Airco vullen

RAAF12

Golden Member

Vandaag de airco laten legen en opnieuw laten vullen en ook een UV marker erbij laten doen. Gratis! Auto acht maanden geleden tweedehands gekocht. Hulde aan garage Oostra!
Ik vroeg me nog wel af hoe koudemiddel kan ontsnappen in het systeem en waar. En de fan begon ineens hard te draaien toen de airco uitviel. Twee keer gehad in een maand tijd bij temperaturen boven de 24 graden en na +/- 15 minuten deed ie het weer met koude lucht.

Ook leuk op het LCD display staat 'verwarmingsdeken' maar volgens de monteur is dat een vertalingsfout...... (klik voor groter plaatje)

Als de koeler, de fan van de condensor dus, voluit gaat draaien zit je eigenlijk met een te hoge condensordruk. Na 15m start de airco weer normaal?

Wellicht ooit te vol gedaan of vervuild. Na het legen en weer vullen is er veel kans dat je probleem opgelost is, zeker als er ook gevacumeerd werd.
Maar te weinig koelmiddel, dan gaat je condensorfan niet voluit draaien, dan haalt die zo'n hoge druk niet. De vulling van zo'n kleine systemen luistert nogal nauw.

Succes!

RAAF12

Golden Member

Ik moest op twee verschillende reizen, de eerste was nabij Nancy bij 30 graden zonder airco rijden en de laatste keer in het binnenland ook, maar na ong. 15 minuten voelde ik weer koude lucht. Ik had de laatste week geen storing het was blijkbaar te koud buiten. Volgens de monteur klopte de hoeveelheid niet en zit er een druksensor die dan de fan motor hard laat draaien als de airco het niet doet.

R134a zeker, dat is duur gas tegenwoordig. tegenwoordig met de modulerende compressors kunnen ze heel lang draaien tot het koudemiddel echt te laag staat. van een koelmonteur begrepen dat er airco's bij zijn die op 25% koudemiddel nog werkten. de buitenfan en binnenfan kunnen ook in snelheid worden geregeld, dus dat gaat lang goed.

momenteel niet aan de A merken airco's te komen, men gaat de binnenunits alvast hangen, maar de buitenunit kan nog een maand levertijd opzitten met pech.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

De auto is van 2016 maar ik kan wel nakijken op de fabrikanten site welk koelmiddel wordt voorgeschreven.

Op 26 juli 2021 13:46:12 schreef RAAF12:

Ik vroeg me nog wel af hoe koudemiddel kan ontsnappen in het systeem en waar.

via de compressor as. die hangt aan de drijfriem met een uitstekende as met dubbele dichting (keerring), en via de as ontsnapt toch steeds wat koudemiddel. na enkele jaren is het grootste deel foetsie.
Bij ijskasten en statische airco's heb je dat probleem niet, de compressor en motor zitten samen in een gesealde (toegelaste)pot.

Op 26 juli 2021 17:40:17 schreef RAAF12:
De auto is van 2016 maar ik kan wel nakijken op de fabrikanten site welk koelmiddel wordt voorgeschreven.

zes jaar dus, is normaal. zoek maar :-)

RAAF12

Golden Member

R134A :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 26 juli 2021 17:50:09 (97%)

Een kritische plaats voor lekken is de asdichting van de compressor. Gas is veel meer lekgevoelig dan een vloeistof, bij een standaard asdichting zorgt de vloeistof dikwijls voor de afdichting, hier heb je alleen de olie die in de koelkringloop zit. Daarom wordt ook aanbevolen om de airco regelmatig in te schakelen, dan wordt de olie nog eens volledig verdeeld over het systeem.

klopt, as dichtingen bij auto's is een bekende, net als slangverbindingen en koppelingen die lichte lek kunnen geven. als het 33+ graden is dan hebben garage's het retedruk met airco's die haperen. is het buiten kouder als dat werkt het vaak nog wel, duurt wat langer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 juli 2021 13:46:12 schreef RAAF12:
[bijlage] Vandaag de airco laten legen en opnieuw laten vullen en ook een UV marker erbij laten doen. Gratis! Auto acht maanden geleden tweedehands gekocht. Hulde aan garage Oostra!
Ik vroeg me nog wel af hoe koudemiddel kan ontsnappen in het systeem en waar. En de fan begon ineens hard te draaien toen de airco uitviel. Twee keer gehad in een maand tijd bij temperaturen boven de 24 graden en na +/- 15 minuten deed ie het weer met koude lucht.

Ook leuk op het LCD display staat 'verwarmingsdeken' maar volgens de monteur is dat een vertalingsfout...... (klik voor groter plaatje)

Dat van je verwarmingsdeken zal geen vertalingsfout zijn.

Er zit bij je koudemiddelfles een verwarmingselement/ deken deze voorkomt het bevriezen van de fles.

Het aflopen van je koudemiddel is eigenlijk vrij normaal daarom moet je het systeem ook om en nabij de 2 a 3 jaar controleren.

En het koudemiddel ontsnapt zoals gezegd op de bekende plekken zoals compressor O ringetjes etc geen verbinding is 100% dicht .

Je wilde kijken naar de vulling van je auto deze lijst gebruik ik ook.

https://www.hella.com/techworld/nl/Techniek/Airconditioning/Airco-vull

Heb je grotere lekkage's waarbij je om de haverklap moet bij vullen dan is het is slim om het systeem eens af te persen met formeergas.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

dubbelpost

[Bericht gewijzigd door daandc op maandag 26 juli 2021 20:59:46 (98%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Als de airco al vaker gevuld is,kan het zijn dat de verdamper vol staat met olie en fluor.
Dit heb ik al meerdere keren meegemaakt.
Oplossing :Ventiel voor de verdamper demonteren ,en de verdamper doorblazen met perslucht.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Op 26 juli 2021 20:55:07 schreef daandc:
[...]

Dat van je verwarmingsdeken zal geen vertalingsfout zijn.

Er zit bij je koudemiddelfles een verwarmingselement/ deken deze voorkomt het bevriezen van de fles.

verwarming is ok, maar deken zal een foute vertaling zijn.

Een beetje verwarmen is altijd nodig.. anders heeft het koelmiddel geen enkele reden om van de vulfles naar de airco te gaan eens de drukken gelijk zijn..

RAAF12

Golden Member

Op 26 juli 2021 20:55:07 schreef daandc:
[...]

Dat van je verwarmingsdeken zal geen vertalingsfout zijn.
Je wilde kijken naar de vulling van je auto deze lijst gebruik ik ook.

550 gaat er in. Handig lijstje! De monteur had eerst het storingsgeheugen uitgelezen en daarin stonden geen fouten. Ik hoop dat de storing hiermee is opgelost.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 27 juli 2021 02:08:06 (47%)

Semtexx

Golden Member

In 2016 waren de eisen aan dichtheid van een aircosysteem vanwege de GWP waarde van de koelgassen al hoger dan "vroegah." Met andere woorden: een auto geproduceerd in 2016 die een verlies van 8-10% koudemiddel per jaar heeft is niet normaal. Vroeger was dat een algemeen geaccepteerde waarde, maar dan praat ik inmiddels over de jaren 90.

Een lekkage op een o-ring of aan de condensor is een veel voorkomende oorzaak. Ook zie ik geregeld condensors die op een felsnaad gaan lekken door thermische belasting.

6 minuten vacuum vasthouden vind ik niet zo spannend. Als het lek klein is, zegt 6 minuten niet zo veel. Overdruk is vaak interessanter; afpersen van het systeem brengt de lekken beter aan het licht omdat het systeem in bedrijf op overdruk werkt. Het niet kunnen vasthouden van vacuum zegt eigenlijk alleen wat over de kwaliteit van je reparatiewerk of geeft een indicatie voor een eerste grote defect.

Ik verwacht dat je ergens een vervelend piepklein lekje hebt. Dat is met UV goed te lokaliseren. Tip: ga uiterlijk zodra de airco ermee mocht ophouden op zeer korte termijn naar de garage voor de controle. De UV-dye is niet watervast en met een beetje pech spoelt je spoortje weg en kan je opnieuw beginnen.

Ik durf m wel aan te zeggen dat een moderne auto-airco zonder defect het minimaal 8 jaar volhoudt voordat je er echt wat van merkt als eindgebruiker. Dat verlies van koudemiddel is door allerlei emissie-regelgeving (met name vanuit de USA) behoorlijk ingeperkt.

RAAF12

Golden Member

Dit was een momentopname, het hele proces duurde ongeveer een half uur. De timer telde af naar 0. Ik zat niet als een zombie de hele tijd naar de LCD te staren :-) Ik zag gebruikte groene o ringetjes liggen dus ik neem aan dat de Stek gecertificeerde monteur het wel weet.
Maar ik rij rustig verder met de nieuwe lading koudemiddel en zie wel hoe het gaat. @Allen, bedankt voor de input!

normaal in huisinstallaties word het systeem wel ruim een uur op vacuum gezet, bij grote installaties nog langer. een klein lek kan er meer als een jaar over doen voor er genoeg koudemiddel uit is gelekt dat het niet meer werkt. officieel moet er ook getest worden op druk, met stikstof. die regels zijn pas weer veranderd, meen dat er nu met 30bar getest moet worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Maar als het vacuum bij de test afneemt wijst dit op een lek. Het uitzoeken waar dat lek precies is heb ik nog gedaan met aceton. Het vacuum moet beneden 80Tor en de digitale vacuum meter maakt dan sprongen wanneer met de kwast aceton aan het lek werd gewreven omdat aceton direct kookt in luchtledig.

Op 1 augustus 2021 13:49:27 schreef jerome:
Het vacuum moet beneden 80Tor

80 Torr? das 8mm Kwik en vrij veel. dat je dan een lek met aceton kan opsporen is logisch. maar hier is het lek niet van die grote orde.

eerder een toegestaan verlies, wat er enige jaren over doet om het koelmiddel voor een groot deel te verliezen. Kan je lang naar zoeken, je gaat het niet vinden.

wat afwasmiddel op koppelingen laten lopen, een klein lekje zie je dan toch bubbelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Beter laat dan nooit: steenslag geeft soms ook lekkage (ik heb er weleens een defecte airco door gehad), al is dat gewoonlijk in korte tijd van "vol functioneel" naar "leeg", maar icm corrosie zal een klein lek vast ook kunnen. De airco radiator zit zo ver ik weet altijd vóór de motorradiator, en wordt daardoor eerder geraakt door rondvliegende partikels en hij zag er in mijn geval al wel redelijk gehavend uit.

@Hieronder: dat zou best wel eens een belangrijk deel van de zielige staat van mijn radiator kunnen verklaren...

strooizout, is ook goed voor alu airco condensors.

waar rook was, werkt nu iets niet meer