Op 25 juli 2021 21:40:58 schreef rew:
[...]Als dat "tijdje uit" gelijk is aan "een paar minuten branden", dan zit je op 50/50 4kW, dus gewoon 2kW.Kennelijk komt de boel in de winter met "continue branden" dus boven de 4kW: Met 2kW aan warmte ga je het niet redden.
Volgens klaasZ zit je dus op rond de 2700 kWh per jaar aan gasverbruik. Als je zoiets op je zonnepanelen overhoudt en mag salderen, dan is het natuurlijk prima te doen om de boel elektrisch te verwarmen. Ik ken een gast die voor 10MWh aan zonnepanelen op z'n huis heeft liggen (twee eigenlijk). Die verwarmen elektrisch met warmte pomp.
Eigen zonnepanelen daar begin ik niet aan. Opwekken in de zomer en verbruiken in de winter is gewoon raar. In België ook niet interessant.
Momenteel is het voor ons het meest interessant om te stoken met gas (24€/maand voor verwarming en warm water) dus de gasketel gaat zeker nog niet weg.
Op termijn door middel van de digitale meter en een dynamisch energiecontract denk ik dat het moet mogelijk zijn om in de winter te kunnen verwarmen met goedkope/overtollige windenergie.
Met goedkoop bedoel ik dan relatief tov andere opties.
En daarom ben ik nu al aan het nadenken over hoe ik dit best kan aanpakken en wil ik daar wat ervaring mee opdoen. Zonder al drastische aanpassingen en kosten te maken.