Philips tv heeft waas in het beeld

jerome

Golden Member

Omdat beelden meer zeggen dan woorden :-).
Tv heeft zijn ouderdom en kijkuren en zodoende wel afgeschreven. Staat hier al klein 2 jaar een beetje in de weg en werd al eens gebruikt om iemand mee te depanneren. Altijd beter dan niets. Zou dit nog moeite lonen om daar tijd en energie in te stoppen om daar een beeldchip in te vervangen? Zo ja gooi ik dat open en maak scherpe foto's.

De bekende AS-15 defect, kwa kosten zeer zeker te doen. Je moet alleen uitkijken bij het uitnemen van de t-con dat je beide witte kabels tussen de t-con en de inverters aan de inverter zijde losmaakt en NIET aan de t-con zijde, mocht je dat wel doen dan is de kans dat de kabels defect raken zeer groot.

jerome

Golden Member

Heb AS15-F besteld. Tv is nog niet open maar via YT erachter gekomen dat het een -F type is voor dit chassis. Als deze aangekomen is ga ik pas beginnen.
Neemt anders wel veel plaats in die dagen dat ik moet wachten.

jerome

Golden Member

Op 7 augustus 2021 15:21:43 schreef william1967:
en NIET aan de t-con zijde,

Gegokt en verloren ondanks de raad van william.
Ging allemaal vrij vlot. Bij de oude de beentjes met een tandarts freesje los gemaakt van het ic en daarna het vlak opgekuist. Eilandje van pen 37 werd mee gezogen :-(. Kon dat wel fixen met een fijn draadje uit een litze draad. Heb geen heteluchtstation, maar zoals u ziet is het slodeerwerk best mee gevallen met mijn fijne bout. Nu komt het! Tv alleen nog zeer helder wit beeld waar amper nog een menu op te zien valt. Ofwel de AS te heet geworden ofwel die fragiele witte kabels die door te bewegen toch stuk zijn. Als het past zal ik de AS nog eens vervangen. Heb er nog een aantal. Gaat dat ook niet dan is het containerpark. Komt nog feedback.

Dat repareren met een fijn draadje uit een litze is inderdaad goed te doen. Ik heb in een mengtafeltje ooit eens meer dan twintig TL074 ic's vervangen en daar ging ook een eilandje de mist in. Spoortje verlengen en als de ruimte het toelaat, het draadje naast het pootje, en anders eronder en het pootje iets optillen.
Soldeersluitingen kun je gewoon met zuiglitze verwijderen. Het tin onder de pootje blijft daarbij mooi zitten.
Soldeerwerk op de foto lijkt OK, maar bij het pootje zonder eilandje zie ik geen fijn draadje.

[Bericht gewijzigd door buzzy op 4 oktober 2021 12:39:44 (25%)]

jerome

Golden Member

41 en 42 zijn ongebruikte pinnen. Kan best zijn dat daar een pad onder zat en ook werd weggezogen. Zal dus moeten heel voorzichtig tewerk gaan als ik nog eens wil vervangen. Bij het opkuisen de bout wat minder zetten. Zal beter gaan omdat er nu loodhoudend werd gebruikt. Voor mij wel de eerste keer dat ik een ic zet met een pith van 0.5mm. "Leren moet kosten" :-).

Ach, zo'n Tcon is ook niet zo prijzig... ik heb het niet zo op doorslijpen of snijden, heel vaak gaan spoortjes er onder op print defect bij uitschieten.. Gebruik alleen hetelucht..

jerome

Golden Member

Snijden is helemaal uit den boze. Beentjes vervormen en trekken het pad los. Met mijn turbine tandarts freesje komt er geen kracht op de pootjes. Draait aan +200k n/min. Echt handig speeltje. Een heteluchtbout heb ik (nog) niet. Ben toch niet van plan om dergelijke herstellingen voor derden te gaan doen, en zo tracht ik die uitzonderlijke keren een beetje mijn plan te trekken met wat voor handen is.

Je moet ook geen snij beweging maken als je dat doet maar het mes door de pootjes drukken, heb er vele tientallen zo gedaan en nog nooit een spoortje doorgesneden.

Ik soldeer deze chips liever niet met (te) hete lucht maar met de hand en niet te heet, ze zijn erg gevoelig voor storingen als je ze niet goed soldeert. En goed elk pinnetje daarna visueel inspecteren...

*hier heb ik geen app voor nodig

Nee Jerome geen kracht op pootjes, maar meer het uitschieten richting print..

jerome

Golden Member

Met deze haakse tool blijft de hand rustend op de print tijdens het frezen, zodat uitschieters (zonder Parkinson symptomen :-)) niet voor komen.

Mogelijk toch gebeurd, anders had de print nog wel gewerkt..

jerome

Golden Member

Zal eerstdaags aan het licht komen als AS15 opnieuw verwijderd is.