Op 9 augustus 2021 16:06:50 schreef grotedikken:
[...]
Wat geeft het dan dat ooit iemand zou uitgevlooid hebben dat ze rf uitstraalden als dat al zo is, wat ik betwijfel.
Niet aan twijfelen. heb er nog eentje en die legt meteen de gehele FM band "plat". de draad kan ook van opvolgers zijn, wolfram bvb. belangrijk is dat deze niet gespiraliseerd is, maar een lange zigzag maakt, wat typisch was voor tantaallampen.
sommige van die lampen haalden de jaren 50, op zolders en in kelders. Zo kwam het verschijnsel aan het licht. Lampje aan, radio stil...
[...]
Je raadt ook het gebruik van een ferrietkraal aan. Dat kan helpen als je ze correct gebruikt. In zo'n voeding ontstaat het rf differential mode. dus tussen de twee draden. Pas na enige afstand gaat dit over in common mode en straalt uit.
Als je dus aan de uitgang van de SMPS een ferriet over de kabel of over beide draden schuift, helpt dat geen sikkepit.
vanop afstand kan je dan wel kritiek leveren, maar dat niet weten. als de uitgang afgevlakt is komt er vooral common mode uit. Even proberen kan nooit kwaad. En Ik schreef dan ook "kan wat soelaas brengen".
Op 9 augustus 2021 14:45:46 schreef Frederick E. Terman:
Een OA85 deed het bij mij ook eens als led - althans, het wás een diode, en hij gáf licht. Mooi licht, ook nog: exact als gloeilamplicht. 
niet voor lang dus, aangezien het geen terugvallende elektronen betrof, maar een verdampende catswhisker.. 
Op 9 augustus 2021 14:29:48 schreef fatbeard:
??? tantaallampjes ???
Wazdah?
Ik heb wel eens een druppeltantaal licht zien geven (donkerrood), maar dat bedoel je vast niet...
zoiets :

[...]
Wat heet niet te ver...
Rond 1900 (121 jaar geleden) probeerde men allerlei metaallegeringen met hoog smeltpunt uit om de kwetsbare kooldraad te vervangen.
Tantaal was één van die pogingen. Het is vanaf 1902 gebruikt. En al vlug vervangen door het geschiktere wolfram.
zo vlug ging dat niet. het duurde tot 1911 voor men wolfram degelijk kon "trekken" in Europa. Anton Philips is de techniek daarvoor gaan ontfutselen in de USA . Daarvoor probeerde men het in NL met gespoten wolfram, maar die lampen werden snel zwart. Een grapje in 1909 was dat Philips de rouwlampen leverde voor de begrafenis van Leopold II..
[Bericht gewijzigd door
kris van damme
op 10 augustus 2021 00:15:45
(16%)