Je huis brandt echt niet zomaar af van een fout in een trafo. Neem bijvoorbeeld een beltrafo. Die zit gewoon achter de 16A groepsautomaat zonder verdere beveiliging.
De kans dat een huis afbrand door een transformator is heel erg klein maar altijd nog groter dan 0.
Regelmatig lees je iets over een woning brand door kortsluiting. Ok ik weet dat ze daarmee bedoelen een fout in de elektrische installatie en dan meestal een overbelasting. Maar ik weet ook dat jij niet kan bewijzen dat een bet transformator nog nooit voor een brand heeft gezorgd, en zeker als je weet dat teveel mensen hun meterkast als bergkast gebruiken.
En neem een speelgoedtransformator, zo één die bij modeltreintjes wordt gebruikt. Die hebben secundair meestal een zelfherstellende bimetaalbeveiliging en primair mag daar niet eens een beveiliging in zitten.
Van welke trein goden zou dat niet mogen. Is een trein transformator zo kritisch dat deze niet uit mag? Wie heeft bepaald dat dat niet mag.
Ik weet dat mijn opvatting lijnrecht ingaat tegen wat veel anderen op dit forum vinden, maar dat interesseert me niks. Ik vind een primaire beveiliging op een trafo zinloos dus dat doe ik dan ook nooit.
Je mag best andere opvattingen hebben en iets zinloos vinden. Ik ben het in grote lijnen met je eens dat het brandgevaar van een trafo zeer gering is zeker als deze vrij geisoleert staat opgesteld. Toch heeft een primaire zekering zeker ook nuttige kanten.
Het isoleert het probleem van de defect trafo tot 1 enkel apparaat of 1 enkel circuit in een apparaat en de rest van de apparatuur en groep blijft gewoon functioneren. Het maakt het fout zoeken een stuk eenvoudig zeker als na vervangen van de defect zekering in de groepenkast deze meteen weer uitgaat.
De voordelen om een zekering te plaatsen zijn in mijn ogen dan ook groter dan de nadelen.