Whirlpool Koelkast WSC5555 a+x display defect

Eén positieve noot: de ijsmaker werkt! Ik zag net in het ijsbakje een paar ijsklontjes liggen. :)

Maar goed, ik wilde dus even het waterfilter eruit halen om te kijken of hij daar misschien lekt, kom ik echter dit tegen:

Waar is de draaiknop gebleven? :D

De filter zet zich na verloop van tijd muurvast en dan breekt de top af. Wel veel roest aan het chassis en indeukingen in het plastiek. Afgezien deze.

Elk getal is een imaginair getal.

kast is redelijk mishandeld dus... Ik zie ook roestvorming bij onderrand, dus leiding die er langsloopt is aan roesten... hoop dat het allemaal goed gaat...

CrossFireX

Golden Member

Je hebt eigenlijk een hoop schroot gekocht zo te zien... Sterkte ermee.
Hopelijk heb je niet al teveel betaald voor dit stuk oud ijzer.
Je geld wordt nu gebruikt voor een nieuwe koelkast en jij zit met het overschot opgezadeld. Mag je straks ook nog betalen voor de afvoer of erg dure reparaties.

Ik zou ze toch eerst moeten zien in werking en goed inspecteren, dan pas betalen.
En er is ook al roest te zien, een slecht teken. Ik vrees dat dit stukje techniek afgeschreven is. Ongelooflijk dat er zoiets wordt verkocht...

Het is nu dus erg duidelijk waarom ze zo snel mogelijk de deur uit moest.

Zou je niet iets via marktplaats zelf kunnen regelen? Dat je je geld terug krijgt?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb er €200 voor betaald. Geen idee of dat duur is voor een 8 jaar oude Amerikaanse koelkast in deze staat. Ik zie ze veel vaker voor die prijs op marktplaats staan.

Waar ik me zo mateloos aan erger, is dat de verkoper bij hoog en laag beweert dat alles werkte en in orde was toen hij hem aan mij verkocht. Inmiddels heb ik wel een aantal bewijzen dat dat niet zo was.

[Bericht gewijzigd door Zippy1970 op 28 juli 2021 23:10:09 (38%)]

pas nog zon ding van eenzelfde leeftijd en merk richting stoep verwezen omdat men in geen jaren de condensor had schoongemaakt, compressor was in de puin gelopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En iedereen bouwt dat in hoewel dit eigenlijk niet mag.

Op 28 juli 2021 12:13:55 schreef EricN:
De filter zet zich na verloop van tijd muurvast en dan breekt de top af. Wel veel roest aan het chassis en indeukingen in het plastiek. Afgezien deze.

Goed gezien, dat was mij zelf nog niet eens opgevallen - zonder leesbril ben ik zo kippig als maar kan. Overigens ná inspectie (met leesbril) zag ik dat er niet alleen deuken inzaten, maar ook twee scheuren.

Nu heb ik niet echt veel verstand van koelkasten, maar is dat een groot probleem? Kunnen daar schadelijke gassen of zo uit ontsnappen? Of is het gewoon een isolatie-zone?

Vocht trekt in de isolatie en vermindert de isolatie factor en gaat meer stroon gebruiken.. grootste zorgen is de roest.. zou de kast retourneren.. marktplaats inschakelen voor hulp.. maar voortaan beter opletten is ook wel iets...

CrossFireX

Golden Member

Ik vind 200 euro voor dit stuk oud roest nogal veel eerlijk gezegd.

Zelf zou ik dit van de hand doen voor 50 euro, en eerlijk tegen de mensen zeggen dat het meer voor wisselstukken bedoelt is. Ik denk dat anderen hier het wel eens zijn, dat in huidige staat dit geen 200 euro meer waard is. |:( Moest alles gerepareerd zijn geweest, dan was het een andere zaak.

Ik zou een brief schrijven vergezeld met foto naar marktplaats, zij zijn de enigen die je nog kunnen helpen.

Gaan ze niet akkoord kan je het ook op een akkoordje gooien, bvb 100 euro terug. Ieder fifty-fifty, als de eigenaar daar niet mee akkoord gaat dan is het een egoist... Want hij weet best dat ie in de fout is. :(

Hij heeft je letterlijk gewoon zijn afval verkocht. :/

De verkoper blijft beweren dat de ijskast helemaal goed was toen ik hem op kwam halen. Dus volgens hun is er blijkbaar in de 10 minuten dat ik de ijskast vervoerd heb, de volgende defecten ontstaan:

• Deuken in de buitenkant
  • Deuken in de binnenkant
  • Lades afgebroken
  • Ophangbeugels afgebroken
  • Display kapot
  • Lekkage
  • Roest

Marktplaats zegt mij niet te kunnen helpen en verwijst mij naar het juridisch loket. De verkoper wil niet meer met mij communiceren.

Overigens heb ik nooit geklaagd bij de verkoper over de deuken omdat ik die inderdaad heb kunnen constateren toen ik hem op kwam halen. Maar over alle andere gebreken heeft hij gelogen. Dat de display kapot was voordat hij mij de koelkast verkocht, kan ik inmiddels bewijzen (en dus dat hij daarover liegt).

Ik had de verkoper twee voorstellen gedaan. Of ik breng de koelkast terug en hij geeft mijn geld terug, of hij geeft mij €100 van de aankoopprijs terug. Geen van beiden wil hij doen en hij heeft nu de communicatie stop gezet.

Even iets anders, hoe kom ik bij de print van de display? Dan kan kijken of ik die kan repareren.

maus0611

Golden Member

Op 29 juli 2021 17:59:08 schreef Zippy1970: hij daarover liegt).

Ik had de verkoper twee voorstellen gedaan. Of ik breng de koelkast terug en hij geeft mijn geld terug, of hij geeft mij €100 van de aankoopprijs terug. Geen van beiden wil hij doen en hij heeft nu de communicatie stop gezet.

Ik zou je verlies nemen en dat ding bij hem in de plantenbak kieperen.

maartenbakker

Special Member

Je kunt ook de koelkast houden en wat anders in de plantenbak kieperen ;)

Ik neem aan dat het een particuliere verkoper was? Als het een zwarte of witte handelaar was zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 30 juli 2021 23:33:45 (49%)]

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
CrossFireX

Golden Member

Die koelkast zou ik van woede gewoon voor zijn garage gooien...
Zo een mensen daar kun je niks mee, die denken alleen aan zichzelf.

Op 29 juli 2021 18:00:20 schreef Zippy1970:
Even iets anders, hoe kom ik bij de print van de display? Dan kan kijken of ik die kan repareren.

Ik heb de foto's nog eens bekeken daar mijn geheugen me bij deze in de steek laat maar de ganse bak moet er vooraan dus uit. Dit wil zeggen dat je aan de buitenrand moet het front van de weerhaken trekken/prutsen. Niet ideaal.

Op 30 juli 2021 22:50:42 schreef maus0611:
[...]

Ik zou je verlies nemen en dat ding bij hem in de plantenbak kieperen.

Geloof me, ik zou niets liever willen. Helaas heb ik het niet zo breed en kan ik me een andere (tweedehandse) koelkast niet veroorloven. Voor die €200 heb ik al een tijdje moeten sparen. Ik ga proberen de koelkast zoveel mogelijk te repareren, en zal waarschijnlijk via het Juridisch Loket proberen iets van mijn €200 terug te krijgen.

maartenbakker

Special Member

Vandaar mijn tip om iets anders in de plantenbak te kieperen.

Juridisch ligt de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden. Hij mag niet liegen en jij moet onderzoeken wat je koopt. Daar zou wel wat uit te halen moeten zijn. Jammer dat we hier niet zoiets als een 'small claims court' hebben.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat ding zuipt stroom als een trein. Hoe ga je dat dan bekostigen? Het is niet de bedoeling dat je daar op antwoord. Gewoon om je reflectief denken te activeren.

Op Elektrotanya kan je de documentatie van deze ijskast downloaden..

Ik ben zowizo geen voorstander van Am modellen, zijn stroomslurpers op zich..

CrossFireX

Golden Member

Niets anders dan tegenslag lees ik hier. Dat is een duur lesje vrees ik.

Dan ook nog een stroomslurper, je betaald je dan blauw aan de extra elektriciteit die je mag bijbetalen, en die wordt ook duurder.

Hoe dan ook ik zou niet opgeven om dat geld op een of andere manier terug te krijgen. Aangetekende brief naar markt en verkoper?

Op 31 juli 2021 17:10:24 schreef EricN:
Dat ding zuipt stroom als een trein. Hoe ga je dat dan bekostigen? Het is niet de bedoeling dat je daar op antwoord. Gewoon om je reflectief denken te activeren.

Daar was ik mij niet van bewust. Dat ding heeft een A+ energielabel dus ik ging er eigenlijk vanuit dat hij niet veel meer stroom zou verbruiken dan mijn vorige (20+ jaar oude) koelkast. Ik zal het verbruik de komende maanden eens in de gaten houden.

Volgens de specs verbruikt hij 1,18 kWh/24u. Dat is niet echt schokkend.

Op 31 juli 2021 16:58:53 schreef maartenbakker:
Vandaar mijn tip om iets anders in de plantenbak te kieperen.

Juridisch ligt de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden. Hij mag niet liegen en jij moet onderzoeken wat je koopt. Daar zou wel wat uit te halen moeten zijn. Jammer dat we hier niet zoiets als een 'small claims court' hebben.

Hij geeft onjuiste/onware informatie over het product. Als hij ware informatie had gegeven, had ik het product niet gekocht. In juridische termen heet dit "dwaling" en is voldoende reden om de koop te ontbinden. Ze reageren niet meer op mijn berichten dus de volgende stap is een aangetekende brief.

Normaal gesproken zou ik het hebben laten gaan en hun het voordeel van de twijfel hebben gegeven. Maar omdat ik nu 100% bewijs heb dat ze moedwillig tegen mij gelogen hebben over de staat van de koelkast, kan ik het niet over mijn kant laten gaan. Dit soort mensen hebben dit vast vaker gedaan en zullen het vaker doen als niemand hun stopt.

maartenbakker

Special Member

Als het een handelaar was is het weer anders dan wanneer het een particulier is, maar bewijs is bewijs dus ik zou er zeker werk van maken.