Fuse: Timed non-load shed battery

bprosman

Golden Member

Fuse: Timed non-load shed battery + relay control (no function power cut off
during start phase)

Bij een van de zekeringen in mijn auto staat bovenstaande.
Iemand die weet wat : "Timed non-load shed battery" betekend ?

Is dat zo iets als "uitgeschakeld als de auto uit staat" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Load shedding is een signaal dat je van de netbeheerder krijgt, als het net overbelast dreigt te raken. Niet-kritische toepassingen worden dan uitgeschakeld.

Daar kun je lasten met relais mee laten uitschakelen. Denk daarbij aan boilers en airco's die als eerst worden uitgeschakeld, zodat er genoeg elektriciteit overblijft voor computerapparatuur en de koelkast.

Het is niet verplicht, dus kan je (nog) zelf kiezen of je het gebruikt.

Wat het 'timed' is, weet ik niet. Ik denk 'during start phase', dat ze bedoelen 'als de batterij net aan het laden/initialiseren/balanceren is, dan kan hij niet worden afgeschakeld door het load shedding signaal'. De timer zorgt er misschien voor, dat hij wél wordt uitgeschakeld zodra het startproces voltooid is. Autoladers zijn immers heel grote belastingen, en het is prima als ze een paar uurtjes later pas mogen laden, als de stroomkrapte voorbij is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 27 juli 2021 11:16:30 (16%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
bprosman

Golden Member

Load shedding is een signaal dat je van de netbeheerder krijgt, als het net overbelast dreigt te raken. Niet-kritische toepassingen worden dan uitgeschakeld.

In dit geval (auto) gok ik dan dat het een +12V draad is die niet uitgeschakeld word tijdens het starten, of andere "power saving acties" van de auto (start/stop misschien). Die Timer zou wel eens kunnen slaan op het uitschakelen , dat als je de sleutel er uit haalt hij nog even blijft hangen. Zal er eens een meter aan hangen.

Ik verbaas me tegenwoordig over de "dikte" van de draad, klein "pieldraadje" met 10A afgezekerd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
harry64

Golden Member

Op 27 juli 2021 11:14:26 schreef Ledlover:
Load shedding is een signaal dat je van de netbeheerder krijgt, als het net overbelast dreigt te raken. Niet-kritische toepassingen worden dan uitgeschakeld.

Interessant. Hoe kan je dat signaal ontvangen of binnenhalen?

Sine

Moderator

Op 27 juli 2021 15:28:43 schreef harry64:
[...]
Interessant. Hoe kan je dat signaal ontvangen of binnenhalen?

Typisch via iets als IEC 60870-5-104 over koper of glas, maar als thuisgebruiker ... niet.
Jouw wasdroger heeft niet zoveel impact op het net ;)

Op 27 juli 2021 13:05:24 schreef bprosman:
[...]
In dit geval (auto) gok ik dan dat het een +12V draad is die niet uitgeschakeld word tijdens het starten, of andere "power saving acties" van de auto (start/stop misschien).

Volgens mij noemt men dat ook wel het X-(ontlast-)relais in een auto. Alle accesoires worden dan uitgeschakeld.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 27 juli 2021 13:05:24 schreef bprosman:
[...]
Ik verbaas me tegenwoordig over de "dikte" van de draad, klein "pieldraadje" met 10A afgezekerd.

De voedingsdraden van mijn koplamp (60W iirc) zijn nog geen 1mm diameter inclusief isolatie (2004 Volvo). Maar Renault maakt het nog veel malen bonter: 60A zekering die steeds onvoorspelbaar doorbrandde, kabelboom gevolgd en de ~6mm^2 draad werd meerdere malen gesplitst in dunnere draden zonder nieuwe zekeringen, tot aan een (geschat) 0,5mm^2 draad aan toe... (Fout bleek de ~1,5mm^2 voedingsdraad van de bobines-bougies-combinatie te zijn die was stukgeschuurd op het motorblok).

benleentje

Golden Member

HEt is natuurlijk ook wel handig om te weten over wat voor auto het gaat. Bij diesel zou ik bij load-shedding denken aan tijden het starten. Want dan wil je niet dat door teveel stroom trekken bv de ECU uitvalt. En timed is dan bv max 20 seconden waarbinnen de motor dan echt wel gestart moet zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
harry64

Golden Member

Op 27 juli 2021 16:20:16 schreef Sine:
[...]

Typisch via iets als IEC 60870-5-104 over koper of glas, maar als thuisgebruiker ... niet.
Jouw wasdroger heeft niet zoveel impact op het net ;)

Jammer. Een vroegtijdig signaal wanneer de zonnepanelen nét ff teveel bijdragen, was wel leuk geweest. :P