flyback weerstand op een relais

Om te zorgen dat je geen open load detectie krijgt moet er wel enige stroom lopen, maar hoeveel precies varieert nogal tussen de MOSFETs, en ook de exemplarische spreiding is vaak erg groot.

Als we verder rekenen met het voorbeeld van Arco: bij 750mA en 12V gaat er 16mA lopen, en dat zou bij het uitschakelen ongeveer 43V over die 2k7 weerstand geven.

Echter, in de automotive wordt vaak geschakeld met MOSFETs die bij overspanning in geleiding gaan, en die kunnen de energie uit zo'n klein spoeltje prima absorberen. Ook met avalanche rated MOSFETs is dit geen probleem. De toepassing van een suppressor is dus meestal helemaal niet nodig.

Ik heb automotive elektronica ontworpen voor grote bedrijven, daar wordt elke cent uitgemolken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@daandc

Uitgaande van het schema dat je in het begin gepost hebt: https://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20achteruit.jpg

Met enige aanpassing kan dit goed werken.
De motor zit aan de commons van de relais', dat is goed. Echter, je moet de beide NO (normally open) en de beide NC (normally closed) kontakten aan dezelfde pool van de voeding hangen. In jouw schema zitten ze dat niet, dus als de relais in rust zijn loopt de motor. Als beide relais aangetrokken zijn loopt de motorc ook, maar andersom. Je wilt de motor ook kunnen stoppen. Daarvoor roep je later de hulp in van een derde relais maar dat is niet nodig.

De relais moeten onafhankelijk van elkaar aangestuurd kunnen worden (door wisseling van de polariteit van het stuursignaal). De serie-diodes in jouw schema staan in dezelfde richting en dat is dus niet goed. Immers je wilt dat als de polariteit van het stuursignaal omkeert het 'andere' relais opkomt. (Ik neem aan dat er geen stuursignaal komt uit de tranciever (receiver) als de motor stil moet staan.) Het lijkt er op dat je een 'motor-uitgang' van je receiver gebruikt om de relais aan te sturen zoals in een van de eerste antwoorden al werd gezegd.

Wat de snubber betreft kun je over de relaisspoelen gewoon blusdiodes plaatsen. Niets moeilijks aan want de stroomrichting door de relais keert nooit om. De 'richting' vsn die blus-diodes is natuurlijk net tegengesteld aan die van de bijbehorende serie-diode.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

@sparky bedankt voor de toelichting.

Gelijk nog een term geleerd jij geef het de naam suppressor. :)

@soldeersmurf

Bedankt sowieso voor het meedenken ik heb het probleem met relais in rust opgelost inderdaad met een 3e relais en dit werkt perfect.

De pcb is al opgebouwd.

Zoals je in mijn filmpje kan zien werkt het ook.

Ik ben nu alles aan in bouwen in de oude ontvanger behuizing en verbazingwekend genoeg past het er allemaal mooi in.

Zit het ook gelijk water en stofdicht.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Zoals beloofd om het topic af te ronden zou ik nog respons achterlaten.

Hij knort weer vrolijk rond het was mijn nichtje opgevallen dat ie ook wat feller was. :)

Klopt ook wel want er zit nu een motor in met 12Nm koppel de oude was 8Nm.

https://www.uploadarchief.net/files/download/rc%20controller%201.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/rc%20controller%202.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/controller%20ingebouwd.jp

Ik heb de truc met de zenerdiode's in serie toegepast zoals meerdere hier hebben geopperd.

https://www.youtube.com/watch?v=-SCR0VyHEME

In ieder geval bedankt voor jullie input.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!