Wat is dit voor lamp? Gloeilamp met extra buisje

Bij de kringloop lag deze lamp van General Electric (1000w) in de vitrine. Het is een fors ding, ik denk dat ie bijna 20cm in diameter is.

Parallel aan de gloeidraad lijkt een soort gasontladingsbuisje te zitten. Waarvoor dient dat?

Ik dacht eerst dat de gloeidraad zou dienen om het buisje op te warmen, maar dan zou ik niet denken dat de gloei dus parallel aan het buisje moet staan, want dan blijft die gloeidraad altijd een beetje warm. Daarnaast heeft ie totaal niet de karakteristieke vorm van bijvoorbeeld een natriumlamp.

Thevel

Golden Member

Het buisje lijkt aan het midden van de gloeidraad vast zitten.
Misschien is het gewoon een mechanische ondersteuning.

dat buisje is gewoon mechanische ondersteuning idd. anders gaan de steunen van de gloeidraad uit elkaar staan door de hitte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Heb je niet gevraagd of je hem even mocht proberen. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

Weet je ook het vermogen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Staat in de startpost, 1000W

Op 25 juli 2021 16:23:33 schreef testman:
dat buisje is gewoon mechanische ondersteuning idd. anders gaan de steunen van de gloeidraad uit elkaar staan door de hitte.

Aha! Dat zou het inderdaad kunnen zijn.

Voor de liefhebber, hij (en nog een andere van ongeveer hetzelfde formaat) ligt in de etalage bij een kringloopwinkel in koog aan de zaan, Zuideinde 142. Open woensdag t/m zaterdag.