regeling dosering chloor herhaalt patroon

Teneinde PID regeling wat beter te begrijpen :

wij hebben een chloordosering op water waarbij we de werkelijke waarde willen zo constant mogelijk krijgen in dat water. De doseerpomp staat noodgedwongen vrij ver van het feitelijke doseerpunt en de staalname van het meetwater ook. Dit heeft natuurlijk invloed op de reactietijd van de regeling.

Een chloorwaarde en bijsturing herhaalt zich sinusoidaal over een uur waarbij deze waarde vrij steil stijgt en daalt in zijn zoektocht naar evenwicht. Ik had de amplitude van de chloorwaarde willen verlagen en dacht dit te kunnen doen door de reactie van de P te verlagen omdat ik vind dat er precies een te grote 'schrikreactie' zit op een eventuele kleine fout. Dus een grote P zegt"haha, ik heb me hier een foutje dat ik eens ferm ga aanpakken." Terwijl een kleinere P eerder minder drastische inspanningen gaat nemen. Ben ik juist in mijn denkpiste?

Gaat de I waarde de blokgolfpatroon van de P waarde gaan afronden? Om zodoende feller bij te sturen bij een grotere fout en afplatten bij een kleinere fout (van een blokgolf een sinus maken?) Dan zou ik deze manier ook kunnen gebruiken om mijn doel te bereieken lijkt me. Maar moet ik dan een hogere tijd ingeven of net verminderen?

Een D factor gebruiken we op dit moment niet. Dus het is een PI.

Henk H.

Golden Member

Een kleinere P zal minder drastisch ingrijpen, dat is correct.

De I is bedoeld om een kleine fout over een lange termijn weg te kunnen regelen, als de P en D deze niet corrigeren. Ik zou de I in eerste instantie niet wijzigen om de amplitude van de chloorwaarde te dempen, die is daar niet voor bedoeld.

Wat een "goede" regeling is, wordt beïnvloed door een hoop zaken. De tijdconstante van het hele systeem (hoe snel ziet de sensor het chloorgehalte toenemen als je hebt toegevoegd en hoe lang duurt het voordat de sensor het juiste, nieuwe gehalte aangeeft) is daar een belangrijke van.

Het lijkt me een "traag" systeem dat eerder in minuten werkt dan seconden, de regeling zou dus ook langzaam moeten werken.

Bedankt voor het antwoord. IK zie nu een
geleidelijke aanpassing gebeuren door aanpassing van de P.

minuten? Ha, zeg maar uren... 8)7

Idd de regeling moet op zijn gemak zijn werk doen, eenmaal een geoie regeling zal die niet snel afwijken ook. Tenzij een andere invloed.

Klopt het ook dat hoe hoger de I waarde staat, hoe trager het regelsysteem werkt bij een fout. Dus bij een grote fout kan het dus heel lang gaan duren.

Henk H.

Golden Member

Ik ben er niet goed genoeg in thuis om je dat te kunnen zeggen.

Als ik zou moeten gokken, zou ik denken dat de I ook een factor is (net als de P) en dat die niet ingrijpt op de traagheid of snelheid van de regeling. Wellicht kun je de snelheid instellen met een andere parameter.

Sine

Moderator

Een vertraging in dosering en meting is killer voor een regeling.

Je kunt ook de versterking wat naar beneden schroeven zodat alles wat minder heftig reageert.
Ik ben geen regelneef, maar er zijn methoden om een regeling te tunen, google is your friend.

@Henk,
I is de integratietijd

Een "standaard manier" om de boel in te regelen is om P op te voeren totdat het gaat oscilleren. Vervolgens halveer je P en verhoogt I totdat ie gaat oscilleren. Dan neem je 20% marge (dus 80% van de laatste I-waarde die nog stabiel was). Zoiets.

Met zo'n langzaam systeem is een I waarde invullen denk ik niet zinnig.

Omdat je met de oscillatie-tijd van ongeveer een uur heel lang bezig bent, zou ik beginnen met I te halveren totdat het stabiel wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik neem aan dat je ook een zwavelzuur toevoeging hebt om de ph weer omlaag te krijgen? zo'n slangpomp voor het chloor die veel draait tov de zwavelzuur pomp. als meetpunten ver weg zitten krijg je wrs een overshoot op een gegeven moment idd. zo ben je meer op gokwerk aan het regelen dat later de boel niet veel te veel chloor heeft gekregen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Gaat het om dosering in procesindustrie, of gaat het om een zwembad?

Ook handig om te weten.