Condensatoren, bewaren of stort

maartenbakker

Special Member

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja alles is ongebruikt.

Dus het enige verschil tussen deze types is dus 10% en 20%?!

Zo te lezen dus volop inzetbaar in toekomstige projecten

maartenbakker

Special Member

250V versus 100V. In de meeste transistorschakelingen maakt dat niet uit.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik doel in deze voornamelijk op de M en de K.
Van de dezelfde capaciteit is de spanning gelijk. Echter de bouwmaat en de M en de K verschillen dan.

De maat verschilt omdat het 3 verschillende capaciteiten zijn... (0.01, 0.1, en 0.22uF)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je naar de linkse kijkt, 0.1uF, daar verschilt de "lead spacing" wel degelijk. Terwijl dit dezelfde capaciteit en voltage is..

wellicht dat het diëlektricum voor M en K typen ook anders is of een verschil daardoor in de temperatuur stabiliteit maar dat is meer een wilde gok, hoop dat maartenbakker daar meer over weet.

De 365, 366, en 367 series zijn identieke condensatoren, alleen anders gebogen pootjes.
(365 is met knik en 5mm, 366 is met knik en 7.5mm, en 367 is recht zonder knik)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Die oranje dingen lijken voor mij verdacht veel op RiFa's, zoals ik in de jaren '70 gebruikte....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 4 augustus 2021 18:17:40 (23%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Hubie

Special Member

Die ik heb zijn van Sprague,niet Philips zoals hierboven ergens genoemd.

maartenbakker

Special Member

Op 4 augustus 2021 17:55:07 schreef benleentje:
wellicht dat het diëlektricum voor M en K typen ook anders is of een verschil daardoor in de temperatuur stabiliteit maar dat is meer een wilde gok, hoop dat maartenbakker daar meer over weet.

Daar durf ik niets met zekerheid over te zeggen, maar ik verwacht dat er geen grote verschillen zijn tussen het gebruikte diëlectricum. In elk geval allebei polyester met opgedampte metaallaag, maar gezien het verschil in afmetingen mogelijk wel van een verschillende dikte. Dat zou ik dan eerder aan voortschrijdende productietechnologie toeschrijven, dan zou het kleinere type nieuwer zijn. Dat geeft gegarandeerd wel verschillen in de 12NC, waarschijnlijk in het 8e en 9e cijfer. Helaas staan mijn databoeken nog steeds netjes opgestapeld in bananendozen, dus dat is op het moment voor mij niet practisch na te zoeken.

Tidak Ada

Golden Member

Op 4 augustus 2021 18:35:29 schreef Hubie:
Die ik heb zijn van Sprague,niet Philips zoals hierboven ergens genoemd.

Ik heb er inderdaad een paar, waar Nichicon op staat. De rest geen merk aanduiding of Rifa

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Shiptronic

Golden Member

Blijkbaar hecht je er zelf geen waarde aan om ze te bewaren/gebruiken, ik denk dat iemand in omgeving Eindhoven ze wel wil ophalen !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat zou ik dan eerder aan voortschrijdende productietechnologie toeschrijven, dan zou het kleinere type nieuwer zijn.

Dat is wel meer logisch, daar hou ik het nu even op :).

Voortschrijdende productietechnologie blijkt ook uit de tolerantie: Is nu niet meer 10/20%, maar 5/10% voor de huidige versies...

Op 4 augustus 2021 20:02:07 schreef Shiptronic:
Blijkbaar hecht je er zelf geen waarde aan om ze te bewaren/gebruiken, ik denk dat iemand in omgeving Eindhoven ze wel wil ophalen !

Oh nee hoor. Volgens mij heb ik dat ook nergens geschreven. Ik vraag juist advies betreft deze condensatoren of deze nog bruikbaar zijn in hedendaagse projecten. Ik doe juist een beroep op jullie expertise. Maar ik ga ze zeer zeker toepassen in mijn projecten.

In ieder geval dank ieder voor de waardevolle antwoorden!

Op 4 augustus 2021 20:02:07 schreef Shiptronic:

Ik heb in mijn jeugd talloze oude TVs en radios gesloopt voor de onderdelen. Als TS nu zo'n bakje had gehad van die blauwe philips elcos uit jaren 60- en 70 TVs, dan had ik gezegd: doe maar weg. Zelfs als ze nieuw zouden zijn. Maar deze condensators daarvan heb ik het gevoel dat zelfs al zouden ze 50 jaar oud zijn, dan zijn ze nog prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 augustus 2021 09:40:28 schreef rew:
[...]Als TS nu zo'n bakje had gehad van die blauwe philips elcos uit jaren 60- en 70 TVs, dan had ik gezegd: doe maar weg. Zelfs als ze nieuw zouden zijn.

Je bedoeld deze jongens:

Ik heb vooral met dit type ervaring dat de hele kleine axiale bijna altijd uitdrogen:

https://lh6.googleusercontent.com/-doQJ2y1ZHzU/UqzkwJNRCAI/AAAAAAAAAsI/Vw5Y4cl7Gxk/s800/IMG_4366.JPG

joopv

Golden Member

Mag ik meeliften in dit topic?
Ik heb hier 8 stuks Sprague powerlytic 36DX 50.000uF 25V , grote potten met schroefaansluitingen. Ongebruikt. Er staat een code "9051L" op, is dat de productie week 1990 wk 51?

Bewaren of stort?

Op 5 augustus 2021 10:42:21 schreef Ricotjuh:
Je bedoeld deze jongens:

Nee. Die bedoel ik niet. Die zijn al een generatie nieuwer dan degene die ik bedoelde. Arco heeft een foto paraat van welke ik /wel/ bedoelde.

@Joopv: Dat zijn de serieuze units. Ik heb nog 2 collegas van ze, maar dan uit begin jaren zeventig. Ik denk dat die van jou nog een prima kans maken om gewoon goed te zijn. (ze schijnen rond de 8-10 dollar op te brengen gezien de vraagprijzen op diverse sites).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Nee, ik heb nog eens wat zitten rondkijken op google images en weet vrij zeker dat 9051L een productie code is.

Na 30 jaar stilstand nog bruikbaar? Eerst formeren?

Met 25V werkspanning valt er weinig te formeren, maar je kan gewoon eerst de lekstroom meten als die te hoog is kan je proberen te formeren

joopv

Golden Member

Ik heb wat metingen gedaan op de 30 jaar oude Sprague's.

Lekstroom @ 25V is 0,5mA. (specs: minder dan 5)
Het duurt ca. 16 seconden om met een 100mA CC voeding tot de 25V te komen.
Capaciteit is dus 65000uF oftewel 30% meer dan de specs. Bij 50.000 uF zou dat in 12,5 sec gehaald zijn.

De inwendige weerstand is laag genoeg om als puntlas voeding te gebruiken.

* joopv gaat nu een paar bananestekkers weggooien ;)