Tweede accu elektrische fiets gebruiken. kabel maken

Ik wil graag een bosch bagagedrager accu inzetten als extra accu op mijn fiets die een frame accu heeft van bosch.

Achtergrond:
Ik heb een urban arrow, en ga er graag mee weg met de kids, dan voldoet onze huidige accu prima. Binnenkort ga ik er mee op vakantie en ga ik 100km plus maken per dag. Voor die afstanden is een extra accu om te wisselen wel fijn. Eentje extra kopen lijkt met zonde, omdat het maar 1 week per jaar gaat.

Nu hebben we ook een gewone elektrische fiets met bosch accu als bagagedrager vorm. Graag zet ik deze in als extra accu. Zou dat mogelijk zijn?

Nu kan het aan mijn zoektermen liggen maar op het internet heb ik deze optie nog niet voorbij horen komen.

Mijn inziens zou het technisch moeten kunnen. De accus hebben evengrote inhoud (400ah) en voltage. Qua aansluitingen past het alleen niet. Ik zou de bagagedrager accu in de bak kunnen leggen en met een kabel naar het aansluit punt van de frame accu.

Hier een foto van beide accus, als je dit zo ziet dan zou een simpel verlengkabel (mannetje-vrouwtje) voldoende moeten zijn.

Iemand hier ervaring mee of tips voor de zelf te maken kabel? Waar zou ik die mannetje en vrouwtje stekkers kunnen kopen?

Dank alvast voor het meedenken!

Op 8 augustus 2021 14:29:08 schreef Rjoong:
Mijn inziens zou het technisch moeten kunnen. De accus hebben evengrote inhoud (400ah) en voltage.

Dat is ongeveer 20-40x groter dan de gemiddelde fietsaccu. Op een gemiddelde fietsaccu haal je zeker meer dan 50km, dus met 400Ah moet je toch wel rond de 1000km moeten halen. Als je 100km wil fietsen, dan heb je toch geen tweede accu nodig?

Je bedoelt 400 Wh.

Ik denk dat je plan kans-van-slagen heeft, MITS je die connectoren kunt vinden.... En dat laatste is het lastige punt: Bosch lijkt behoorlijk "rare" connectoren te hebben gebruikt. Misschien een nieuwe Bosch fiets kopen en dan zit daar een mannetje en een vrouwtje in die je er uit kan slopen?... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De accu's van Bosch worden uitgedrukt in Wattage, niet in Ampere/uur. In jouw geval heb je dus een 400 Watt accu.

Er zijn voor Bosch e-bikes losse extra accu's te koop die je bijvoorbeeld op de montagegaten voor de bidon/drinkfles kunt schroeven. Dit soort accu's wordt soms omschreven als een range extender.
Volgens mij kun je een extra accu in de externe laderaansluiting van de fiets pluggen.
Bij Bosch kun je de accu afnemen en in huis opladen aan zijn eigen laderaansluiting, of je laat de accu in de e-bike en gebruikt deze externe laderaansluiting. Deze zit meestal in de buurt van de accu in het frame van de fiets.

Stuur Bosch even een mailtje met het merk en type van je fiets, plus het type motor en accu en vraag welke 'range-externder' oplossing ze hiervoor hebbben. Mochten zij je niet kunnen helpen, benader dan de fabrikant, of importeur van jouw fietsmerk met dezelfde vraag. Vaak zijn er kant-en-klare oplossingen die elke leek kan installeren.

@T-sec: Het is ampere.uur niet ampere/uur.

@T-sec: TS HEEFT al een accu, het voelt "zonde" om een tweede accu van 600 euro te moeten kopen terwijl ie er al 1 heeft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/