Op 7 augustus 2021 18:24:20 schreef Toeternietoe:
[...]
Opmerkelijk dat een beetje gerenommeerde krant dit plaatst.
Het kan nog erger: Vorig jaar werd dit apparaat zelfs aanbevolen door Urgenda, die stichting die processen tegen de staat voerde over de CO2 uitstoot.
Heb ze toen laten weten dat ik het niet waardeerde dat ze dit soort onzin oplossingen aanbevolen.
Resultaat was een boze mail van het bedrijf van die apparaten en uiteindelijk kreeg ik verschillende gegevens van hun 'besparingen'.
Daar zat onder andere een spreadsheet bij waarin uitgerekend werd hoeveel Joule er bespaard werd bij het koken van aardappels.
Berekening ging als volgt:
Kookplaat levert 2000 Watt bij 235 V en minder bij 215 Volt.
Je moet het water aan de kook brengen, dat duurt dus langer met de Kubie, dus geen besparing. Maar vervolgens moet het 20 minuten koken en gedurende die tijd verbruik je minder vermogen en levert dat een besparing op.
Dat iedereen de kookplaat omlaag draait wanneer het water kookt werd maar even genegeerd. Helaas kon ik de medewerker van Urgenda hier niet van overtuigen.
'Gerenommeerd' bedrijf Hutsefluts levert een indrukwekkend spreadsheat met veel indrukwekkende getallen en onderaan een geweldig resultaat met een besparing en daar gaan ze voor. Dat de berekening onzin is hebben ze niet door.
Ik ken zelfs een middelgrote gemeente die die 10kVA versie hebben aangeschaft en beweren dat het nog een besparing opleverde ook. Dat ze misschien tegelijkertijd alle TL's hebben vervangen door LED verlichting of andere maatregelen namen is blijkbaar niet meegenomen.