PicBasic.nl cursus deel 8 servo

Hoi CO'er,

Ik had nog een aantal 16F628 pic's liggen en wil een gebruiken om een servo tester te maken. Ik herinnerde me deel 8 van de picbasic cursus op picbasic.nl

Ik heb beide vormen (pendule en potmeter sturing) samengebracht in 1 schakeling en kan tussen beide modi schakelen.

Alleen de potmeter sturing werkt niet goed.
Bij lage weerstandswaarde (tot ca 6K) gaat alles prima, de servo laat zicht goed besturen. Daarboven (tot ca 10K) wordt de servo "onrustig".

Bij nog hogere weerstandswaarde laat de servo zicht niet meer besturen en neemt continu willekeurige (lijkt het) posities in tussen de helft naar de uiterste uitslag.

Ik heb de condensator, potentiometer, pic en de servo verwisseld. Daar zit het probleem niet.

Nu zit ik te twijfelen om de delay te verhogen, maar dan ga ik van de frequentie afwijken die voorgesteld wordt.

Heeft iemand een tip waar deze symptomen vandaan zouden kunnen komen?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Lambiek

Special Member

Ik denk toch dat het in het inlezen van je potmeter zit, je kunt beter een ander type pic nemen. Als je bijv. een 12F683 neemt, deze heeft 8 pinnen en een paar analoge ingangen. Dat werkt veel beter en ik wil daar eventueel wel een voorbeeld voor maken.

Haalt je servo wel de volle uitslag?
Of gaat hij gaat hij te ver zodat hij tegen zijn eind aanslag komt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 juli 2021 13:20:07 schreef jwb:
Hoi CO'er,

Laat je niet gekmaken. met een 628 gaat het ook.
Volg de les van Frits en zeker weten dat het goedkomt.
Een andere pic geeft alleen maar meer problemen waar je hier dan ook weer geen antwoord op krijgt.

[Bericht gewijzigd door stortbak op dinsdag 27 juli 2021 19:31:12 (19%)

Hoe heb je het opgebouwd? Is de PIC goed ontkoppeld met de 100nF en 47uF?
Degelijke voeding?
Heb je de 10Ω weerstand er ook in zitten? Je kan de servo eens proberen te ontkoppelen met een elko rechtstreeks over de servo + en -

Op 26 juli 2021 13:20:07 schreef jwb:
.. Ik herinnerde me deel 8 van de picbasic cursus op picbasic.nl

Ik heb beide vormen (pendule en potmeter sturing) samengebracht in 1 schakeling en kan tussen beide modi schakelen.

Alleen de potmeter sturing werkt niet goed.

Je hebt een pendulesturing en potmetersturing gecombineerd en dat werkt kennelijk niet goed.
Vraagje: "Als je uitsluitend de potmetersturing van dhr Kieftenbelt letterlijk overneemt, dus code en schema, werkt de potmetersturing dan wel goed?"

Ik zie het, maar kan het niet geloven.

In het kort nogmaals de symptomen. Pendule mode werkt perfect, in langzame en snelle instellingen. Potmeter mode werkt goed in de eerste helft, daarna zenuwachtig gedrag van de servo. En bij uitslag naar de andere kant is de servo echt de weg kwijt.

De servo tester maakt onderdeel uit van een behuizing met meerdere handige test modules. Waaronder een DSO138, componenten tester, pwm regeling en een led tester. Alles werkt goed.

De stroomvoorziening is via een 12V smps.
De pic schakeling wordt ook gevoed met de smps met daarachter een 7805 volgens schema zoals die hier op CO staat. De servo krijgt de voeding ook via de smps naar een Mini360 dc-dc buck stepdown module ingesteld op 5V.

Ik heb de servo test module uitgebouwd om de storing/defect te zoeken.
Op mijn werktafel aangesloten op mijn labvoeding. Alles werkt perfect. Weer ingebouwd en de servo test module aangesloten op een andere (analoge) voeding. Alles werkt perfect.

Nu ben ik echt de weg kwijt.

- beïnvloed de smps de mini360?
- maar waarom alleen in de ene uitslag van de servo?
- waarom heeft de pendule mode er dan geen last van?

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons