Hoe herken ik de "wafel" persing van adereindhulzen

Henk H.

Golden Member

In sommige discussies over wat nu een goede perstang is voor adereindhulzen wordt de wafelpersing genoemd als niet betrouwbaar. Voorbeeld van een discussie waar dit in besproken wordt, of deze.

Nu gebruik ik niet heel regelmatig adereindhulzen (ik doe ander werk) maar als ik het doe, wil ik het wel goed doen en betrouwbare verbindingen maken. Hoe herken ik een wafelgeperste eindhuls dan wel een wafeltang? Als ik het goed lees, is een tang met lamellen die over elkaar schuiven een "wafeltang" en dus bij voorkeur te vermijden. Voorbeeld is de Weidmuller PZ3.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/56509

Diafragma tangen (4- of 6-kantig) zijn niet per definitie een wafeltang, of per definitie niet?

Wellicht kunnen we een lijstje maken met "goede" en "foute" tangen, voor het geval mensen weer de vraag hebben wat een goede tang in de toekomst.

Als iemand een plaatje heeft van een adereindhuls met wafelpersing dan ben ik daar wel benieuwd naar.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op 28 juli 2021 09:56:22 (13%)]

In het Engels ook wel 'bootlace shrink' genoemd (omdat het op het uiteinde van een veter lijkt):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henk H.

Golden Member

Dank voor de informatie.

Is de middelste persing op de foto van Arco dan de "wafel" persing?

Ik gebruik zelf een Knipex 6-kantige diafragma tang, persing volgens het rechter exemplaar op de foto.

Het is zondermeer zo dat een wafelperstang kleine adereindhulzen kapot kan knijpen waardoor dit gekartelde persingen geeft. De adereindhuls is nog net niet doormidden geknepen.

Wij gebruiken de wafelperstangen van Knipex 0,08mm2-10mm2 en 0,14-16mm2 en die hebben een hendeltje waarmee de persdruk is in te stellen. Bij lage persdruk geeft dit bij kleine adereindhulzen een keurige vierkantige persing zonder potentiele breuklijnen.

GJ_

Moderator

Op 28 juli 2021 10:15:05 schreef Henk H.:
Is de middelste persing op de foto van Arco dan de "wafel" persing?

Nee, dat is een trapeziumpersing zoals van een PZ4 bijvoorbeeld. Op de foto staat geen wafelpersing.
Diafragma's zijn ook geen wafel, die zijn prima.
Overigens weet ik niet wat dat voor een persing is op de eerste huls, maar dat wil je ook niet in je installatie hebben.

Op 28 juli 2021 13:05:18 schreef T-sec:
Wij gebruiken de wafelperstangen van Knipex 0,08mm2-10mm2 en 0,14-16mm2 en die hebben een hendeltje waarmee de persdruk is in te stellen. Bij lage persdruk geeft dit bij kleine adereindhulzen een keurige vierkantige persing zonder potentiele breuklijnen.

Ook niet tof. Je wil een monteur niet de vrijheid geven zelf de persdruk te regelen. Bij sommige bedrijven willen ze zelfs een calibratierapport zien. Hoe moeilijk is het om gewoon een fatsoenlijke tang te gebruiken?

Hier word iedereen met een wafelperstang weggestuurd. Bij veel bedrijven, ook grote, is dat het geval.

bprosman

Golden Member

Nee, dat is een trapeziumpersing zoals van een PZ4 bijvoorbeeld. Op de foto staat geen wafelpersing.

Die meest rechtse heb ik ook nog wel eens af zien breken waarbij een stukje in de klem achterblijft. :(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Ik denk dat je je vergist, hij lijkt erg veel op een wafelpersing die dat wel doet. Met deze is niks mis.

Nr 4 op het plaatje is een wafelpersing
https://www.circuitsonline.net/forum/file/24301/forum-post

Het draadje is verder te volgen op https://www.circuitsonline.net/forum/view/137466
IK gebruik zelf een weidmuller PZ6 roto en die pers zoals nr 2

[Bericht gewijzigd door benleentje op 28 juli 2021 14:46:23 (14%)]

bprosman

Golden Member

Op 28 juli 2021 13:50:37 schreef GJ_:
Ik denk dat je je vergist, hij lijkt erg veel op een wafelpersing die dat wel doet. Met deze is niks mis.

Ah ja inderdaad.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.