Triacs in parallel mogelijk?

Ik vraag me af of in een 2-channel dimmer de twee channels parallel geschakeld kunnen worden om een lamp met hoger vermogen dan 100W te voeden. Het gaat om de bijgaande module:

vergeten

Golden Member

Geen goed idee.
De triac's worden met verschillende potmeters bediend, dat krijg je nooit gelijklopend. Ze leveren dus nooit op hetzelfde moment evenveel "vermogen". Bovendien werkt een triac op fase aan/af-snijding dat gaat ook nooit precies gelijklopen.
Beide dimmers in een behuizing zullen sneuvelen, een voor een.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Kan misschien wel maar zou ik nooit doen.

Zeker als beide kanalen apart ingesteld kunnen worden. Kleine foutje met bedienen en het gaat stuk.

Sine

Moderator

Dat gaat inderdaad niet, er gaat 1 triac in geleiding en de ander hangt er voor spek en bonen bij.

Lambiek

Special Member

Op 8 augustus 2021 15:42:33 schreef Sine:
Dat gaat inderdaad niet, er gaat 1 triac in geleiding en de ander hangt er voor spek en bonen bij.

Ik denk dat beide in geleiding gaan, maar niet tegelijkertijd. De Trac's zullen dus sneuvelen.

Iedere Triac krijgt zijn eigen trigger signaal en die zal doormiddel van de beide potmeters slecht synchroon te krijgen zijn.

Er is misschien wel een mogelijkheid om één dimmer aan te passen door er een zwaardere Triac in te zetten, wel op de te leveren stroom van de eventuele driver / circuit letten. Die moet de stroom kunnen leveren voor het trigger signaal van de zwaardere Triac.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Dat ding heeft geen potmeters maar is compleet door een controller gestuurd (draadloos via zigbee)

Misschien dat er twee in geleiding gaan, misschien ook niet. Dingen met drempelspanningen en ontsteken/doven van triacs is een beetje tricky.

Ik weet dat men het wel met thyristors deed, maar dan stond er in serie met iedere thyristor een weerstand om de stroom te verdelen.

Een triac vervangen door iets als een BT139, kan meteen 16A schakelen.
De ontstoring ook wat zwaarder maken.

[Bericht gewijzigd door buzzy op 8 augustus 2021 16:15:04 (22%)]

Lambiek

Special Member

Op 8 augustus 2021 16:12:38 schreef Sine:
Dat ding heeft geen potmeters maar is compleet door een controller gestuurd (draadloos via zigbee)

Ja, zie ik nu ook. :)

Maar ik zou het niet doen.

Had nog een aanvulling gedaan op mijn vorige schrijven.

Als ze niet precies op hetzelfde moment getriggered worden is dat niet zo'n groot probleem: dan krijgt 1 gewoon een tijdje de dubbele stroom te verduren. Omdat dit kort is, valt het effect wel mee. (ik ga er van uit dat je iets hebt geregeld dat beide sturingen vrijwel hetzelfde zijn).

Maar wat meer een probleem is: Hoe gaan de stromen zich verdelen. Als dat heel asymmetrisch is, dan krijgt er 1 behoorlijk er van langs. Mogelijk zijn er dan nog temperatuur effecten: De warmste trekt de meeste stroom naar zich toe en wordt daardoor nog warmer. Of dat met triacs speelt weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 8 augustus 2021 16:21:56 schreef rew:
Als ze niet precies op hetzelfde moment getriggered worden is dat niet zo'n groot probleem: dan krijgt 1 gewoon een tijdje de dubbele stroom te verduren.

Precies, die wordt dus bloedheet. Krijg je het zelfde effect als wat de TS beschrijft, één dimmer kan het vermogen niet aan.

Sine

Moderator

Op 8 augustus 2021 16:21:56 schreef rew:
Als ze niet precies op hetzelfde moment getriggered worden is dat niet zo'n groot probleem: dan krijgt 1 gewoon een tijdje de dubbele stroom te verduren. Omdat dit kort is, valt het effect wel mee.

Als dat steeds dezelfde is dan valt het natuurlijk niet meer mee..

RAAF12

Golden Member

Op 8 augustus 2021 15:07:17 schreef GdV:
Ik vraag me af of in een 2-channel dimmer de twee channels parallel geschakeld kunnen worden om een lamp met hoger vermogen dan 100W te voeden. Het gaat om de bijgaande module:

Kan je die module makkelijk openmaken? Misschien kan je de triac door een zwaarder type verwisselen. Ik zou in dat geval wel even testen of de koeling voldoende is. Als je van 100 naar 500W aan lampen wil gaan is dat wel een brug te ver.
Of maak een foto van de componenten in de behuizing dat geeft veel extra info. Meestal moet je (vind ik) niet gaan lopen klooien aan nieuw fabrieksspul.