aan?

mvg,

Leo

back to the drawing breadboard

wie zegt dat er iets kapot is?
dit kan op 100 manieren verkeerd aangesloten zitten, geen onderling geschikte onderdelen, stroominstellingen, aansturing/parameters
begin eens met het posten van schema's, gebruikte onderdelen, foto's etc etc

vrijwel alle standaard drivers zijn kortsluitvast, die krijg je (met voldoende koeling) eigenlijk alleen kapot met flinke mishandeling
of heb je je steppervoeding op de logica pinnen gezet?

benleentje

Golden Member

De kans dat er wat kapot is gegaan lijkt niet zo groot. Een stepper is zelf praktisch als een kortsluiting en zelfs een kortgesloten driver houd het wel een tijdje vol en zal alleen bezwijken door te hoge temperatuur.

Dat er een motor loopt te tikken kan van alles zijn, te laag ingestelde stroom, te snelle acceleratie, software niet goed ingesteld, motor loopt te zwaar, draden gekruist aangesloten ets etc.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 juli 2021 21:43:21 schreef benleentje:
Een stepper is zelf praktisch als een kortsluiting en zelfs een kortgesloten driver houd het wel een tijdje vol en zal alleen bezwijken door te hoge temperatuur.

Pardon? Een stappenmotor is absoluut niet "als een kortsluiting", die heeft een forse inductie en een niet te verwaarlozen weerstand.

Een driver die je kortsluit, met een voeding die niet inzakt, leeft niet lang. De normale stroomregeling vertrouwt op de inductie van de motor om enige traagheid te voorzien; na het schakelen is enige stabilisatietijd nodig voordat de stroom gemeten kan worden. Hoe beter de voeding en ontkoppeling van de driver, des te groter de stroom die in een dergelijke situatie kan gaan lopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

... Anderzijds, het is vrij lastig om bij het aansluiten van de stepper op de driver er voor te zorgen dat de uitgang van de stepper kortgesloten wordt. Bij de meest logische verwisselingen krijg je gewoon dat spoel-A bijvoorbeeld op A1-B2 aangesloten is. Dan.....

Hola! Dan bestaat de mogelijkheid dat ie met high-side switching de stroom omhoog probeert te krijgen maar dat de andere sense-weerstand die stroom krijgt en de terugkoppeling dus doorgaat met stroom opvoeren. Hmm. Bij nader inzien ben ik er niet van overtuigd dat in deze situatie de boel heel blijft....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zelfs die a4988 alie drivers hebben short-load en short to ground protectie
Ben er vrij zeker van dat in zo'n situatie je driver gewoon zn max current via A1 stuurt en niks meer,
Wordt hooguit warm na een tijdje

Ik denk toch echt dat de aanname is dat de gestuurde stroom echt door de juiste sense weerstand terugkomt. Maar goed. Thermal protection zou dan nog moeten ingrijpen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 23 juli 2021 23:00:11 schreef SparkyGSX:
[...]Pardon? Een stappenmotor is absoluut niet "als een kortsluiting", die heeft een forse inductie en een niet te verwaarlozen weerstand.

Ik bedoel je kan niet zomaar 24V op een stepper wikkeling zetten de stroom word dan echt veel te hoog, dus de stepper is voor 24V een kortsluiting in die zin dat de stepper ervan kapot gaat.

De inductie is niet meer relevant als je de stepper op positie houd

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoi,

Bedankt voor de reacties.

Ik heb van iemand een aantal stepper drivers geleend en ben erachter dat de draad tussen het control board en de motor niet goed is.

Het control board werkt nu, toch twee stepper drivers kapot gemaakt.

Nu eens kijken hoe ik snel aan zo'n draad kom.

EDIT:
Aan de motorzijde zitten de zwarte en de blauwe draad andersom t.o.v. de andere 2 draden. Eens kijken of ik die kan verwisselen zonder de stekker te slopen.

EDIT2:
Het werkt! :)

mvg,

Leo

back to the drawing breadboard

Op 24 juli 2021 14:32:50 schreef benleentje:
De inductie is niet meer relevant als je de stepper op positie houd

De inductie is WEL relevant voor de stepperdriver die een minimale on-tijd heeft voordat ie betrouwbaar de stroom kan meten. Zonder de motor inductie kan de stroom dan al tot vele amperes zijn opgelopen voordat ie de stroom meet en "oh fuck, dat is veel te veel, direct uit!"

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/