T3.15A zekering safe voor ringkern?

Op 31 juli 2021 22:19:05 schreef Arco:
Een beltrafo is een slecht voorbeeld, want die zijn sowieso altijd kortsluitvast...

Ja, kortsluitvast op de secundaire. Maar bij een fout in de primaire wikkeling fikt die alsnog af. Blijkbaar gebeurt dat zo weinig dat men het niet nodig acht om een primaire zekering verplicht te stellen.

Sine

Moderator

Op 31 juli 2021 20:50:42 schreef KlaasZ:
Ik weet dat mijn opvatting lijnrecht ingaat tegen wat veel anderen op dit forum vinden, maar dat interesseert me niks. Ik vind een primaire beveiliging op een trafo zinloos dus dat doe ik dan ook nooit.

Totdat je er een keer eentje hebt met windingsluiting die een goede poging doet je huis in de fik te zetten.

Ik heb er zo eens eentje door een kunststoffen kastje zien zakken ...

Op 31 juli 2021 22:30:49 schreef KlaasZ:
[...]Er is een Europese norm die dat verbiedt. Die trafo's zijn zo ingekapseld dat ze met gewoon gereedschap niet te openen zijn. Als er een primaire zekering in zou zitten en die zou klappen, dan gaan mensen alsnog proberen die kast open te krijgen, en dat is nou net niet de bedoeling.

Een commodore 64 transformator + voeding is ook vaak ingegoten en toch zit daar gewoon een zekering in, soms kan je daar bij vanaf de buitenkant met zo inschroef zekeringhouder soms zit die ook intern. De gedachte achter intern is zoals sommige geopperd hebben om kosten besparing to een zekeringhouder en lijkt daar zinloos omdat je de trafo niet kan open maken zonder te slopen. Maar het is niet zo zonloos, als deze zekering gaat is de trafo waarschijnlijk toch al defect maar het voorkomt wel brand.

Op 31 juli 2021 22:33:11 schreef KlaasZ:
[...]Ja, kortsluitvast op de secundaire. Maar bij een fout in de primaire wikkeling fikt die alsnog af. Blijkbaar gebeurt dat zo weinig dat men het niet nodig acht om een primaire zekering verplicht te stellen.

Eerst zeg je dat je pertinent niet moet zekeren en nu moet het ineens worden verplicht? Het is denk ik ook wel verplicht maar niet via de NEN1010, apparatuur valt buiten deze norm.

Op 31 juli 2021 22:11:08 schreef mvdk:
Kan wel allemaal zo zijn, maar de meeste mensen die een (glas)zekeringetje voor een trafo zetten, hopen daarmee die trafo te beschermen.

Dat is bij een goed gekozen, berekende zeker niet waar. Een transformator kan echt wel een stuk meer hebben als een zekering bij een volle sluiting secundair. Maar waar een zekering primair niet tegen help is overbelasten van de transformator, dat moet je dan secundair oplossen.

Op 31 juli 2021 22:41:44 schreef Sine:
[...]

Totdat je er een keer eentje hebt met windingsluiting die een goede poging doet je huis in de fik te zetten.

Ik heb er zo eens eentje door een kunststoffen kastje zien zakken ...

Heel veel dingen lijken zinloos totdat je werkelijk ziet hoe het ook anders fout kan gaan op een manier waar je niet aan gedacht had. En dat komt allemaal door ene Murphy met zijn zijn gelijknamige wet.
Soms is het natuurlijk zinloos op heel veel geld uit te geven voor een extreem kleine kans , maar een zekering is toch echt niet zo duur.

https://en.wikipedia.org/wiki/Murphy%27s_law

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 31 juli 2021 17:32:00 schreef KlaasZ:
Ik zet nooit een zekering voor een trafo. Dat is zinloos.

Ah, jij was dus die ontwerper bij Weller ;-) >:-)

Ik refereer aan de Weller van Dave Jones, die zijn kern in verzadiging stuurde met een te hoge netspanning. In plaats van "poef, zekering stuk, kansje dat de trafo het overleefd heeft" was het nu "oh hij begint als een gek te roken, laat ik de steker er maar uittrekken voor de boel in de hens staat".

Verder ben ik van mening dat je met een primaire zekering ook tegen een secundaire fout kunt beschermen. Zeker bij trafo's die primair met vrij dik draad gewikkeld zijn zoals ringkerntrafo's.

Als je toch een zekering wil plaatsen, kijk dan op de site van Amplimo, die geven daar richtlijnen voor.

Zo doe ik het ook, liefst nog op de site van de fabrikant, maar als het daar niet te vinden is houd ik de waarde voor een vergelijkbare trafo aan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 31 juli 2021 23:57:02 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 juli 2021 23:41:59 schreef benleentje:
Eerst zeg je dat je pertinent niet moet zekeren en nu moet het ineens worden verplicht?

Dan lees je niet goed wat ik schreef.