Multizaag heeft bijna geen power

Hallo.

Ik heb een Bosch GOP300SCE die van het 1 op het andere moment zijn vermogen kwijt is. Hij loopt heel onregelmatig en wordt ook behoorlijk warm. Dit kwam nadat ik het toerental lager had gezet dus ik dacht dat de regelaar stuk was en deze heb ik vervangen maar helaas zonder resultaat. Ik heb gemeten en de beide stator spoelen meten ongeveer 6 ohm, als ik op de (losgehaalde) koolborstels meet en ik draai aan de rotor meet ik tussen de 1,2 en 10 ohm afhankelijk van hoe de rotor gedraaid is. Tussen alle contacten op de rotor tov de naastliggende meet ik overal zo’n 1,3 ohm. Ik heb geen idee of deze waardes een beetje zouden moeten kloppen dus wellicht kan iemand me een beetje helpen.

Hij draait overigens gewoon soepel dus het lijkt me geen mechanisch probleem.

meestal zit er wat verbrand (=einde machine) maar dat merk je het best als je duidelijk lange vonken trekt aan de borstels.(dus als de machine weer in elkaar zit en even test). met de ohmmeter valt dat niet vast te stellen.

mvdk

Golden Member

In een ander topic heb ik een plaatje gezet van het apparaat wat je nodig hebt om te testen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2018734#2018734

Geen motorenrevisiebedrijf in de buurt?

Edit: zoeken op growler werkt beter dan grommer....
https://www.google.com/search?q=growler+tester&tbm=isch&ved=2a…

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 30 juli 2021 10:56:55 (51%)

Zijn de koolborstels niet versleten of zitten soepel in de houders?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik zie een hint in dat de wikkelingen tussen 1.2 en 10 Ohm varieren. Dat hoort niet. Ik zou denken: dan heb je kortsluitingen in de rotor. Over het algemeen is het dan "einde oefening" voor een motor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hij loopt heel onregelmatig en wordt ook behoorlijk warm. Dit kwam nadat ik het toerental lager had gezet

Als je het toerental van dergelijk motor lager gaat zetten dan is het makkelijker om de motor te overbelasten, dus hoelang heb je de machine op dat lage toerental gebruikt en hoe zwaar/ hard moest het voor je werken.

Maar onregelmatig lopen en warm worden is toch gewoon een teken van een defect anker.
Helaas in bosch altijd heel erg duur met zijn onderdelen en een anker kost ca 105,-
https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/gop-300-sce

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

En zeker nu is alles erg duur wegens de schaarste. De prijzen gan dagelijks de lucht in en dat zal nu niet snel beter worden. Met de watersnood overal stijgt de vraag ook nog ens, dus gaat de prijs nog verder omhoog.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Dank voor het meedenken. De koolborstels zijn nog prima. Ik heb hem weer in elkaar gezet en hij vonkt inderdaad behoorlijk en hij begint ook te stinken. Gek genoeg heb ik totaal niet het idee dat ik de motor overbelast heb maar het anker zal inderdaad wel stuk zijn. Jammer van de regelaar die ik besteld had… ik had hem natuurlijk ook kunnen overbruggen om te kijken of het daar aan lag.

Op 30 juli 2021 17:23:15 schreef jorhel:
Dank voor het meedenken. De koolborstels zijn nog prima. Ik heb hem weer in elkaar gezet en hij vonkt inderdaad behoorlijk en hij begint ook te stinken.

Als er hevige vonken ontstaan is het voor het anker einde verhaal (tenzij je héél veel vrije tijd hebt)Er moet maar één sluiting zitten, dat verstoort meteen de sommeerspanning voor de wikkelingen wat tot commutatieproblemen leid, zichtbaar door de spectaculaire vonkenregen.

als het plots kwam.. vochtig gelegen?

anker gaat komt vaak voor, soms gaat het anker zo 8 jaar mee met zware omstandigheden en dan 2x in 1 jaar kapot zonder zichtschade. vaak piek overbelast geweest, laklaag begeeft het en fijnsluiting. door centrifugaalkrachten komt ook voor, wikkeling trilt los uit de lak.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vind op Aliexpress een anker voor nog geen 10 euro een anker met exact dezelfde afmetingen en specs, enkel de tanden op het einde van de as zijn anders. Is het het proberen waard om deze te bestellen en de as te verwisselen of wordt dit een kansloze missie? Hoe zit het anker eigenlijk vast op de as?

ik zou die rommel niet gaan proberen, als je het ding toch amper gebruikt neem een ding van de lidl, parkside..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Welke tanden bedoel je precies? Maar als je in de as gefreesde tandwiel bedoelt dan moet die exact hetzelfde zijn, in de kop van de machine zit een tandwiel wat daar precies op moet passen en als dat ook maar een fractie verkeerd is gaat dat heel snel kapot.

Gek genoeg heb ik totaal niet het idee dat ik de motor overbelast heb maar het anker zal inderdaad wel stuk zijn.

Als je een motor als in handgereedschap op zag 1/4 van de snelheid laat draaien, dan is het af te nemen vermogen ook ca 1/4 + dat de koeling van de interne fan dan ook veel minder is, het is dan heel makkelijk om de motor te over belasten zeker als dit lang langzaam moet draaien. Dit type motor gaat het langste mee maximale snelheid en ook altijd luisteren naar de motor of het toerental niet inzakt als je te zwaar belast.

Als voorbeeld een 100W boormachine trekt ruim 2000W als je die blokkeert, dat weet ik want dat heb ik zelf kunnen meten, meter ging niet verder dan 10A. En dat gaat voor een paar seconde ook nog wel goed. Maar het geeft wel aan dat dit type motor vrijwel geen limit heeft op het maximale vermogen en dat verergerd nu eenmaal op lage snelheden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 31 juli 2021 00:25:49 (64%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Koolborstel stof geleidt, geen idee of dat hier het geval is maar ik heb ooit een auto dynamo weer goed gekregen door de groeven in de commutator (= anker ? ) met een tandestoker schoon te krabben. Alleen lijken die op jouw foto vrij schoon. Bij de dynamo waren ze tot aan de rand "gevuld" Ik heb ook ooit een vonkende afgedraaid tot hij weer vlak was.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ken meerdere gevallen waar zwaar belaste machines vastsloegen, iets wat die al veel vaker hadden gedaan, maar dan slaat ineens de rook eruit en is het anker om zeep. pas een paar keer ook gehad dat de veldwikkeling ook opgerookt was, dan heb je dus wel de machine over zijn kunnen gebruikt. anker en veld raken oververhit.

heb die vraag al vaker gehad, maar bij hakmachines is dat als het vet langs de beitel uit de kop loopt als olie, dan moet het ding afkoelen. doorgaans kun je de tandwielkast ook niet meer vastpakken dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je je ooit afgevraagd waarom als je een borstel-motor hebt van 10W een BLDC motor die even groot is ineens 200W kan hebben?

Bij een borstel-motor wordt maar 1/10e van de anker-wikkelingen tegelijk gebruikt. Omdat ieder van de wikkelingen dan 9 tijdss-eenheden de tijd krijgt om af te koelen, kan je veel meer stroom door een draad toestaan dan wat ie continue kan hebben.

Het gevolg is dus dat als ie tegen gehouden wordt de stroom hoger is dan wat ie continue kan hebben, zelfs als de effectieve spanning lager is dan de nominale spanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Op 30 juli 2021 23:25:09 schreef testman:
ik zou die rommel niet gaan proberen, als je het ding toch amper gebruikt neem een ding van de lidl, parkside..

HBM-machines is wat betrouwbaarder en heeft meer keus

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

hbm is niks anders als NL op china inkoop plakken zoals dat tegenwoordig gaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

HBM is wel iets meer dan dat ze leveren ook service en garantie. De kwaliteit bij HBM varieert van troep tot professioneel. Dus als men bv een goede boormachine kan maken voor 50,- en je koopt er 1 voor 25,- dan heb je dus eigenlijk gewoon troep.Dat geld niet alleen voor HBM maar voor alle winkels

Heb je je ooit afgevraagd waarom als je een borstel-motor hebt van 10W een BLDC motor die even groot is ineens 200W kan hebben?

JA zeker wel :). Ik heb ook vaak het idee dat de veerkracht van de koolborstel op het anker ook al een flink deel van het nuttige vermogen afsnoepen. Maar is het niet zo dat een borstel motor daardoor flink meer koppel heeft?

Bij een borstel-motor wordt maar 1/10e van de anker-wikkelingen tegelijk gebruikt. Omdat ieder van de wikkelingen dan 9 tijdss-eenheden de tijd krijgt om af te koelen, kan je veel meer stroom door een draad toestaan dan wat ie continue kan hebben.

Dus dat maakt het op langzame snelheid laten draaien met een regelaar ook dat de wikkeling langer een te grote stroom krijgt en dat klopt dan wel met mijn gedachte dat deze motoren beter altijd op volle snelheid moeten draaien. Het is natuurlijk ook al een oud ontwerp van eeuwen geleden ;). van 1832

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 31 juli 2021 17:42:19 (61%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 juli 2021 15:01:07 schreef testman:
hbm is niks anders als NL op china inkoop plakken zoals dat tegenwoordig gaat.

Ze verkopen ook Proxxon en andere bekende merken. Bovendien is niet alles wat uit China komt brol. (Misschien hebben ze wel en 'prima virus' gemaakt, Je weet maar nooit :()

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
KGE

Golden Member

Op 31 juli 2021 14:51:13 schreef Tidak Ada:
[...] HBM-machines is wat betrouwbaarder en heeft meer keus

Waar wordt HBM verkocht ?

Ik weet dat in het verleden de Gamma spul verkocht onder de naam GBM en de Karwei hetzelfde produkt had onder de naam KBM.. Beide waren overigens in de categorie: troep..

Parkside heb ik inmiddels een hogere pet van op, geen topkwaliteit natuurlijk maar gemiddeld beter dan de goedkope bouwmarkt rommel.
Mogelijk heeft het te maken met het feit dat Aldi en Lidl in Duitsland gereedschap alleen mogen aanbieden met TÜV keur..

Waar wordt HBM verkocht ?

Nergens :), zo heet het bedrijf/ webwinkel

geen topkwaliteit natuurlijk maar gemiddeld beter dan de goedkope bouwmarkt rommel.

Het is helemaal niet zo moeilijk om ergens een machine onder je eigen naam te laten fabriceren. Het is pas rommel zoals ik in mijn vorige post al aangaf.

Dus als men bv een goede boormachine kan maken voor 50,- en je koopt er 1 voor 25,- dan heb je dus eigenlijk gewoon troep.

Dus een boormachine van 40,- zit dan net onder deze grens verzonnen grens als voorbeeld en zal dan ook geen geweldige goede boormachine zijn. In theorie kan je best een geweldig goede boormachine voor zeg 25,- maken als je maar genoeg massa productie doet. En dat maakt het ook wel lastig om een ergens een goede bodem te leggen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 31 juli 2021 20:14:23 (82%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 31 juli 2021 17:30:07 schreef benleentje:
Maar is het niet zo dat een borstel motor daardoor flink meer koppel heeft?

Nee een borstelmotor heeft dan maar een paar wikkelingen van relatief dik draad. In de BLDC configuratie krijg je een 10x sterker veld omdat je (meestal) alle wikkelingen tegelijk gebruikt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 31 juli 2021 18:46:51 schreef KGE:
[...]

Waar wordt HBM verkocht ?

HBM staat voor Herman Buitelaar Machines : https://www.hbm-machines.com/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die URL is net als een Pin-nummer, een ATM machine en een SPI interface. :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/