E27 leds blijven kapot gaan. Badkamer

Goedendag Allemaal,

Ik heb een bijzonder probleem. Onze badkamer plafoniere bevat 2 e27 led lampen van 100w per stuk. Dit om toch nog enig goed licht door het melkglas te hebben.

De lampen hierin leven nog geen 3 maanden elke keer opnieuw. De led strips gaan knipperen.
De eerste lamp was na 3maanden stuk. Kan gebeuren. Voor garantie een nieuwe gekregen. 1 maand later de andere. Opnieuw garantie.
3 maanden later weer defect. Overgestapt van philips naar osram. Meteen de glazen bol kapot geslagen en alleen de fitting net led strips erin gedraaid. Dit hield het 5maanden vol. Opnieuw knipperende leds.

Is dit een wartme issue? De lamp ventileerd namelijk niks.
Dan rijst bij mij meteen de vraag. Welke plafoniere voor de badkamer die altijd afgesloten zijn werken wel met led e27 van 100w.

Of moet ik overstappen op halogeen 100w vervanger van 100w gloeilamp.

Alvast bedankt.

Mvg

Stefan

Twee gloeilampen van 100 watt elk? Dat is een plafondkachel....
Ja, LED lampen van veel minder vermogen.

NB: staat er in dat armatuur niet iets over vermogen? Een sticker met "maximaal 25 watt" of 40 watt?

Arco

Special Member

Met twee 100W ledlampen kun je een voetbalveldje verlichten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee led lampen van 100w 11w=100w
Of is de hitte ook 200w? Of 22w?

Armatuur is 2x40 of 2x60 meen ik

In het kader van hoe ver wil je gaan.

Ik denk dat ik onderstaande bouwlamp koop en de led overbouw met koelpasta.

Ik vind geen mooie lampen met ingebouwd led. Allemaal e27

Er zijn wel complete ronde armaturen net zoals je een foto hebt geplaatst. Daar zit dan een ledstrip in, op een cirkelvormig PCB.

Gewoon van een goede aarding voorzien (heb je), dan hoeft het niet volledig dicht te zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In een badkamer vind ik downlights nog steeds het mooist. Krijg je ook het meest gespreid licht van. Maar ja, op zich moet 2x11W in een plafonniere ook zat genoeg zijn. Zo vol uitgelicht hoef je toch niet te zijn als je gaat douchen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ja dit is net van het schemerige af. Net genoeg om niet in slaap te vallen :)

Ik denk dat ik onderstaande foto ga bestellen. Hopelijk word die niet te heet.

Edit: aan die recebsies te lezen zijn die ook na 8maanden kaput

[Bericht gewijzigd door Alienbliep op zaterdag 24 juli 2021 20:27:44 (17%)

EricP

mét CE

Zit er op de lichtschakelaar soms een ventilator die een nare piek geeft bij uitzetten van het licht?

Absoluut geen fan van LED bagger, maar ja, de rommel blijft meestal wel langer dan een paar weken branden...

Arco

Special Member

Nee led lampen van 100w 11w=100w

Nee, dat zijn 11W ledlampen, geen 100W. Ze kunnen beter het aantal Lumen/Watt opgeven, 100W is zinloos wat betreft lichtopbrengst.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij kun je geen twee 11w leds in 1 plafoniertje steken. Dat gaat veels te warm worden. Beter naar iets anders over gaan. Bij mij zit 1 van 8,5W in en die gaat al jaren mee. Dat geeft al heel veel licht. 22W led is echt wel veel. Als dat melkglas zoveel tegen houd dan is dat een waardeloos armatuur. Ander en beter.

Wat deed dat armatuur met twee 100w lampen. Begon het metaal dan niet te gloeien? Kan dat armatuur dat wel aan?

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 24 juli 2021 21:44:18 (16%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik had simpele waterdichte plafond ledlampen gekocht, en die leven al meer dan 2jaar
gewoon deze dingen. 3x 5W
https://www.ledshop-groenovatie.com/Files/2/66000/66403/ProductPhotos/MaxContent/1391816171.jpg

met die E27 lampen geraken die hun warmte niet kwijt, logisch dat ze stuk gaan. die werken echte niet goed in gesloten behuizingen.

ook in deze dingen gaan ledlampen vlot stuk. de 3W varianten deden het ongeveer een jaar, de 4W versies op een paar maand stuk. ook hitte probleem. als ik het kapotte ledje in de 4W versie overbrugde (zodat er nog 3x1W in zat), bleven ze wel werken
https://media.lampenwinkel.org/images/lampen24/landhuis-plafondlamp-samuele-89418.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 24 juli 2021 22:08:00 (53%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@shiptronic:
Ik Zag TS dit neerpennen en voelde het plafond vuurvatten tot hier

Op 24 juli 2021 17:02:53 schreef Alienbliep:
Of moet ik overstappen op halogeen 100w vervanger van 100w gloeilamp.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee er zit 100watt vergelijobaar in.
2 x 11watt philips led. 2x~1500lumen.

Het plafond is beton dus daar gaat niks in.

Het is met deze lampen net goed. Mag nog iets feller.

Ik ga denk ik een ander armatuur zoeken.

pa3gws

Golden Member

De lampen die je nu gebruikt zijn leuk voor een schemerlanp o.i.d.
Draai er een goede ledlamp in zoals in de link geeft 10 keer meer licht dan de lampen die je nu gebruikt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ledlampen kunnen niet allemaal tegen schakelpiekjes.
Ik heb jaren geleden een 12 volt tuinverlichting voorzien van 1,6 Watt LED steeklampjes. Ze hebben ruim vier jaar elke dag gebrand, maar ineens waren ze allemaal stuk. Een was kompleet gesmolten.
Bij nader onderzoek bleek dat in het tweelingsnoer, dat hard geworden was, breukjes in de isolatie zaten, waarvan er een flink heeft staan vonken. Dat moet wel de oorzaak geweest zijn dat alle lampjes op dezelfde dag defect raakten. In elk lampje zit een diodebrugje en een transistorschakeling, die waarschijnlijk gesneuveld is.

Sine

Moderator

Op 24 juli 2021 17:13:18 schreef Alienbliep:
Nee led lampen van 100w 11w=100w
Of is de hitte ook 200w? Of 22w?

Armatuur is 2x40 of 2x60 meen ik

Spartwaterdicht .. ik ken ze, verdomd waardeloze armatuurtjes, zelfs al hang je er een bouwlamp in dan komt er nog amper licht uit.

Die zwart gecoate binnenkant is ook geweldig, dan weet je zeker dat je al de helft van het licht kwijt bent voordat je vertrokken bent.

Maar zo ingewikkeld kan het niet zijn.

Dus geen reflecterende binnenkant is een probleem.
Het glas houd te veel licht tegen.

Nu zoek ik een compleet andere lamp. Alleen ik kom weer op sceneswitch of hue. Ik heb er 1 gevonden die is 17watt 1500lumen. Alleen ik had er 2x 1500 lumen in. Dus gaat dit wel genoeg licht geven?

Ik wil gewoon een lamp ?

Dan maar geen badkamerarmatuur.

Onderstaande heb ik wel gevonden, maar daar staat weer in de tekst 3200lumen. Nuttige lichtstroom 2200lumen. Staat gelijk aan 186watt gloeilamp. Erg verwarrend

Sine

Moderator

Moet het echt een spatwaterdicht armatuur zijn?

pa3gws

Golden Member

Op 25 juli 2021 08:16:42 schreef Alienbliep:
Erg verwarrend

Zo heel erg moeilijk is het niet.
Ga in plaats van het internet eens fysiek op zoek.
Loop een paar bouwmarkten/lampenwinkels in en je kan zien hoeveel licht het geeft. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Melkglas eruit en vervangen door gewoon glas. Dan heb je niet zo idioot veel vermogen nodig en wordt de boel niet heet, Maar als test of het aan de hitte ligt of aan dingen als inductieve pieken kun je het eerst eens proberen met 1 zonder glas en 1 met glas

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Op 24 juli 2021 23:06:40 schreef Sine:

Die zwart gecoate binnenkant is ook geweldig, dan weet je zeker dat je al de helft van het licht kwijt bent voordat je vertrokken bent.

Er valt hier een kwartje. Ik kon er al niet bij waarom er zo weinig licht uit kwam...

Anyway. Mijn 2 cent, in gebiedende-wijs adviesvorm (maar gewoon vriendelijk bedoeld):

  • glas om de lampjes heel laten. Is ook stevigheid en bescherming tegen vocht (en tegen aanraking, maar daar heb je ook gezond verstand voor). (Een garantieclaim wordt ook lastig met "ik sloeg 'm stuk en drie maanden later gaf 'ie geen licht meer" -> "sla 'm dan ook niet stuk! Daar gaat 'ie stuk van!". Gaan ze niet snappen, vrees ik, bij de garantiebalie. Ik weet niet eens of het voor de koeling beter is zonder glas, er zit mogelijk een gas in dat warmte beter geleid dan lucht. )
  • Zorgen dat binnenkant van armatuur beter reflecteert (Dus, ander armatuur, of binnenkant wit verven, of aluminium tape in plakken (maar dan wel uit de buurt van de bedrading houden en wellicht aarden)).
  • Zorgen dat lampen beter hun warmte kwijt kunnen (Dus ander armatuur). (Of lampen met minder vermogen, zodat je minder warmte hebt om kwijt te moeten.)
  • En probeer er een beetje gevoel voor te krijgen wat "lumen" zijn (want alles in Watt terwijl de ene "Watt" het vermogen van je lampje is en de andere "Watt" het equivalente gloeilampvermogen... is niet erg duidelijk. Het aantal lumen staat tegenwoordig ook gewoon op de verpakking).

Begin maar met een ander armatuur, eventueel gelijk met ingebouwde LED's. Of goedkope optie: De binnenkant van dit armatuur beter laten reflecteren met een stuk aluminiumtape of wat witte verf.

Voordat je straks alleen nog maar met een zonnebril op onder de douche kunt omdat je èn een beter reflecterend armatuur èn 3000 lumen aan lampen erin gedraaid hebt... In een goed armatuur kun je waarschijnlijk met minder dan de helft al toe. Hoeft er ook minder warmte uit.

Op 24 juli 2021 17:02:53 schreef Alienbliep:
Of moet ik overstappen op halogeen 100w vervanger van 100w gloeilamp.

Die geeft ongeveer net zo veel licht, maar veeeeeel meer warmte. Dus tenzij je een plafondkachel wilt... win je daar niks mee. (En uiteraard moet die warmte ergens vandaan komen, dus kost meer kwh. Plus dus dat dit huidige armatuur max 60W mag. De draadjes kunnen wel meer, maar het kan de warmte niet kwijt.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)