E27 leds blijven kapot gaan. Badkamer

1000V onbelast als piek. en dat is dan nog op DC geschakelt, als electromagneet. met een groot magnetisch veld dat ineens inklapt en dan een hoge DC piekspanning geeft.
de uwe werkt op wisselspanning. daarom kan er ook geen diode antiparallel over

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 26 juli 2021 21:52:00 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

de zwarte en grijze draad gaan alleen met een opto op de print, en bruin moet 230V blijven houden, anders werkt het niet. ik heb dat met stand 2 gemaakt en een hygrostaat, want anders loopt de fan eerder te kort als te lang..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Laat dat relais gerust hangen, dat is je probleem niet cfr. eerdere posts. Het miniscule beetje energie die de relaisspoel opslaat valt in het niets tegenover het verbruik van de lamp.

ik zie nada vdr aan boord van die print, dus dat relais is zeker wel een verdachte in deze. heb het ook wel bij tlbakken gezien die uitschakelen, paar spotjes erbij op dezelfde schakeling, die even flitsen voor ze uitgaan. een bekend probleem bij die norton 8W tlbakjes en de huidige ledvervangers die blijven sneuvelen samen op 1 schakeling..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom zou je een VDR nodig hebben als het verbruik van de lamp al hoger is dan de stroom door de relaisspoel? Bij het uitschakelen gaat die spoel zich verzetten tegen een verandering in stroom, de spoelstroom van maximaal ~8mA gaat gewoon door de primaire kant van de led-driver en wordt daar opgeslorpt, die 8mA zijn peanuts voor een lamp die gemiddeld 100mA verbruikt.

Nogmaals, een TL-bak is een hele andere grootte-orde van probleem. Een bak van 2x36 trekt ca 650mA, ruim 100 keer meer dan het relais van de topicstarter. Als je dat ineens dumpt in een lamp die gemiddeld 100mA verbruikt krijg je uiteraard wél een spanningspiek.

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juli 2021 21:51:42 schreef fcapri:
1000V onbelast als piek. en dat is dan nog op DC geschakelt, als electromagneet. met een groot magnetisch veld dat ineens inklapt en dan een hoge DC piekspanning geeft.
de uwe werkt op wisselspanning. daarom kan er ook geen diode antiparallel over

Ongecontroleerde opwelling:
Misschien niet conventioneel, maar zou er niet iets met een diac te flansen zijn? Of anders het relais met DC voeden en toch een blusdiode toepassen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

gaat die spoel wel op DC kunnen werken? enkelzijdig gelijkrichten misschien en dan diode anti parallel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Beste mensen :)

Dat relais. Zit de spoel op de 230v. Die zit op dezelfde schakelaar als de lamp. Dus bij het verbreken van de schakelaar kan er een piek zijn die alleen naar de lamp gaat.

Dit heett niks met dc te maken. Het relais schakelt alleen een stuurstroompje van 12v. Dit wil ik graag zp houden aangezien de comfofan aansturing met perilex verbinding mij niet aan staat. (Het lijkt niet samen met rc te gaan)

De nieuwe lamp zijn wij erg blij mee. Ik heb hem net helemaal afgemonteerd.

Het relais is er even tijdelijk uit tot ik weet of hij kwaad kan.

Ik hoor zeer veel verschillende meningen.

Ik zou dus graag of een solid state relais willen of die rc snubber als dat nodig is. Mijn voorkeur heeft een ssr.

Situatie schets onderstaand

Tidak Ada

Golden Member

Het relais op d foto is en 24V relais, vandaar de verwarring

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Niemand idee wat ik in plaats van het relais kan doen of dat ik iets op het relais moet doen?

Sine

Moderator

Op 28 juli 2021 18:34:38 schreef Alienbliep:
Niemand idee wat ik in plaats van het relais kan doen of dat ik iets op het relais moet doen?

Ik heb zelf een 230V interface "relais" gebruikt wat ik ooit ergens uit gesloopt heb:

https://www.se.com/ww/en/product/download-pdf/ABS2EA01EM

De Chinees heeft een ietwat betaalbaarder alternatief:

https://www.aliexpress.com/item/4001158838073.html

https://www.aliexpress.com/item/4000097280404.html

Anoniem

Je kunt nu natuurlijk 'ad vitam aeternum' blijven twijfelen en spoken gaan jagen.
Als in je nieuwe armatuur de lamp verwisselbaar is , zou ik gewoon afwachten. Het komt op geen lampje extra.
Met zelf te gaan knoeien met ontstoringsmiddelen waar je geen ervaring mee hebt doe je misschien meer kwaad dan goed.
Tenzij de lamp niet verwisselbaar is natuurlijk. Dan speel je beter op safe.

Sine

Moderator

@GD, waar ik naar linkte zijn dan ook geen ontstoringsmiddelen, maar elektronische interface "relais" die geen storing veroorzaken.

Storing bij de bron aanpakken is altijd beter.

Ja op aliexpress bestel ik zowiezo niks.
Ik ben zuinig op mijn huis.

Zijn er nog andere merken dan schneider?

Heet dit een optorelais?

Sine

Moderator

Die Schneiders zijn obsolete, en kosten iets van 70+ euro per stuk, minimale afname vijf stuks.

Op 28 juli 2021 21:41:26 schreef Alienbliep:
Ja op aliexpress bestel ik zowiezo niks.

Nee, naakte lampen in een armatuur is een goed idee 8)7

Your loss, dit durf ik best te gebruiken, dit is ver van high power spul. Bij twijfel bestel je er twee en ontleed je er eentje.

en anders, wcd op die draden bij de fanbox zetten en een smps adaptertje erin steken van 12V, een 12V relais en klaar..

of neem een universeel relais van bijv eltako, die van 8-230V gaat, dat is geen directe spoel, maar werkt met een stukje elektronica ervoor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lucky Luke

Golden Member

Terzijde:

Led-lampen geven licht "vooral rechtdoor vanaf de fitting en een beetje opzij". Filament-ledlampen geven licht "vooral opzij en rechtdoor vanaf de fitting". (En een gloeilamp geeft "vooral warmte, maar een beetje licht rondom, behalve waar de fitting in de weg zit")

In een plafonnière heb je eigenlijk een lamp nodig die al zijn licht "opzij vanaf de fitting" geeft en waarvan de kop draaibaar is zodat je dat naar beneden kunt richten. Een beetje zoals bij een LED TL vaak de pootjes draaibaar zijn zodat het licht naar beneden gericht kan worden ipv opzij of omhoog.

In al mijn plafonnières schijnt het licht van de lamp "vooral rechtdoor" en dus opzij / parrallel aan het plafond. Dat plafond reflecteert wel maar het is toch suboptimaal...

code:


-=O
  |\

dus, in plaats van

code:


   /
-=O
   \

anyway.

Op 26 juli 2021 16:07:25 schreef subsonik:
Dat relaisspoeltje trekt ocharme 5mA. Hoe ga je daar dan twee parallel geschakelde LED-lampen mee slopen, die samen 100mA verbruiken? Dat relais zal nooit meer dan 5mA maal wortel 2 door de LED-lampen proberen duwen.

Hmm, ja. Goed punt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 28 juli 2021 21:13:40 schreef Sine:
@GD, waar ik naar linkte zijn dan ook geen ontstoringsmiddelen, maar elektronische interface "relais" die geen storing veroorzaken.

Sine, wat jij aanbeveelt is idd geen ontstoringsmiddel, maar alienbliep houdt die piste wel open.

Storing bij de bron aanpakken is altijd beter.

Uiteraard. Als dat het probleem is tenminste.
Men heeft hier elkaar lekker gemaakt om de piste van transientpulsen te volgen, maar het lijkt even waarschijnlijk dat het toch een warmteprobleem kan zijn.
Vermoedelijk heeft alienbliep niet de middelen om eventuele transients te meten aan de lamp en te oordelen of ze problematisch zijn.
Het blijft dus een gok.
Dus zeg ik, als de nieuwe weer een armatuur met verwisselbare E27 lampen is, is het verstandig af te wachten en nog een lampje extra er aan te riskeren.
Moet je telkens heel de armatuur vervangen zou het een dure zaak worden.

Onnodig en onkundig aan het ventilatiesysteem gaan modden zet de deur open voor nieuwe , andere problemen.

Ik heb een fluke 187 maar of die snel genoeg is om het te capturen weet ik niet. Daar kun je grafieken in terug zien. En erdoorheen bladeren en eventueel een scope op mijn werk maar dat word lastiger

Edit:

Ik heb even gemeten maar ik denk niet dat mijn meter zoiets kan capturen. Zie foto

Edit2: zo een rc snubber als dat helpt is dat toch goed? De condensator laad alleen met ingeschakelde lamp op?
Zoals ik het zie in onderdtaandr schakeling laad de condensator op met lamp ingeschakeld maar als je hem uit doet ontlaad hij toch? Werkt dit niet averechts.

nu ja, filamentlampen zijn brakke zut, zeker als je de bol er nog af haalt. action rommel al helemaal vergeten op zo'n plek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 29 juli 2021 20:21:07 schreef testman:
nu ja, filamentlampen zijn brakke zut, zeker als je de bol er nog af haalt. action rommel al helemaal vergeten op zo'n plek.

Dat heb ik al 3 keer aangegeven maar dat experiment is blijkbaar te moeilijk. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

We zijn blij met de nieuwe lamp. Haha. Geen filament meer.
Die andere was gewoon waardeloos kwa hitte waarschijnlijk. Ook qua licht opbrengst een sjit ding

Nu nog heel houden.

pa3gws

Golden Member

Mooi niet verder meer over nadenken gewoon gebruiken en ervan genieten. :-)
En volg het advies van @GD op.

Op 29 juli 2021 13:01:46 schreef grotedikken:
[...]is het verstandig af te wachten en nog een lampje extra er aan te riskeren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.