12V Elektronische transformator geeft 30V

Hallo iedereen,

Heb net een armatuur van een 12V halogeenlampje vervangen omdat de plastiek ervan broos was geworden. Hierdoor was ook het glaasje er al afgevallen.
Bij het vervangen van het lampje had ik ook even mijn multimeter op de 12V transfo gezet. Nu geeft deze (belast) op gelijkspanning 0V aan en op wisselspanning 30V. Het lampje brand perfect dus ik denk niet dat er iets kapot is, maar zou graag weten hoe dit komt.
Geeft deze transfo een soort PWM-signaal of iets anders waardoor ik 30V meet? het gaat om een Osram HTM105 Elektronische transformator voor halogeenlampen.

Alsvast bedankt,
Maarten

Sine

Moderator

Daar komt een heel smerige HF spanning uit, dat kan menig multimeter niet meten.

Anoniem

Veel multimeters hebben een piekdetector.
De effectieve waarde van de wisselspanning wordt dan weergegeven door een factor 0.7 in te voeren, hetzij door een weerstandsdeler, hetzij op andere wijze.
Die verhouding gaat echter enkel op^voor spanningen die min of meer sinusvormig zijn.
Sommige omvormers geven pulsvormige spanningen waar de verhouding tussen de piekwaarde en de effectieve waarde, veel groter is. Soms hebben ze zelfs nog een 'overshootje', een korte inductiepiek die nog een stukje hoger is.
Meet je nu zo'n spanning met een piekdetctor, ga je de mist in.

Daarbij komt nog dat je de spanning zonder belasting meet, als die pulsvormig is kun je het niet meten.
Een elco over de uitgangspanning aansluiten kan helpen om die pulsvormige spanning een nettere gelijkspanning te maken.
Maar ik zou het gewoon proberen om er een lamp op aan te sluiten, wanneer die brandt is het toch goed.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Martin, als het om een halogeentransfo gaat is de uitgang wisselspanning.
Daar een elco overzetten zou ik toch niet aanraden.

Op 6 augustus 2021 18:01:00 schreef grotedikken:
Martin, als het om een halogeentransfo gaat is de uitgang wisselspanning.
Daar een elco overzetten zou ik toch niet aanraden.

Tenzij je een licht en klank werk wil hebben in huis...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
KGE

Golden Member

Op 6 augustus 2021 18:06:20 schreef CrossFireX:
[...]

Tenzij je een licht en klank werk wil hebben in huis...

En niet te vergeten geur en warmte...

kortom alle zintuigen worden aangesproken. tijd om je sixt sence te gebruiken :-)