stroomvoorziening werkplaats.

Anoniem

Hallo, ik ben behalve een ouwe zeurkous ook de gelukkige bezitter van een een hobbywerkplaatsje in een bijgebouwtje van 6x4m oppervlakte.
De ene kant heeft een werkbank voor algemene klusjes, de andere kant is bedoeld voor elektronica.
Ik heb dus een heleboel stopcontacten.
Nu zit alles achter één automaat van 20A gevoed vanuit het woonhuis.
Omdat ik nooit meerdere zware belastingen tegelijk opheb, voldoet dat eigenlijk meestal voor mij, al is het niet conform. (België)

Nu wil ik dat wat actualiseren.
De stroomvoorziening zal worden opgesplitst via een bijkomend zekeringkastje met 2 groepen voor stopcontacten achter 20A automaten, 1 groep 16A voor de verlichting en een 6A kring voor mijn mini tuinvijvertje , een badkuip groot.

Waar ik aan twijfel is de voeding vanuit het huis.
Nu ligt er enkelfase 2.5mm2. En dat voldoet eigenlijk nipt.
Zou ik die kabel vervangen door een 4mm2?
Een 6mm2 lijkt wat overkill, maar is wel toekomst gericht.
Iemand suggesties?

Laten liggen die kabel en er een kabel bij leggen, ook geen extra kastje nodig.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Tja, ga je voor zekerheid, neem dan een 10 qmm kabel, of nog beter een 16 qmm..

Nee.....
Hoe lang is de kabel?
1 of 3 fasen?
Grondkabel of .....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Lijkt me wel handig om afzonderlijke groepen te hebben. Als je aan de verlichting of vijver werkt, sodat je dan de stopcontacten niet moet stroomloos zetten. En dit binnen de werkruimte om niet steeds naar het woonhuis te moeten lopen, ook al is de tuin niet zooo groot.

10 of 16mm2 lijkt me wel erg veel voor mijn beperkte stroomgebruik.
Maar 6mm2 is te overwegen. De meerkost tov 4mm2 is voor 20m kabel niet zo groot. Het is het vervangen dat wat moeite kost.

rob040

Golden Member

Op 3 augustus 2021 23:29:32 schreef grotedikken:
Lijkt me wel handig om afzonderlijke groepen te hebben. Als je aan de verlichting of vijver werkt, sodat je dan de stopcontacten niet moet stroomloos zetten.

Spanningsloos lijkt me beter. :+

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb voor dat buitengedoe 2× 30W Led bouw lamp plus sensors en een 10W fonteinpompje achter een 2A zekering. Verder een 10mA ALS voor alles wat kritisch is. De rest staat achter 10A automaten en een 16A(C) automaat vóór de 5A isolatie trafo en een 6A automaat daarna. Heeft tot nu toe goed gewerkt en naar verwachting ook in de toekomst.
Ik zou alleen nog de leiding naar de tuin nog apart willen leggen met een eigen ALS. Nu gaan de vriezers een de IT er uit als er iets fout gaat in de tuin een dat wil je tijdens je vakantie niet hebben..... (foutje :o)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

6 mm.en dan een onderverdeler, vergeet de hoofdschakelaar niet.. :)
En ik zou de wcd,s ook over meerdere groepen verdelen,zodat niet alles tegelijk uitgaat bij eventuele calamiteit.(al was het maar een wcd om te boren o.i.d :P )

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 4 augustus 2021 06:41:16 (55%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Helaas beantwoord je alle. ragen van me niet.
Maar in veel gevallen mag je een 2,5 qmm met 20 Amp beveiligen.
Die 20 m is maar kort tov de maximale lengte, spanningsverlies heb je ook,amper.

Je bent Belg, Hoofddiff van 300 mA?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Anoniem

Ik heb idd een 300mA ALS aan het begin van de installatie.
Ik overweeg ook om de hele werkplek achter een 30 mA bijkomende ALS te zetten. Als je een reparatie doet heb je mee kans op een incidenteel aardfoutje dan in huisomstandigheden en dan zit je ganse huis niet zonder spanning.

Maar zet ik die in de hoofdzekeringkast of in de bijkomende zekeringkast in de werkplaats? Twijfel ik nog.
.
Op de werkplek is het voordeel dat je bij een aardfoutje snel kan de ALS resetten.
De voedingskabel die langs een muurtje loopt is dan wel niet beschermd, maar anderzijds zit die toch achter de 300mA ALS.

Op 4 augustus 2021 10:31:17 schreef grotedikken:

Maar zet ik die in de hoofdzekeringkast of in de bijkomende zekeringkast in de werkplaats? Twijfel ik nog.
.

Ik zou die bijkomende 30mA differentieel in de bijkomende zekeringkast plaatsen, kan die dienst doen als hoofdschakelaar ook om het kastje spanningsloos te maken.

Vanuit de hoofdkast met een 6# naar de werkplaats en je zit goed. Heb je een 4# liggen dan zal dat voor je algemene klusjes ook wel lukken.

4# beveiligen met automaat van max 25A
6# beveiligen met automaat van max 40A

Ik zou, als het ff kan, de verlichting achter een eigen ALS zetten.

Mocht er dan ergens wat gebeuren dan heb je iig licht

Nog plannen (al dan niet in de toekomst) voor zonnepanelen of een warmtepomp/airco? Dan zou ik dat nu vast meenemen (lees: Voldoende dikke kabel leggen).
Idem als dat bijgebouwtje naast/grenst aan de parkeerplek waar ooit nog een auto moet laden

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op woensdag 4 augustus 2021 11:11:37 (14%)

Een automaat van 20A in je werkplek heeft weinig zin als de voedingskabel ook al is afgezekerd met 20A.
Maak je de voedingskabel 6# dan kan je die zekeren met 40A (volgens opgave van Robbe), maar hoe zit je dan qua selectiviteit ten opzichte van je hoofdzekering?

ik zou het ff zo laten.
laat je kabel binnen komen in een zekeringkast, zet er een aparte 30mA diff (veiliger voor aan te werken en ook voor je vijver).
splits de kabel op in 2 of 3 groepen
-stopcontacten (16A lokaal afzekeren is MEER dan genoeg. denk niet dat je er een 4kW kookplaat gaan aanleggen)
-verlichting (6-10A voldoende) en zet die buiten die 30mA diff om, heb je wel nog licht als je ergens een extra stroompad heb veroorzaakt.
-vijver (houd dat klein 4-6A).

dat heleboel stopcontacten kan je omzeilen door een 8tal echte stopcontacten te zetten en op je werktafel met van die prizenblokken te werken
lekker handig en compact, en met verschillende schakelaars, kan je dan ook je 'toestellen' snel uit zetten
https://www.kabelshop.nl/image/Brennenstuhl_Stekkerdoos_10-voudig_-_Brennenstuhl_-_3_meter_Schakelaar_Aluminium_1391000010_K120300061_big.jpg

en zo ben je al conform, kan je 80 stopcontacten hebben op 1 groep en toch in orde zijn.

wil je toch upgraden, zou ik een kabel bijleggen en die oude gebruiken als noodkabel. zou er ooit wat gebeuren met de nieuwe, heb je tenminste nog een oude kring als backup.
je zou de oude dan op een 6A zekering en 30mA diff in het huis kunnen zetten voor de vijver.
en je werkplaats volledig op de nieuwe kabel houden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar in Nl moet je achter iedere algemene eindgroep een ALS toepassen. Dit mag een alamatje zijn.Tevens ,bij een onderverdeling ,ALTIJD een hoofdschakelaar toepassen.(verplicht).Een ALS geldt NIET als hoofdschakelaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

.Een ALS geldt NIET als hoofdschakelaar.

In Belgie maken ze daar geen probleem van.

Die ALS schakel je dan uit met de testknop. Heb je de test ook meteen gedaan.

30mA aardlek op een algemene groep is idd in Nl, maar op aparte groepen hoeft het niet perse meer. ook mag je een aparte groep volzetten tot 16A, voorheen was alle apparatuur boven de 1200W een eigen groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer