Gezocht: Li-Ion laad IC met SMbus communicatie

Beste,

Op dit moment staat buiten (ter veiligheid) m'n eerste samengestelde accu op te laden aan de daarvoor bedoelde lader, nadat ik de BQ20Z65 chip volledig heb ingesteld met de software van Texas Instruments.

http://www.m-voorloop.nl/CO/laden-ncr18650B-bq20z65-v-lock.jpg

De cellen die ik heb gebruikt waren lekker goedkoop omdat ze in de aanbieding waren bij nkon, waardoor de capaciteit verdubbeld is ten opzichte van het origineel. (6 Ah naar 12,8 Ah)

Het nadeel is dat de lader, een V-mount acculader voor video-accu's uit de professionele videowereld, 0 communicatie uitvoert met de BQ-chip. Als de chip alarm slaat dat er op saturatie-lading overgegaan mag worden, dauwt de lader vrolijk door en andersom wordt er bij waarschuwing tot voorlading over te gaan vrolijk meteen met 3 Ampère geladen.

Daarnaast is de maximumlaadstroom van de lader 3 ampere: de 12 Ah accu vol krijgen duurt daarom ook een aardige tijd.

Omdat de fabrikant van zowel de lader (Bebob) als de bedenker van de aansluiting van de V-lock pennen (IDX) niets loslaten over de standaard (als die er al is) denk ik er over om op de een of andere manier de SM-bus aansluitingen naar buiten te brengen voor communicatie met een host om zo beter te laden én de accu meer in de gaten te houden. Ik kan me niet voorstellen dat de overblijvende 3 pinnen daarvoor gebruikt worden namelijk.

Daarom denk ik aan het zelfbouwen van een lader, mét SMbus communicatie maar ook een hogere laadstroom.
Ik ben al wat wezen zoeken, maar er zijn zoveel IC's dat het voor mij praktisch ondoenbaar is er zomaar 1 te kiezen.

Belangrijkste bezwaren die ik vaak tref: de behuizing. Zolang het maar pinnetjes heeft (SMD mag) vind ik het wel prima, maar QFN en dat soort behuizingen zie ik niet zitten. Misschien ontkom ik daar niet aan natuurlijk.

Misschien is er iemand die een leuke tip heeft? Een bordje dat eigenlijk als evaluatie-print bedoeld is, maar tot 10 Ampere laadstroom aankan bijvoorbeeld?

Mensen met tips om de SM-bus aansluitingen (3 polig) betrouwbaar (en spatwaterdicht) naar buiten te voeren mogen zich ook melden ;)

Bij voorbaat dank.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.