Restwarmte inductie kookplaat, wat is dat ?

Ik kan me niet vinden in het pannenprobleem. 15 jaar geleden kwamen wij van gas naar inductie. Goedkope pannensetjes, Ikea, blokker, dat soort werk. Nul problemen, al helemaal niet als er een inductielogo op staat. Misschien dat er 1 of 2 van de dozijn pannen niet werkten, maar dat waren zeker geen erfstukken.

Ik zou wel voor minimaal 4 losse "+ en -" toetsen gaan die niet te dicht op elkaar zitten. Wij hebben nu een irritant systeem dat je de pit moet selecteren en dan pas plus of min kan drukken, waar bovendien de aan/uit vlakbij zit! Die touch 'schuiven' lijken me nog fijner.

Op 30 juli 2021 15:31:41 schreef Waters:
Bedankt voor de info.
Off-topic zijn er nog andere gadgets voor inductie koken ?

Externe gadgets. Metalen plaatjes, meestal met handvat, een platte ijzeren pan dus. Deze word gloeiend heet en daarop kun je dan een voor inductie geschikte pan zetten. Werkt voor geen meter en door de hoge temperatuur sletig aan de plaat.

Interne gadgets of opties: infrarood controle voor pan-temperatuur regeling bv. Duur spul. Ook geen aanrader.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
bprosman

Golden Member

en daarop kun je dan een voor inductie geschikte pan zetten

Volgensmij moet dat zijn "een voor inductie ONgeschikte pan" want anders heeft zon plaat geen zin.

Ik kan me niet vinden in het pannenprobleem.

Ik ook en zoals gezegd de "ingestanste" pannen eerst langzaam opwarmen. De anderen (en een wok) kunnen meteen volle bak.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

de pannen met ingestanste bodem kunnen ook veel minder vermogen aan als een goede pan.

Je vraagt hoe snel het is....

Meestal zitten er twee pitten op 1 stuk inductie-stuur-elektronica.

Als je dan die twee pitten tegelijk aan hebt staan, dan gaat ie tussen die twee pitten lopen schakelen. Hij schakelt dan heen en terug zeg iedere 2-3 seconden. Als je een pannetje rustig wil laten borrelen (aan de kook houden), dan merk je duidelijk aan het water wanneer de pan aanstaat of uitstaat.

dit is allang niet meer, dat was de 1e generatie inductie nog. sinds 2002 worden er al 2 igbt per pit gebruikt, geen relais meer om het vermogen te verdelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@bprosman: inderdaad. Bedankt voor de rechtzetting.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 31 juli 2021 08:58:12 schreef testman:
dit is allang niet meer, dat was de 1e generatie inductie nog. sinds 2002 worden er al 2 igbt per pit gebruikt, geen relais meer om het vermogen te verdelen.

Het kan zijn dat ik een ouderwets ding heb gekocht, maar ik ben in 2006 overgestapt op een Etna inductieplaat die het zo doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

Op 30 juli 2021 14:53:46 schreef bprosman:
[...]
Dat laatste valt overigens ook wel weer mee als je net als ik siliconen matjes gebruikt tijdens het koken/bakken.
Dat scheelt krassen maar ook vervuiling, ook iets wat bij een Infrarood plaat niet kan.

Hoe dik zijn die Combekk matjes? (ik vind het nergens gespecifieerd)

Op 31 juli 2021 08:24:08 schreef EricN:
[...]
Externe gadgets. Metalen plaatjes, meestal met handvat, een platte ijzeren pan dus. Deze word gloeiend heet en daarop kun je dan een voor inductie geschikte pan zetten. Werkt voor geen meter en door de hoge temperatuur sletig aan de plaat.

Op 30 juli 2021 16:34:40 schreef CrossFireX:
[...]
Ze verkopen nu dus ook een soort onderlegger die magnetisch is, en dus werkt op inductie. Daar zet je dan je alu pot of pan weer op om te koken. Ook niet ideaal, maar het werkt wel.

In een poging om mijn oude Lagostina kookpannenset toch nog te kunnen gebruiken heb ik ook 2 zulke platen aangeschaft.
Wegens de indirecte verhitting werkt het inderdaad niet erg goed, voor pruttelgerechten redelijk, braden is een ramp.

Op 31 juli 2021 01:43:26 schreef K7Jz:
[...]
Ik zou wel voor minimaal 4 losse "+ en -" toetsen gaan die niet te dicht op elkaar zitten. Wij hebben nu een irritant systeem dat je de pit moet selecteren en dan pas plus of min kan drukken, waar bovendien de aan/uit vlakbij zit! Die touch 'schuiven' lijken me nog fijner.

Dat was voor mij ook één van de hoofdcriteria bij de keuze van onze inductiekookplaat.
Het enige nadeel dat ik ondervind met de touchschuiven is bvb. een pit staat op stand 4 en je wil naar stand 6. Je drukt je vingertop waar je denkt stand 6 te vinden maar je komt op stand 8 te zitten en moet je dus schuiven naar links tot stand 6. Je zit dus zeer regelmatig te schuiven om de gewenste stand te bereiken.
Met 4 aparte +- toetsen heb je dit probleem niet maar moet je wel een tijdje blijven drukken om bvb. van stand 0 naar de maximum stand te regelen waar je dit met touch schuif met één vingerdruk bekomt.

Op 30 juli 2021 17:27:04 schreef EricN:
[...]
Er zijn ook waardeloze inductieplaten. Waaronder bv de samsungs of de 500€ modellen. Ook daar opgelet dus. De samsungs zijn totaal waardoos daar het vermogen sterk wegvalt bij het gebruik van 2 zones. En de 500€ modellen werken met duty cycle ipv moduleren.

Bij mijn Whirlpool inductieplaat (700€) hoor ik regelmatig relais klikken tijdens het koken. Ik heb nog niet gecontroleerd of dit voorkomt als we linker-en rechterpitten tegelijk gebruiken maar als het gebeurt is het m.i. duidelijk duty cyclen.
Ik zou trouwens graag een service handleiding van onze Whirlpool SMO 658C/BT/IXL kookplaat vinden om meer inzicht te krijgen in de fysieke opbouw van de inductoren onder de glasplaat en de werking (4 kookzones onderverdeeld tot semi-8 kookzones).

Onlangs geprobeerd vlees te grillen met onze loodzware gietijzeren Ronneby Bruk grillpan. Pan goed voorverwarmd op de P-stand en beginnen grillen.
Werkte redelijk tot de kookzone plots in error 'C82' viel.
Tot 's anderendaags gewacht om te zien of de foutmelding na afkoelen zou verdwijnen.
Niet dus, ik heb de 3P automaat in de zekeringkast moeten uit-en inschakelen om de foutmelding te verwijderen.
Na wat gegoogle meen ik te begrijpen dat deze foutmelding oververhitting van het bedieningspaneel betekent (ik heb inderdaad een voorste kookzone gebruikt).
Ik denk dat inductie niet ideaal is om te grillen (temeer daar ik ontdekt hebt dat Ronneby voor de Bruk enkel gebruik met gas voorschrijft).
Ik heb me ondertussen voor 40€ toch maar een 9.2kW gasbrander aangeschaft om op het terras te kunnen grillen zonder de branddetectoren binnenshuis af te laten gaan. :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Hier heb ik al enkele jaren een siemens kookplaat. Nagenoeg al onze oude pannen waren bruikbaar. De plaat heeft een intern testprogramma die aangeeft of een pan goed werkt (niet, matig, goed). Enkel de koekenpannen voldeden niet, maar die hebben we vervangen en werken prima. Wat wel in de handleiding van de pannen stond is dat je ze niet direct op een hoge stand moet laten opwarmen, dan kunnen ze krom trekken.

Overigens bleken ook mijn theepot en koffiebus volgens het testprogramma geschikt te zijn.

Spanning staat en stroom gaat!

relais in een moderne inductie komt wel voor, maar dan is het puur voor de booster, dan worden 2 sturingen van pitten parallel geschakeld op 1 pit. gewoon op standje 6 van 9, met 2 pitten tegelijk in gebruik op 1 fase hoor je dan niks schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Hoe dik zijn die Combekk matjes? (ik vind het nergens gespecifieerd)

1,3mm (net even gemeten)

Wat wel in de handleiding van de pannen stond is dat je ze niet direct op een hoge stand moet laten opwarmen, dan kunnen ze krom trekken.

Een kok vertelde mij dat dit eigenlijk altijd is, ook op gas, alleen een kromme pan op gas merk je niet echt iets van.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wij hebben ook een groot inductiefornuis en daar heb je vier aparte velden, ver genoeg van elkaar van 0 tot 9 +P.

Je tipt dus gewoonweg het nummer aan dat je wil van vermogen, makkelijker kan niet!
Geen draaischijven of schuifvelden.
Tikken doet het onze alleen bij nummers van 1 tot 3, vanaf 4 of meerdere kookplaten actief hoor ik geen getik.

Stand 3 gebruiken we hier het meeste, zelfs op deze stand koken aardappelen na een tijdje.
We doen meestal 3 + binnen 2 seconden P. Dan werkt het ongeveer 10 minuten op P en gaat dan Auto naar stand 3.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Mijn vrouw is geinteresseerd in sudderen, wat is jullie ervaring hiermee ?

Guus@Sint-Michielsgestel

Als gaskoker heb ik enige jaren geleden een inductiepitje gekocht , standalone, voor gebruik op zonnige dagen, buiten. (nu dus niet :-) ).

Die inductiepit reageert even goed en snel en krachtig als de grootste gasbek. Het grootste voordeel is dat je het ding kan programmeren...

Dus, voor suddergerechten, die nog een uurtje heel zachtjes moeten doorpruttelen (bvb spaghettisaus) gebruik ik de inductieplaat, en zet een uurtje in de timer bij 200 Watt . dan moet je er niet voor in de buurt blijven.
das een groot voordeel .

Op 30 juli 2021 22:26:16 schreef Sine:
[...]

Ja, maar met alu heeft je spoel ongeveer evenveel verlies als je pan. Dus dat is niet zo handig ;)
Je wilt een lossy materiaal in de pan (zoals ijzer)

ja, het ging me eerder over het woord "verlies". In de elektrotechniek worden alle verliezen in warmte omgezet. Hier gaat het eerder om een vermogen dat de eindbestemming niet bereikt, door een verkeerde impedantieaanpassing, beetje zoals bij een transmissielijn..

Het vermogen gaat dus niet verloren , maar wordt gewoon niet afgeleverd. (en uiteindelijk ook niet opgenomen uit het net, door de stroombegrenzing). maar ok, de gemiddelde verbruiker bestempeld dit dus als "verlies"

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 1 augustus 2021 11:36:30 (41%)

KGE

Golden Member

Nadat ik van gas naar inductie ben overgestapt en bleek dat geen van mijn 'gas'pannen werkte op de nieuwe kookplaat heb ik een voordelige set pannen van Blaumann gekocht (natuurlijk geschikt voor inductie). Werken perfect.

Op 1 augustus 2021 11:29:11 schreef kris van damme:
Het vermogen gaat dus niet verloren , maar wordt gewoon niet afgeleverd.

Volgens die definitie kan er dus nooit "verlies" zijn. Bijvoorbeeld: Ik heb een DCDC converter die van 10V 5V maakt, 11A in (110W), 20A uit (100W), 10W verlies. Maar volgens jou definitie geen verlies maar wordt afgeleverd als warmte.

Ik zeg: dat is geen handige definitie.

Als we gaan afdwalen naar pannen: Ik heb 3x nieuwe koekepannen gekocht: "Wow veel beter dan die oude"... maar na relatief korte tijd ging die dan "kapot" en was alles weer bij het oude. Nu deze. Blijft het al een hele tijd heel goed doen. (Ik zag ook een driedelige set, voor dezelfde prijs. Maar dan zie ik het "diamond" keyword niet. Ik ga het risico niet meer lopen en hou het voorlopig bij greenchef diamond....)

Mijn "braadpan" van vroeger is gebleven. Die heb ik sinds 1988+/- 2. Die gebruik ik vaak. Ik heb ook een soeppan. Die heeft een iets te dunne ijzeren bodem. Werkt als een tierelier, maar op de hoogste stand bakt het direct aan. Gebruik ik niet zo vaak.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 1 augustus 2021 18:10:21 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

die timer die wij er ook op hebben zitten is idd heel handig.

zit sinds 2009 in de PV.

Onze ervaring is hier gewoon goed te noemen wat betreft de kookplaat. Of je nu iets snel aan de kook wil hebben, sudderen of gewoon koken, alles werkt top! Restwarmte indicator houd in dat de pit nog heter is dan 50 Graden.. Maaris een waarschuwing maar vingers aan branden doe je echt niet zoals Keramisch..

Op 1 augustus 2021 14:00:25 schreef rew:
[...]Volgens die definitie kan er dus nooit "verlies" zijn. Bijvoorbeeld: Ik heb een DCDC converter die van 10V 5V maakt, 11A in (110W), 20A uit (100W), 10W verlies. Maar volgens jou definitie geen verlies maar wordt afgeleverd als warmte.

Ik zeg: dat is geen handige definitie.

Ja, rew, je moet wel bij de les blijven. Als het doel warmte produceren is, dan is die 10 W geen verlies. In jouw voorbeeld uiteraard wel. en dan is het "verlies" zoals historisch bedoeld.

maar stel, je sluit je voeding kort. dan levert ze ook niet het vooropgesteld vermogen, maar er gaat dan wel geen 110 W verloren in de voeding, want de voeding gaat in stroombegrenzing. en dat definiëren als verlies voelt wat krom aan, net zoals bij een pan die de boel magnetisch kortsluit en daardoor belet dat ze vermogen gaat opnemen. snap je?

Op 1 augustus 2021 10:41:27 schreef Waters:
Mijn vrouw is geinteresseerd in sudderen, wat is jullie ervaring hiermee ?

Dat gaat heel goed op deze soort kookplaten, zelfs stand 2 is genoeg voor zachtjes sudderen, stand 1 is meer een warm houden stand.

Stand P das andere koek...Zorg maar voor een goede pot want sommige goedkope hoor je dan wel gekreun in de pot. Iemand had dat hier eens vergeten zonder water of iets, bodem stond echt roodgloeiend! Pan was rijp voor ijzerboer natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 1 augustus 2021 23:45:24 (28%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Turbokeu

Golden Member

Op 1 augustus 2021 00:33:41 schreef CrossFireX:
Wij hebben ook een groot inductiefornuis en daar heb je vier aparte velden, ver genoeg van elkaar van 0 tot 9 +P.

Bedoel je 4 aparte velden, elk genummerd van 0 tot 9? (+P)?
Dat is dan wel makkelijk.

Tikken doet het onze alleen bij nummers van 1 tot 3, vanaf 4 of meerdere kookplaten actief hoor ik geen getik.

Ik kan er maar geen lijn in trekken wanneer het 'tikken' voorkomt (soms niet, soms wel, op verschillende standen/met verschillende zones).

Stand 3 gebruiken we hier het meeste, zelfs op deze stand koken aardappelen na een tijdje.

Bummer...
Bij onze kookplaat gaat het van 0 tot 18 (+P), op 3 koken mijn aardappeltjes niet... ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

omdat het vermogen van de standen van vuur tot vuur kunnen verschillen is het beter meteen in vermogen te spreken...

Op 1 augustus 2021 18:32:29 schreef kris van damme:
[...]

Ja, rew, je moet wel bij de les blijven. Als het doel warmte produceren is, dan is die 10 W geen verlies. In jouw voorbeeld uiteraard wel. en dan is het "verlies" zoals historisch bedoeld.

maar stel, je sluit je voeding kort. dan levert ze ook niet het vooropgesteld vermogen, maar er gaat dan wel geen 110 W verloren in de voeding, want de voeding gaat in stroombegrenzing. en dat definiëren als verlies voelt wat krom aan, net zoals bij een pan die de boel magnetisch kortsluit en daardoor belet dat ze vermogen gaat opnemen. snap je?

Nee, ho, ho, ho... De "de helft van het vermogen gaat als verlies in de spoelen zitten" slaat op het "we proberen het even" tijdje dat de plaat aan gaat, constateert dat er geen (geschikte) pan is, en dan weer uitgaat om uit te rusten.

Prima vergelijkbaar met de kortgesloten voeding: Als die zou proberen door te gaan met maximaal haalbare spanning te leveren gaat ook het grootste deel van het vermogen niet in de belasting maar in het ding zelf zitten. Beide apparaten (voeding, inductie-plaat) hebben een beveiliging aan boord om te zorgen dat ie zichzelf niet kapot maakt en kiezen een "veilige modus".

Als een inductie-plaat normaliter 3kW met 90% efficientie de pan in weet te krijgen, dan zijn er dus ongeveer 300W aan verliezen. Het koelsysteem is dan daarop ingericht dat ie 300W aan verliezen kan afvoeren. Door nu max 5-10% van de tijd te "proberen of er een pan is", kan je er voor zorgen dat de boel niet oververhit raakt: Je blijft binnen de 300W koelvermogen waar ie op ontworpen is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 augustus 2021 07:12:40 schreef Turbokeu:
[...]Bedoel je 4 aparte velden, elk genummerd van 0 tot 9? (+P)?
Dat is dan wel makkelijk. Ook knoppen tijd en pauze.

Ja 4 aparte velden van 0-9+P, kan ook met ander veld twee platen tegelijk aan doen voor rechthoekige lange schotels of grote potten. Zowel verticaal als horizontaal.

Bummer...
Bij onze kookplaat gaat het van 0 tot 18 (+P), op 3 koken mijn aardappeltjes niet... ;)

Jij hebt duidelijk nog eens dubbel zoveel stappen, hetzelfde zoals mij zal voor jou dan stand 6 zijn denk ik. Het kookt echt zachtjes op stand 3 na een hele poos. Daarom doen we eerst een tien minuten stand P, die gaat dan auto over naar een nummer naar keuze. Het vermogen kan ik niet zeggen, dat toont hij niet.

Heb een foto gemaakt hoe die velden eruit zien.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Mijn plaat heeft ook zo'n bedienveld. Zanussi.
De P-stand gebruik ik nooit. Geen noodzaak voor.
De twee linker velden kan ik koppelen. Doe ik ook nooit want we hebben zo'n pan niet.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 3 augustus 2021 20:45:30 (60%)

Turbokeu

Golden Member

Niet mijn foto maar zo is de bediening bij mijn exact dezelfde Whirlpool:

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"