Schema timer voor waarschuwingszoemer

Op 29 juli 2021 12:23:04 schreef Toncol:
Deur opslot = spanning voor de schakeling is off, deur niet op slot = spanning voor schakeling on

Hoe doe je dat? Normaal is een reedcontact gesloten als de magneet in de buurt is. Bij jou lijkt het precies andersom te zijn.

Volgens mij denk je teveel als een "energie-boer", waar je hier als elektronicus moet denken. Wat je volgens mij wilt is dit:
Een schakeling kan zien of de deur dicht is, en of ie op slot is. Als ie dicht zit, en niet op slot, dan gaat er na een bepaalde periode een pieper af. Of misschien wel herhalend totdat ie op slot gaat.

Kortom, je hebt 2 sensoren, een buzzer en iets "intelligents" dat bepaalt wat er moet gebeuren. Dat laatste klikt als een microcontroller. Ofwel: pak een Arduino (nano) en je bent uit de brand.
[edit] Of wacht, nog mooier: een ESP12 of 32, dan heb je ook wifi en laat je de status op een webpagina zien. M'n vingers jeuken :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 29 juli 2021 12:39:04 (11%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Shiptronic

Overleden

Op 29 juli 2021 12:28:10 schreef Toncol:
Ik heb al iets gemaakt met een 555, maar dat werkt niet zoals ik het zou willen. Nu gaat de zoemer 5 sec en houdt daarna op. dan begint hij opnieuw na 5 sec.

Hij moet een optisch signaal van 2 sec geven, 30 minuten nadat de schakeling spanning krijgt.

bedoel je niet acoustic?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het readcontact is een blokje zoals bij een alarminstallatie gebruikt wordt in de vorm van NO of NC. Ik gebruik dus de NO.

Jawel, 2 sec gaat een zoemer, en na 30 minuten weer. Ddit blijft zich herhalen tot de deur op slot is.

mvdk

Golden Member

De schakeling betreft toch alleen maar een uitbreiding op dat groene ledje?

Arco

Special Member

Een slotschieter zijn de 2 twee uitsteeksels aan een slot de ene heet dagschieter en de andere de nachtschieter.

In nederland noemt men dat de dag en nachtschoot... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er werd het idee gegeven om de 4060 te gebruiken. Had ergens een schema gevonden en de schakeling gebouwd. Als ik spanning op de schakeling zet gaat er een ledje knipperen. Na bijvoorbeeld 15 minuten gaat de zoemmer. Maar die blijft dan ook weer 15 minuten zoemen, wat dus geen optie is. Ik heb te weinig verstand van de elektronica om dat probleem op te lossen. Wie heeft er een goed schema voor me.

Ben ik nou de enige die niet snapt wat de TS nou precies wil? Een LEDje als de deur niet op slot zit, ok, duidelijk. Maar nu naast dat ledje ook nog een buzzer? Dan buzzed dat ding toch de godganse dag als ie niet op slot zit? Lijkt mij niet aangenaam.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 30 juli 2021 17:27:01 schreef flipflop:
Maar nu naast dat ledje ook nog een buzzer? Dan buzzed dat ding toch de godganse dag als ie niet op slot zit? Lijkt mij niet aangenaam.

net daarom is TS op zoek naar een schema van een timer die de buzzer om de 15 à30 minuten een herinneringsbiepje van 2 sec laat produceren.

dat kan met enkele torren, maar tegenwoordig moet er minstens een microcontroller aan te pas komen :-)

Ja, dat laatste had ik voorgesteld. En wel met een goede reden, nl dat je veel gerichter dat alarm kunt geven en niet de hele dag door terwijl het niet nodig is. Immers, het ding zal ook piepen als de deur open staat (dus niet alleen niet op slot).

Maar kris, post gerust dat schema met die 2 torren hoor, ben benieuwd :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Hoi flipflop,
als de deur open staat wordt de spanning naar de schakeling afgebroken. Ik heb aan de deur sleepcontacten gemaakt die dus de voeding onderbreken als de deur een klein stukje open staat.
Nu ben ik al verschillende keren bezig geweest om duidelijk te maken wat ik wil, maar krijg eigenlijk weinig oplossingen voor wat betreft een werkend schema. Dat was dus ook mijn vraag. Die 4060 zou kunnen werken maar dan moet de zoemer na 2 sec uitschakelen. In principe zou ik het kunnen oplossen door met een relais wat ik vertraagd aan laat trekken als de zoemer werkt. Het relais onderbreekt dan de totale voeding kortstondig, waardoor de cyclus opnieuw begint.

Maar ik vroeg me af of dat wat eenvoudiger kon met een paar torren.

Op 30 juli 2021 20:43:00 schreef flipflop:
µ

Maar kris, post gerust dat schema met die 2 torren hoor, ben benieuwd :-)

Ik schreef enkele , dat kunnen er meer dan twee zijn hé. maar alvast heel ver onder het aantal dat in één arduino zit :-) .

heb alvast een ideetje, nog even uittekenen. wel met een schmittriger poortje, maakt het voor TS eenvoudiger.

jerome

Golden Member

Heb al meerdere keren de 4060 timer van CO gebouwd. Je kan de schakeling blokkeren zodat ze niet elke 2X een half uur gaat herhalen door een diode van pen 3 naar pen 11 te plaatsen. Zo stopt de osc. Die 2seconden voor het geluid kan je eenvoudig met een serie elco naar een kleine printrelais. Elco heeft er een ontladingsweerstand over van 10a30K. Om de schakeling vlotter te starten bij het inschakelen van de voeding is het beter om een 100n te nemen en voor de weerstand iets van ong 47K.

Hoi Jerome,
Bedankt voor de tip. Hier kan ik iets mee en zal dit gaan uitvoeren. Ik wil dit onderwerp graag sluiten maar weet niet hoe.

Thevel

Golden Member

Een topic kun je niet sluiten.

Ok, bedankt voor de info. Maar moet ik dan de email uitschakelen om geen meldingen meer te krijgen?

O ja, die CO timer doet kwasi wat je vraagt. Mag ik stoppen met tekenen met de torren :-)

waarom wil je een topic sluiten? waarschijnlijk wil je later er nog aan toevoegen "het werkt". (das altijd leuk voor andere CO'rs )

pa3gws

Golden Member

Inderdaad de e-mail notificatie uitzetten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Op 30 juli 2021 21:01:11 schreef Toncol:
Die 4060 zou kunnen werken maar dan moet de zoemer na 2 sec uitschakelen. In principe zou ik het kunnen oplossen door met een relais wat ik vertraagd aan laat trekken als de zoemer werkt. Het relais onderbreekt dan de totale voeding kortstondig, waardoor de cyclus opnieuw begint.

Maar ik vroeg me af of dat wat eenvoudiger kon met een paar torren.

Je kan de zoemer laten stoppen door R5 en C1 op de reset (pen 12) aan te sluiten, als de uitgang hoog is wordt C1 langzaam via R5 geladen waarna de schakeling reset en de cyclus weer opnieuw begint.
Met R5=100kΩ en C1=47µF zit je op ongeveer 2 seconden.

Opmerking:
De schakeling heeft nu geen power-up reset maar vaak wordt het IC intern ge-reset (is afhankelijk van het merk, ik heb dat ooit getest).
Maar het is dus mogelijk dat de schakeling niet reset en dat de eerste keer de buzzer al na bijvoorbeeld 2 minuten afgaat, uiteraard is de volgende cyclus wel 30 minuten.
Als dat toch hinderlijk is moet er alsnog een reset circuit op pen 12 gemaakt worden.

Hoi kris,
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik wil voorkomen dat forumleden niet voor niets hun nek uit steken. Ik ben geen elektronicus maar het het probleem op mijn manier opgelost. ik heb in een proefopstelling de timer 4060 gebruikt. De zoemer vervangen door een relais wat via een Elco van 1000µF even aantrekt tot de Elco geladen is en weer afvalt. De periode aantrekken afvallen duur rond de 2 seconden. Via het maakcontact van het relais wordt een piëzo pieper geactiveerd. Over de Elco heb ik een weerstand van 15K gezet om de elco te ontladen. Ik heb de schakeling ingesteld op ongeveer 15 minuten. Dat betekent dus dat na de schakeling van spanning te voorzien de timer gaat lopen en na 15 minuten de pieper 2 sec gaat en weer stopt. De elco blijft natuurlijk ook weer 15 minuten geladen en zal pas gaan ontladen als de activatietijd van 15 minuten verstreken is. Dit zal wellicht niet de ultieme schakeling zijn, maar het werkt.

Kan het bestand niet openen, ik heb waarschijnlijk de juiste versie niet (Splan6.0), maar deze morgen iets getekend met een controller ;)

Als je iemand kent die een picje kan programmeren wil ik je wel een programma schrijven.

LDmicro user.

Hoi MGP,

Ik ken niemand die zo'n PIC kan programmeren. Ik heb zelfs daar de spullen voor maar kan het zelf niet. Een vriend van me (inmiddels overleden) kon de wel en was universitair elektronicus. Maar goed, daar heb ik dus nu niets aan. Ik los het probleem op hoe dan ook. Maar in ieder geval bedankt voor de moeite.

Beste forumleden
Ik dank jullie heel hartelijk voor jullie inzet. Met extra dank aan Thevel die mij het juiste schema aanreikte. Thevel het schema wat je me aangedragen hebt werkt perfect, en precies zoals ik het wilde. Luitjes nogmaals bedankt.
Wat mij betreft hoeft er geen moeite meer gedaan te worden.