Becker Europa 2000

Dag iedereen,

Na lang zoeken geraak ik er niet uit. Ik heb een probleem met de Becker radio. Ik heb deze radio al een hele tijd liggen ter herstelling.

Er is iets mis met het drukknoppen systeem.
Het probleem is dat je een code moet ingeven (voorlopig weet ik deze niet). Maar ik kan enkel het derde cijfer invoeren met de knop 'M'. Ik heb de drukknoppen uitgemeten en soms geven deze een waarde van 20ohm. Ik veronderstel dat deze 0 zou moeten zijn? Zou dit kunnen problemen geven met de input?
De eerste digit is 1, 2de 2, 3de 3 en 4de V veronderstel ik? Daarna moet je de Automatic knop indrukken?

Ik heb de knoppen 1 voor 1 los gesoldeerd en uitgemeten, ook met Kontakt60 ingespoten. Ook de drukknoppen doorverbonden met een draadbrug. Niets dat werkt.

Kan iemand mij verder helpen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ha Louis123,

Dat gaat volgens mij zomaar niet werken, als jij niet de juiste code invoer!
Doordat de hoofd spanning is los gehaald is de anti diefstal beveiliging geactiveerd.
Niets aan de hand mits je de ingevoerde code weet :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
High met Henk

Special Member

Als een draadbrug ook niet werkt, zit het probleem niet in de knoppen dus.

de PCF die er zit is een display driver, dus lijkt me geen probleem.
Display ziet er goed uit.

Dan zie ik de connector naar de rest van de unit: 10 pinnen.
4 ervan zijn voor de voeding + I2C.

Wat de rest doet weet ik niet, maar daar zitten de knoppen tussen.
grote kans dat dit via 1 of andere multiplexing techniek werkt.
Dat kan een bus zijn via een IC wat ik hier niet zie, maar ook een snappingsdeler verhaal.
Zitten er nog meer IC's op het frontje?
Ik denk namelijk aan een weerstandsetwerk, daar de M wel de laatste laat zien.
Die zit blijkbaar ergens in het begin of einde van de weerstandsladder.

Dus eerst zorgen dat je weet hoe de weerstandsladder in elkaar zit en dan kun je kijken wat je moet repareren...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Er beginnen al vlekken in het display te komen, dat is ook het begin van het einde.
Ik zou er niet TE veel tijd in steken ...

Ik dacht ook dat het via een weerstandsnetwerk zou werken. Hierdoor dacht ik dat de weerstand van de knoppen iets of wat het netwerk zou beïnvloeden.

Ha Louis123,

Ik wil je niet ontmoedigen maar als je de toegangscode niet juist kan invoeren dan kan je niets en verschijnt er niets op de display :'(
Welke uitvoering heb je de be1100 of de be1100n.......

Groet,
Henk.

Het type van de radio is BE1100

Dus even samenvatten. Enige tijd geleden (jaren) probeerde ik de radio en kon ik de 4 digits ingeven. Dit ben ik bijna zeker dat ik dat kon.

Nu op vandaag kan ik enkel het 3de cijfer ingeven met de knop M, de laatste van de rij. Ik vind dit bizar dat de radio in diefstalmodus zou gegaan zijn dan? Lijkt mij meer een elektronisch probleem dan?

@electron920: bedoel jij dan dat de radio voor de vuilbak is?

Ha Louis123,

Dat je nog iets kon invoeren dat betwijfel ik maar ik ga af op jou geheugen :P
Weet je dan nog wel waarom de radio nog als stuk betiteld is door je, in ieder geval zonder goede code kan de radio niet opstarten !
In die tijd ging je naar een erkende dealer die kon het geheugen weer resetten eerst werd het serie nummer vergeleken voor diefstal wat in die tijd niet altijd up to date was :D
Zo kon het voorkomen dat een auto total loss was en naar de sloop gebracht, daar de radio die er nog netjes uitzag werd die verkocht alleen thuis gekomen werkte die niet........
Probeer eens 7617

Groet,
Henk.

High met Henk

Special Member

idd vaak kun je via het serienummer nog wel een code krijgen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het probleem is wel dat ik de digits niet meer kan verzetten.

[Bericht gewijzigd door Louis123 op 6 augustus 2021 13:53:58 (69%)

Ha Louis123,

Heb je de code geprobeerd ? de display daar krijg je niets op te zien tijdens het invoeren !

Groet,
Henk.

Ja de code ingevoerd, niet gelukt.

Ha Louis123,

Welke memory chip zit er in PCF8582 ?

Groet,
Henk.

Hallo,

Chip is PCF8577T, zit op de drukknop-module

Groeten Louis

Ha Louis123,

Nee dat is een controller voor onder andere de display even in de radio kijken als dat kan :D

Groet,
Henk.

Dat zie ik niet direct, zou de radio moeten opendoen volledig denk ik

Op 6 augustus 2021 12:44:54 schreef Sine:
Er beginnen al vlekken in het display te komen, dat is ook het begin van het einde.
Ik zou er niet TE veel tijd in steken ...

Deze radios beginnen toch behoorlijk geld waard te worden.

Vorige maand heb ik nog een Becker Grand Prix uit 1985 hersteld en verkocht aan een restaurateur in Duitsland voor 275 euro. Liefhebbers van youngtimers uit de jaren '80 en vroege jaren '90 zijn steeds meer opzoek naar de originele radio's uit die tijd.

Ha Louis123,

Nee dat is niet makkelijk en lost niets op was meer een vraag van mijn kant.
Tja ik denk eens kijken bij een auto dealer van Mercedes maar het is wel een oude radio dus of er nog info van is ?
Die code die ik opgaf is de fabriekscode dus er zit bij jou een klant code in opgeslagen.....
Verder kan ik je niet helpen.
Of zo een als van @Dominic daar zat nog geen diefstal in dacht ik :D

Groet,
Henk.

Dus ik veronderstel dat deze radio niet direct meer te herstellen valt?
Of zijn er officiële service manuals nog verkrijgbaar van dit soort radio's?

Groeten Louis

ik zou de radio eens een paar uur aan de voeding laten hangen, kan zijn dat de code verkeerd invoeren zorgt dat de wachttijd steeds langer wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eens gevraagd aan een kennis die een eigen zaak in auto's heeft;

Klopt bij deze radio's, na een aantal keren verkeerd invoeren wordt de wachttijd steeds langer.

Er is helemaal niks mis met je radio, je hebt gewoon niet de juiste code bij de hand.
De cijfers verschijnen ook niet op het display, zelfs als je de juiste code hebt.

Maar ook de service manual zal niet beschrijven hoe je de code kan wissen, dat weet je zo. Ze gaan niet in eigen vingers snijden natuurlijk.

De enige die je kan helpen is de vorige eigenaar van de radio vrees ik...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@Louis123 Heb je de rest van de print al nagekeken op bijvoorbeeld slechte solderingen? Ik zie er nl zo al eentje!

Die slechte soldeering die je ziet is een beetje flux die is uitgelopen van opnieuw door te solderen. Foto geeft een slecht beeld namelijk.
Zeker bedankt voor de tip!

Grtn Louis

Op internet zijn er tal van progs die de code berekenen.

Meten=Weten. Weet wat je meet.