Hoe herken ik de "wafel" persing van adereindhulzen

Het is zondermeer zo dat een wafelperstang kleine adereindhulzen kapot kan knijpen waardoor dit gekartelde persingen geeft. De adereindhuls is nog net niet doormidden geknepen.

Wij gebruiken de wafelperstangen van Knipex 0,08mm2-10mm2 en 0,14-16mm2 en die hebben een hendeltje waarmee de persdruk is in te stellen. Bij lage persdruk geeft dit bij kleine adereindhulzen een keurige vierkantige persing zonder potentiele breuklijnen.

GJ_

Moderator

Op 28 juli 2021 10:15:05 schreef Henk H.:
Is de middelste persing op de foto van Arco dan de "wafel" persing?

Nee, dat is een trapeziumpersing zoals van een PZ4 bijvoorbeeld. Op de foto staat geen wafelpersing.
Diafragma's zijn ook geen wafel, die zijn prima.
Overigens weet ik niet wat dat voor een persing is op de eerste huls, maar dat wil je ook niet in je installatie hebben.

Op 28 juli 2021 13:05:18 schreef T-sec:
Wij gebruiken de wafelperstangen van Knipex 0,08mm2-10mm2 en 0,14-16mm2 en die hebben een hendeltje waarmee de persdruk is in te stellen. Bij lage persdruk geeft dit bij kleine adereindhulzen een keurige vierkantige persing zonder potentiele breuklijnen.

Ook niet tof. Je wil een monteur niet de vrijheid geven zelf de persdruk te regelen. Bij sommige bedrijven willen ze zelfs een calibratierapport zien. Hoe moeilijk is het om gewoon een fatsoenlijke tang te gebruiken?

Hier word iedereen met een wafelperstang weggestuurd. Bij veel bedrijven, ook grote, is dat het geval.

bprosman

Golden Member

Nee, dat is een trapeziumpersing zoals van een PZ4 bijvoorbeeld. Op de foto staat geen wafelpersing.

Die meest rechtse heb ik ook nog wel eens af zien breken waarbij een stukje in de klem achterblijft. :(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Ik denk dat je je vergist, hij lijkt erg veel op een wafelpersing die dat wel doet. Met deze is niks mis.

Nr 4 op het plaatje is een wafelpersing
https://www.circuitsonline.net/forum/file/24301/forum-post

Het draadje is verder te volgen op https://www.circuitsonline.net/forum/view/137466
IK gebruik zelf een weidmuller PZ6 roto en die pers zoals nr 2

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 28 juli 2021 14:46:23 (14%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Op 28 juli 2021 13:50:37 schreef GJ_:
Ik denk dat je je vergist, hij lijkt erg veel op een wafelpersing die dat wel doet. Met deze is niks mis.

Ah ja inderdaad.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 juli 2021 14:44:23 schreef benleentje:
Nr 4 op het plaatje is een wafelpersing
[afbeelding]

Het draadje is verder te volgen op https://www.circuitsonline.net/forum/view/137466
IK gebruik zelf een weidmuller PZ6 roto en die pers zoals nr 2

Maar wat is nu volgens de huidige NEN norm de juiste persing? Een U vorm of vierkant?

En welke persing moet je gebruiken voor twinhulzen voor VD draad 6mm2 ?

I love it when a plan comes together !
EricP

mét CE

Hoe moeilijk is het om gewoon een fatsoenlijke tang te gebruiken?

Wat is de definitie van 'fatsoenlijke tang'? Je zou verwachten dat bij een merk als Weidmüller men over dat soort dingen nagedacht heeft (toch?). Toch lijkt een persing van een PZ3 verdacht veel op een 'wafel'. Hebben ze dan toch bagger geproduceerd?

GJ_

Moderator

Weidmuller brandlabelt tangen en deze tang wil je niet. Phoenix verkoopt ook diezelfde tang, die wil je dus ook niet. Een wafelpersing kan breken en in de klem achterblijven.

Op 1 oktober 2022 18:34:23 schreef ritmeester:
Maar wat is nu volgens de huidige NEN norm de juiste persing?

De juiste NEN norm bestaat niet, er zijn heel veel normen, en ik geloof niet dat er in een NEN norm verwezen word naar het soort verpersing.

Op 1 oktober 2022 18:34:23 schreef ritmeester:
[...]

Maar wat is nu volgens de huidige NEN norm de juiste persing? Een U vorm of vierkant?

En welke persing moet je gebruiken voor twinhulzen voor VD draad 6mm2 ?

Wat mij betreft doet de vorm er niet toe en is het de kwaliteit van de persing die er toe doet.

Een collega had 2 goede weidmuller tangen. 1 weidmuller PZ6 die automatisch van klein tot 6mm2 perst. De andere ook een weidmuller was er 1 zoals bv een kabelschoen tang voor die had geloof ik 6 gleuven voor elk een aantal diameters. Die tang is ook goed maar dan moet je wel de juiste gleuf gebruiken. Maar op 1 of andere manier deed hij dat verkeerd. Je kon dan ook nadat hij verkeerde geperst had er redelijk makkelijk de geperst huls van de kabel trekken. Ook zag je dat hij ingescheurd was.

Wat mij betreft als je de huls alleen met heel veel moeite van de ader kan trekken is de persing goed. En datzelfde geld ook voor kabelschoentangen. IK had een tang waarbij je na een persing je de kabelschoen toch te makkelijk van de ader kon trekken.
En daarnaast mag de huls of schoen niet gescheurd zijn of te ver zijn vervormt zodat dat ook weer defecten geeft.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 1 oktober 2022 19:16:30 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Ik verwacht wel dat ze verschillende testmethodes hebben bedacht om hun persing te controleren, en ze zullen ook wel een microsscoop gebruiken om naar haarscheurtjes te kijken.

Wat uiteindelijk op hetzelfde neer komt.

Maar de hamvraag blijft... wat is de definitie van 'een goede tang'? Als ik GJ_ mag geloven (dat lijkt me in deze niet onredelijk :) ), dan is dat dus niet merk gebonden: Weidmüller heeft blijkbaar (ook) bagger. En Phoenix ook. Van Knipex weet ik uit eigen ervaring dat ze (ook) bagger hebben. 'Merk' is dus geen sluitend criterium.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Het is ook een beetje waar je eigen voorkeur naar uit gaat.
Ik vond (en vind) en adereindhulstang waar je de adereind aan de voorzijde insteekt niet fijn werken.
Maar dat zal wel een persoonlijke kwestie zijn.

Ik gebruikte de Phoenix CRIMPFOX 6, altijd een fijne tang gevonden.
Ik had ook de Weidmuller PZ3 liggen (En nog meer typen....). Voor deze vond ik zoals vele hier dat deze kleine adereindhulsjes kapot knijpt. Er blijven dan stukjes van de adereindhuls tussen de lammelletjes zitten met alle narigheid van dien. Een lagere persdruk zou wellicht helpen, maar dan moet je de druk bij dikkere adereindhulzen weer aan passen, dat werkt niet.
Het voordeel van de PZ3 (en daarom gebruikte ik deze dan ook af en toe) dat de persing iets kleiner is.
Om maar even wat te noemnen, de PLC van DATAWatt en T-Box hebben zulke kleine aansluitklemmen dat een 2x 0,5 adereindhuls met de PZ3 er net wel, en met de Crimfox net niet in wilde.
En dan zijn er nog adviseurs die perse de stuurstroom met 1,5 qmm willen hebben.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 1 oktober 2022 19:28:22 schreef Toeternietoe:
En dan zijn er nog adviseurs die perse de stuurstroom met 1,5 qmm willen hebben.....

Die zijn vorige eeuw allemaal al met pensioen gegaan.

Maar de hamvraag blijft... wat is de definitie van 'een goede tang'?

Ga ik je even pesten maar dat is heel makkelijk. dat is die gewoon een tang goed persing maakt dat het goed vast zit er niet te veel vervorming van het materiaal is en er geen haarscheurtjes zijn.

Het moeilijk is dan hoe weet ik dat ik een goede tang heb. Dan zal je nu het blijkt toch een topic als dit nodig hebben, een beetje intuïtie en heel veel geluk ;).

Ik vond (en vind) en adereindhulstang waar je de adereind aan de voorzijde insteekt niet fijn werken.
Maar dat zal wel een persoonlijke kwestie zijn.

Ik heb een tang waar ik dat gewoon kan draaien. UIteindelijk was de voorkeur toch aan de voorkant dat ging uiteindelijk zonder na te denken het werk net even iets intuïtiever.

Om maar even wat te noemnen, de PLC van DATAWatt en T-Box hebben zulke kleine aansluitklemmen dat een 2x 0,5 adereindhuls met de PZ3 er net wel, en met de Crimfox net niet in wilde.

Dan pers ik ze gewoon 2x met de 2x een kwartslag gedraaid dan past het er ook in. Het is niet optimaal maar je moet toch wat, ik daar verder nog nooit problemen mee gehad.
En als het er met adereindhuls er niet in wil dan soms maar zonder. Dat had wel eens met shuko stekkers waar 2,5mm2 echt het maximum is en zonder adereindhuls wil dat er net nog in. Daar leer je weer van en gebruik meestal nu gewoon 1,5mm2 omdat dat zoveel makkelijker gaat.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 1 oktober 2022 19:51:36 (29%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Als ik - wederdom - GJ_ mag geloven, dan is een wafelpersing per definitie slecht - want waarom koop je geen fatsoenlijke tang?

Overigens heb ik zelf ook een PZ3 (en een 4 en een 6 en nog wel wat modellen). *Ik* heb het ding nooit op gescheurde hulzen kunnen betrappen (wat natuurlijk niet wil zeggen dat het nooit gebeurt en ik heb ze ook niet met een microscoop bekeken). De 'nr. 2' uit het plaatje van benleentje heb ik wel meermaals zien scheuren (of meer: gescheurd los gehaald) op de '180 graden' vouw aan de bovenkant. Blijkbaar is 'de tang' deel van het verhaal en 'de huls' een ander deel - de ene kan blijkbaar meer hebben dan de andere...

Blijkbaar is 'de tang' deel van het verhaal en 'de huls' een ander deel

En misschien het soort draad zelf nog een 3de deel. IK heb diverse kleuren 0,75mm2 liggen, de ene soepel en de andere extra soepel. Die extra soepel past niet in een 0,75mm2 huls en heb daar 1mm2 voor moeten gebruiken. Maar dan zou 1mm2 huls te ruim zijn wat ook niet ideaal is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nou, laat ik ook eens de knuppel in het hoenderhok gooien. Met de uitspraak dat een wafeltang niet deugt ben ik het dus niet mee eens.
Er zit nog wel een verschil in de verschillende merken. Sommige zijn perfect in het maken van de juiste persing en sommige zijn ronduit slecht.

Waar ik het wel mee eens ben is dat meestal alles kleiner dan 0.5 mm2 met een V-persing oid gemaakt moet worden. Een wafeltang sloopt meestal de adereindhulsen.

Dus zoals benleentje zegt: "Wat mij betreft doet de vorm er niet toe en is het de kwaliteit van de persing die er toe doet."

En dan heb je meerdere tangen nodig. Het juiste gereedschap voor het juiste doel. Een horlogemaker gebruikt andere schroevendraaiers als een automonteur.

Oh ja: Bij push-in terminalblocks wil je ook liever een V-cut hebben.

Op 1 oktober 2022 19:57:03 schreef benleentje:
[...]En misschien het soort draad zelf nog een 3de deel. IK heb diverse kleuren 0,75mm2 liggen, de ene soepel en de andere extra soepel. Die extra soepel past niet in een 0,75mm2 huls en heb daar 1mm2 voor moeten gebruiken. Maar dan zou 1mm2 huls te ruim zijn wat ook niet ideaal is.

Oh ja wel degelijk waar. Extra soepel heeft veel meer strands en is dikker.
En over HV kabel maar niet te spreken, dunne koperdraad en dikke isolatie. Dat passen geen standaard hulsen op omdat de isolatiering te klein is. Pak je een grotere valt die na de persing eraf.

Ik heb ook nog ergens een rol teflon achtige draad liggen, dat is "pseudo" soepel, weinig strands en daar pas een adereindhuls wel overheen maar de persing is twijfelachtig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Op 2 oktober 2022 13:41:25 schreef henri62:
Nou, laat ik ook eens de knuppel in het hoenderhok gooien. Met de uitspraak dat een wafeltang niet deugt ben ik het dus niet mee eens.

Ik gooi 'm terug. Of je het er mee eens bent of niet is in veel gevallen niet van belang. Als je best wat geld uit geeft voor een tang wil je dat je hem overal kunt gebruiken, en die wafeltangen worden op veel plekken domweg niet geaccepteerd. Oftewel, ben je op klus en kun je omdraaien. En dat is niet het geval bij kleine fabriekjes, maar juist bij enkele grote partijen.

Ik sprak vorige week nog een vertegenwoordiger van een gerenommeerd bedrijf dat behalve goede ook die wafelijzers verkocht en die waren zelf ook niet zo gelukkig met die dingen.

EricP

mét CE

Wat dan het criterium is vaan 'een goede' is nog steeds niet boven gekomen.

Of je het er mee eens bent of niet is in veel gevallen niet van belang.

Eh... Dat is eigenlijk het enige wat wel van belang is. Met zo'n klant die zegt 'dan kom je niet binnen'... ach, dan zoek je toch een andere vonkentrekker? Voor jou 10 anderen hoor...
Je zult het op z'n minst moeten onderbouwen. En niet aankomen met 'we hebben ooit gehoord dat'. Niks mis met knap spul kopen, maar WAT dan knap spul is, dat is nog steeds niet voorbij gekomen. Het enige wat duidelijk is, is dat een selectie op merk - naar de mening van GJ_ - niet afdoende is. Wat dan wel?

GJ_

Moderator

Wat wel goede zijn weet ik niet, ik ben ze nog niet tegengekomen.
En merken als Weidmuller, Phoenix en anderen verkopen deels dezelfde tangen, alleen met een andere kleur handvat.

In zo'n wafelijzer zijn er vele hoekjes waar je je huls klem kun persen waarna je hem openscheurt. Dat kan bijvoorbeeld als de huls niet helemaal vol koperdraadjes zit, iets dat onvermijdelijk is.

De problemen zijn zeker niet "heb ik ooit gehoord". Ik heb er zelf veel problemen mee gehad, zeker in de tijd met die &$^%$&^Faget klemmen. Daarin braken ze standaard af en kreeg je ze er gewoon niet meer uit. Ook in andere klemmen geven ze geregeld gedonder. Eigenlijk is iedere klem waar ze een beetje krom gedrukt worden een probleem.

EricP

mét CE

En merken als Weidmuller, Phoenix en anderen verkopen deels dezelfde tangen, alleen met een andere kleur handvat.

En om het nog wat complexer te maken: mijn PZ3 ziet er nadrukkelijk anders uit dan die op het plaatje eerder in dit topic - blijkbaar verschillende tangen met dezelfde naam...

die &$^%$&^Faget klemmen

Om misverstanden te voorkomen: heb je daar een plaatje van (met name het stuk '&$^%$&^' :) )? Gewoon eens in de doos met ouwe ellende kijken of er nog 1 of meerdere van die klemmen in zitten, en dan wil ik er eens mee spelen. Heb je nog een specifieke draad doorsnede waarmee het fout ging? (alhoewel dat ook niet heel veelzeggend is... de ene 1mm2 is de andere niet zoals we eerder in dit topic zagen).

Dat een adereindhuls nooit helemaal 'vol' zit, is op zich logisch - dan krijg je 'm niet om de draad. Alhoewel... na crimpen zou het spul dus wel 'vol' moeten zijn.
Dat scheuren is dan ook erg afhankelijk van de gebruikte huls (zonder GJ_ ervan te willen beschuldigen daarop bezuinigd te hebben - te goedkoop is bijna altijd duurder dan de duurste zeg maar). Ik heb ooit eens in een Duitse bouwmarkt (je moet wel eens wat als je een stukkie varen bent en ff 100m walstroomkabel nodig hebt...; die verzameling tangen heeft ook een reden :) ) een blister 4mm2 gehaald en die bleken van vertind koper te zijn, terwijl ik ook wel eens (ik meen) W********* heb gehad die ietwat op een magneet reageerden - blijkbaar zit daar (ook) ijzer in.
Maar goed... komende week ff druk (iets met werk en daarvan meer dan tijd :) ), als ik de spulletjes toevallig heb, dan wil ik het wel eens proberen en zien hoe stuk ze gaan.

Overigens... wat dan een 'goede' tang is... Ik weet het ook niet. Ik heb een diafragma tang (ooit eens uit een 'lot' gereedschap wat ik gekocht heb) waar ik zelf niet zo van gecharmeerd ben. Terwijl het 'wafelijzer' waar GJ_ zo op loopt te schelden... me eigenlijk nog nooit ellende opgeleverd heeft.

GJ_

Moderator

Ik heb net lopen zoek naar plaatjes van die Fagetklemmen, maar de boosdoeners niet gevonden. Ook in ouwe bakken niks terug te vinden, die zullen jaren geleden al wel in de rolcontainer verdwenen zijn.

Ik heb nieuw alleen Weidmuller hulsjes op nog wat oude Klauke voorraad na.
De snoer die ik gebruik is altijd Lapp en nog wat oude voorraad Eupen.
Daar mag het echt niet aan liggen dus.

Weidmuller adereindhulsen hebben een afwijkende kleur wat betreft de norm (DIN46228). Het spul wat ik hier meestal heb liggen is phoenix, soms burndy. Daar is ook niks mis mee. (En hoofdzakelijk Lapp kabel/draad)

Dinrail klemmen met klemverbindingen en adereindhulsen met wafeltang persing gaan niet samen: dan krijg je het gevloek van GJ_.
Zelfde geld voor PT blocks. Daar loopt hier ook al een ellange discussie over.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Jammer. Ik denk dat met geen van de merken op zich iets mis is. Maar daarom kan een combinatie nog wel eens onhandig zijn.

Overigens heb ik doorgaans Phoenix rail klemmen. Die zijn gewoon recht, daar speelt het probleem helemaal niet. Of je dat wel of niet met een adereindhuls wilt, is natuurlijk de discussie waar henri62 op doelt. Ik doe het doorgaans met. De overweging daarbij is dat de stromen vaak erg beperkt zijn. Als er serieus stroom gaat lopen (lees: je zit aan het einde van wat de klem / kabel kan hebben) dan wordt het wellicht een ander verhaal.
De reden om het 'met' te doen, is dat het het leven een stuk simpeler maakt als het ergens een keer los moet. Een reden om het 'zonder' te doen, is dat je een overgangsweerstand mist - als dat van belang is uiteraard.

bprosman

Golden Member

Vanavond zag ik op TikTok een tang die kan knippen, strippen, en adereindhulzen in een.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.