Specifieke weerstand van koper, maar dan officieeel...

fatbeard

Honourable Member

Zomaar wat browsend op jouwbuis kwam ik een referentie aan Monel tegen, en vandaar een wellicht voor anderen ook interessant document: https://archive.org/download/copperwiretables31unituoft/copperwiretabl…

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ja dat is ergens ook wel logisch dat het geen nauwkeurig vast gegeven is maar meer een best mogelijk gok. Er Staat ook vrij ver vooraan in het document dat als nauwkeurigheid belangrijk is dan je het zelf moet meten .

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is wel erg mooi dat dit soort documenten ook door enthousiasten beschikbaar wordt gemaakt.
Zelf vond ik al eens op dezelfde site, eveneens van het Bureau of Standards, een rapport over zelfinductieberekeningen (in verband met standaardspoelen).

Er zal geen massapubliek voor deze teksten zijn, maar fantastisch dat wie dat wil, ze nu kan inzien!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Soortelijke weerstand van koper is toch 0,175?
Dat is vroeger op school ingestampt ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dát antwoord is op drie afzonderlijke manieren fout. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 31 juli 2021 16:24:06 schreef mel:
Soortelijke weerstand van koper is toch 0,175?
Dat is vroeger op school ingestampt ;)

Per meter??

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het Bureau of Standards heeft een kwasi oneindige reeks van documenten gepubliceerd en voor zowat alles een standaard bedacht. (tot tegen het absurde aan...)
Dit boekje is er zo eentje die zichzelf overbodig maakt, want eens in een standaard gepropt is de rest geschiedenis. Blijft natuurlijk razend interessant om te zien wat ze allemaal gedaan hebben om tot de standaard te komen.

joopv

Golden Member

Uit de discussie over "2,5 kwadraat is geen 2,5mm2!!" van een ander topic heb ik begrepen dat de SW van koper erg afhankelijk is van de zuiverheid.

Mooi om te zien dat dat 100 jaar geleden eigenlijk al bekend was.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 2 augustus 2021 12:04:03 (33%)

McAwesome

Golden Member

Eigenlijk is het logisch dat de zuiverheid van een materiaal invloed heeft op de soortelijke weerstand evenals de manier van bewerken.

Het is erg dat dit soort zaken nooit op school verteld wordt. Aan wiskundige bewijzen waar je achteraf niets aan hebt anders geen gebrek.

Het zou me niet verbazen dat de soortelijke weerstand op termijn ook kan variëren. Bijvoorbeeld als getrokken koper in de loop van de jaren zich gaat "zetten" en de mechanische spanningen in het materiaal verminderen. Op zeer lange termijn gedragen nogal wat vaste materialen zich als een vloeistof. Dat is zelfs zo voor rotsen/gesteente vanuit een geologische tijdschaal bekeken.

joopv

Golden Member

Logisch? Dat je bij 0,1% verontreiniging, een 2% hogere soortelijke weerstand hebt vindt ik niet zo logisch.

Maar ik ben dan ook geen afgestudeerde metallurg...

McAwesome

Golden Member

Met een metaal wordt een stof of verbinding bedoeld die naast valentie-elektronen ook over vrije elektronen beschikt. Het zijn die vrije elektronen die elektrische geleiding mogelijk maken.
Dit gaat verder dan de chemische elementen die we doorgaans als metalen beschouwen. Ook organische verbindingen zoals polythiazyl kunnen metalen zijn. Onder extreme omstandigheden (waanzinnig hoge druk) is zelfs zuiver water een metaal. Het geleidt dan niet alleen elektriciteit, het heeft zelfs een metaalglans.

De geleidbaarheid wordt bepaald door het aantal beschikbare vrije elektronen en hoe gemakkelijk deze kunnen bewegen. Dit is dan weer onderhevig aan tal van factoren zoals allotropen, temperatuur, aggregatietoestand, verontreinigingen, legeringen, mechanische aspecten (spanningen, microscheurtjes), ...

In die zin kan een 0,1% verontreiniging behoorlijk wat effect hebben. In wezen is dit behoorlijk complexe materie tot op quantumniveau (vrije elektronen model van Arnold Sommerfeld en het verbeterde quasi vrije elektronenmodel)...

Op 2 augustus 2021 15:21:10 schreef joopv:
Logisch? Dat je bij 0,1% verontreiniging, een 2% hogere soortelijke weerstand hebt vindt ik niet zo logisch.

Maar ik ben dan ook geen afgestudeerde metallurg...

dat hoeft ook niet. maar iedereen die nog wat elektronica gestudeerd heeft weet dat zelfs heel kleine verontreiningingen een enorme invloed kunnen hebben op het geleidingsvermogen, nog véél meer dan bij koper. halfgeleiders zijn er het beste voorbeeld van. een verontreiniging van 0,0001% of minder veranderd het geleidingsvermogen van deze al drastisch.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Of neem water. Totaal zuiver zou dit niet geleiden. Maar gooi er één ion in en je hebt geleiding. Da's een toename met heel wat meer dan 2 %. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

Ik houd me gewoon aan de 3e wet van Kirchoff: waar het rookt loopt teveel stroom.

Of dat nou door koper, alu, staal of een halfgeleider is, doet aan deze wet geen afbreuk!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

dat is de eerste wet van HmH,niet Kirchoff ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..